٢۵٠ هزار قطعه طیور بومی در دلفان واکسینه شد

خرم آباد(پانا)- رییس شبکه دامپزشکی شهرستان دلفان اعلام کرد ٢۵٠ هزار قطعه طیور بومی در این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

کد مطلب: ۱۱۳۱۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
٢۵٠ هزار قطعه طیور بومی در دلفان واکسینه شد

به گزارش ایرنا، "علی کریم پور" عنوان کرد: مرحله سوم واکسیناسیون طیور بومی با هدف کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و پیشگیری و مبارزه با بیماری نیوکاسل در ۸۵ درصد روستاهای شهرستان انجام شده است.

وی با اشاره به ضرورت پوشش کامل تمامی روستاها در واکسیناسیون گفت: نیوکاسل از جمله بیماری‌های خطرناکی است که در صورت همه‌گیری، خسارت و تلفات بالایی را به همراه دارد و می‌تواند تا ۹۰ درصد طیور را از بین ببرد.

کریم پور ادامه داد: باتوجه به اینکه زمان شیوع نیوکاسل، نمی توان به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری درمان قطعی را در جمعیت طیور صنعتی و بومی انجام داد بنابراین بهترین راه مقابله با آن پیشگیری و واکسیناسیون است.

وی با بیان این که واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل به صورت خوراکی است افزود: کارشناسان شبکه دامپزشکی با حضور در مناطق روستایی دلفان نسبت به واکسیناسیون طیور بومی به صورت آشامیدنی اقدام می‌کنند.

رییس شبکه دامپزشکی دلفان گفت: این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور بومی شهرستان و به تبع آن جلوگیری از سرایت بیماری از طیور بومی به طیور صنعتی و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی اجرا می‌شود.

بیماری نیوکاسل یکی از خطرناکترین بیماریهای ویروسی طیور بوده و به شدت مسری است، عامل این بیماری پارامیکسو ویروسی است که پرندگان و انسانها را به این بیماری مبتلا می کند، ویروس این بیماری از طریق دهان، ارتباط تنفسی و مدفوع منتقل می شود.

این بیماری در گونه های مختلف پرندگان اهلی و وحشی دیده شده که از طریق هوا به طیور و پرندگان زینتی منتقل می شود، این بیماری معمولا تلفات زیادی در طیور دارد.

علائم این بیماری در پرندگان مشکلات تنفسی، گوارشی و علائم عصبی از قبیل فلجی، سر نافرم پرنده(کله بادی)، حرکات چرخشی پرنده به دور خود و حمله بیماری به یک باره است.

انسان هایی که معمولا با طیور، پرندگان زینتی، فرآورده های طیور، ترشحات و گوشت مرغ تماس دارند در خطر ابتلا به این بیماری هستند، دوره کمون این بیماری فقط یک یا دو روز است.

تب و لرز، بی حالی و عفونت به صورت موضعی در چشم(تورم ملتحمه) همراه با ریزش اشک، سوزش ودرد شدید، سرگیجه و بیخوابی از علائم این بیماری در انسان بوده که قابل درمان است و پس از تشخیص و درمان حدود ۳ هفته طول می کشد تا فرد سلامتی کامل خود را به دست آورد.

این بیماری عوارض زیادی را بر روی مرغداری باقی گذاشته به طوری که تا یک سال ویروس آن در لاشه مرغ باقی مانده و قابل انتقال به انسان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار