استاندار در دیدار مدیرکل و معاونان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه گیلان

جلب ضرورت همکاری بیشتر مردم برای ترغیب آنان به مشارکت در سنت حسنه وقف

رشت (پانا) - استاندار گیلان وقف را در توسعه جامعه نقش‌آفرین خواند و بر لزوم شناسایی نیازهای روز برای وقف تأکید کرد و گفت: لازم است همکاری بیشتر مردم برای ترغیب آنان به مشارکت در سنت حسنه وقف جلب شود.

کد مطلب: ۱۱۳۱۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
جلب ضرورت همکاری بیشتر مردم برای ترغیب آنان به مشارکت در سنت حسنه وقف

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان، استاندار گیلان نهادینه کردن فرهنگ وقف را یکی از وظایف مبلغان دانست و گفت: حراست، نظارت و نگهداری از موقوفه ها بسیار مهم است چراکه موجب جلوگیری از انحراف، آسیب و ایجاد خدشه در آنها می شود.

دکتر ارسلان زارع همزمان با روز وقف، در دیدار مدیرکل و معاونان اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان، با تسلیت ایام رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، ائمه اطهار را چراغ راه زندگی عنوان و اظهار کرد: دین مبین اسلام، دینی جامع و کامل است که در این مکتب حیات بخش برای همه افراد و اقشار، برنامه های زندگی و حقوق اجتماعی و انسانی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وقف به عنوان یک سنت حسنه در اسلام بسیار سفارش شده، گفت: وقف به معنای توقف است، یعنی مالکیت یک مجموعه متوقف می‌شود و در اختیار مجموعه دیگری قرار می‌گیرد و این موضوع بهترین مسیر برای رستگاری و باقیات الصالحات است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه موضوع وقف، مرتبط با مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و باید با شناسایی نیاز امروز جامعه در این راستا گام برداشت، افزود: وقف باید همواره زنده باشد چراکه می‌تواند پاسدار معارف دینی و ضامن پیشرفت و توسعه جامعه باشد.

دکتر زارع اعتمادسازی مردم نسبت به اقدامات و عملکرد اوقاف را گامی موثر در مسیر جلب مشارکت و مساعدت مردم عنوان و اظهار کرد: عملکرد مسئولان اوقاف و متولیان موقوفه ها در تقویت اراده مردم برای گرایش به سنت حسنه وقف، تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه باید رابطه وقف با اقتصاد مقاومتی مشخص شود، افزود: باید وقف در یکی از کلید واژه های اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری است، تعریف تا با حمایت از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ضمن نهادینه کردن فرهنگ و جایگاه وقف در جامعه، نقشه راهی برای آن تعیین شود.

نماینده عالی دولت در استان به جایگاه رفیع امامزادگان و بقاع متبرکه در اذهان مردم و ارادت گیلانیان به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت های عظیم همچون فاطمه اخری (خواهر امام) در رشت و سید جلال الدین اشرف در آستانه اشرفیه با رعایت مسائل بهداشتی متناسب با کرونا و برپایی نماز جماعت، تلاوت قرآن و برنامه های متنوع استفاده شود تا شاهد فضایی پر نشاط تر در این اماکن مذهبی باشیم.

وی همچنین بر ضرورت اهتمام به اتمام طرح توسعه حرم آقا سید جلال الدین اشرف و اجرای طرح بهسازی حرم خواهر امام تاکید و تصریح کرد: باید از ظرفیت خیران در این طرح‌ها و نیز برنامه‌های فرهنگی در شهرستان ها با همکاری فرمانداران، شهرداران و دهیاران استفاده ای بهینه شود.

وی در خاتمه افزود: انتظار دارم در دهه وقف و نیز در طول سال با تبلیغات گسترده، مستندسازی اقدامات و معرفی واقفان نیک اندیش به مردم، موجبات ترغیب مشارکت آنان در این فرهنگ والا فراهم آید.

در ابتدای این دیدار مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان گزارشی از عملکرد این مجموعه از دهه وقف سال گذشته تا زمان حاضر ارائه کرد.

24 مهرماه، روز وقف نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار