نذر دانایی،نوید بخشِ کتابخانه های خالی استان فارس

شیراز(پانا)-اداره کل آموزش و پرورش، در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و رشد ذهنی دانش‌آموزان اقدام به برگزاری پویش نذر دانایی کرده که مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است‌، بی شک این گونه برنامه‌ها در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی و ارتقای فرهنگ مطالعه تاثیرات به سزایی دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۰۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نذر دانایی،نوید بخشِ کتابخانه های خالی استان فارس

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش فارس امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اهداف آموزش‌ و‌پرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران، رشد و شکوفایی استعداد‌ها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان است، افزود: این امر مهم میسر نمی‌‌شود، مگر اینکه کتابخانه‌ها در تمام مدارس و کانون‌های فرهنگی تربیتی توسعه بیشتر و فعال شوند.
جهانبخش بانشی با توجه به آمار نگران کننده سرانه مطالعه در کشور گفت: بر این باور بودیم که اهمیت دادن به مطالعه و کتاب‌خوانی نوعی سرمایه‌گذاری در راستای پیشرفت کشور است و اگر به این موضوع توجه کنیم زمینه‌های رشد و ترقی جامعه فراهم خواهد شد و باعث پیشرفت تحصیلی و رشد علمی و افزایش دانش می‌شود و زمینه‌ پویایی فکری دانش‌آموزان را نیز فراهم می‌آورد.
بانشی ادامه داد: در همین راستا اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف آشنا ساختن دانش‌آموزان با شیوه‌های پژوهش و آموختن راه و روش مراجعه به کتاب‌های مرجع از قبیل لغت‌نامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، دایره المعارف‌ها و دانشنامه‌ها شروع به کار در بحث پویش نذر دانایی کرد.
این اداره در فاز اول اقدام به خرید یک هزار و ۴۴۰ جلد خرید کتاب مرجع دانشنامه دانش‌گستر به ارزش بیش از ۳۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کرد.
به گفته رئیس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش فارس، در حال حاضر تمامی کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن‌ها، پژوهش‌سراها، مدارس شبانه‌روزی و تعدادی از مدارس به کتاب مرجع دانشنامه دانش‌گستر مجهز شدند، که به تفکیک شامل ۱۲۱ کانون فرهنگی تربیتی، ۵۹ پژوهشسرا، ۶۷ دارالقرآن، ۱۳۱ مدرسه شبانه‌روزی و ۱۰۰۳ مدرسه دولتی با جمعیت بالا و ۵۹ اداره آموزش و پرورش مجهز به کتاب دانشنامه شدند.
سعید خادمی افزود: در فاز دوم این طرح، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اهمیت مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه اقدام به تهیه و توزیع ۱۴ هزار جلد کتاب به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال کردیم که موجب شد تا کتابخانه ۵۹ کانون فرهنگی تربیتی در ادارات آموزش و پرورش استان با همکاری و مشارکت خیرین مجهز به کتاب‌های روز شود.
نذر دانایی، طرحی که تاکنون در سه فاز در فارس اجرا شده، در مرحله سوم و در راستای ایجاد حس همدلی و ترویج سنت حسنه اهدای کتاب و نیز ارتقای فرهنگ مطالعه وکتابخوانی با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و آغاز فصل رویش ، دانش و بینش و فرا رسیدن ماه عزای سید الشهدا (ع) که هر ساله عزاداران با پخش نذری ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام نشان می‌دهند، نذر اهدای کتاب را جایگزین نذر مواد غذایی با هدف تأمین کتاب‌های مورد نیاز برای کتابخانه‌های مدارس روستایی در مناطق محروم کرد.
خادمی اضافه کرد: در این مرحله با راه‌اندازی ۹۲ مرکز دریافت کتاب در ادارات استان فارس، از تمامی دانش‌آموزان و فرهنگیان خواسته شده تا در این کار خیر و خداپسندانه همکاری و مساعدت داشته باشند و با اولویت جمع‌آوری کتاب‌ها با توجه به نیاز دانش‌آموزان محروم، کتاب‌های مرجع، رمان، تاریخی، کودک، تربیتی و روان‌شناسی اقدام به دریافت کتاب کنند.
او اظهار کرد: با توجه به اهمیت این امر مکاتبات بسیار گسترده در سطح استان و کشور و نیز جراید و فضای مجازی انجام شد به طوریکه با مساعدت و همکاری استاندار محترم و مساعدت مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مکاتباتی به تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها ارسال شد که شاهد همکاری و همراهی فرهنگیان، دانش‌آموزان‌، خیرین‌، ارگان‌ها و سازمان‌ها و شخصیت‌های مذهبی و بسیاری از هنرمندان و مردم با اهدای کتاب به جمع این پویش پیوستند.
طبق پیش بینی‌های این اداره در راستای جمع‌آوری کتاب، انتظار می رود که تا حد ۱۴۰ هزار جلد کتاب با همکاری دانش‌آموزان، فرهنگیان‌، خیرین، ارگان‌ها و سازمان‌ها جمع‌آوری شود که در سطح استان در حال نظارت و بررسی کتاب ها و آماده توزیع و بسته‌بندی برای مدارس در حاشیه شهر و مناطق و شهرستان‌های محروم هستند.
باتوجه به اظهارات رئیس اداره فرهنگی هنری و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش فارس، بسیج دانش‌آموزی استان فارس نیز آمادگی خود را برای راه‌اندازی پایگاه نذر دانایی در تمامی واحدهای بسیج دانش‌آموزی در سطح استان اعلام کرده است.
نزدبک به ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در ۸ هزار مدرسه در فارس مشغول تحصیل هستند و این در حالی است که تنها نیمی از این تعداد دارای کتابخانه آموزشگاهی هستند و بیش از ۴ هزار کتابخانه فاقد کتابخانه اند.
موجودی کتاب مدارس دارای کتابخانه نیز در مجموع تعداد ۷ میلیون ۹۳ هزار جلد کتاب است‌ که با اهدای تعداد ۱۴۰ هزار جلد کتاب جمع آورس شده در نذر دانایی این آمار افزایش خواهد یافت.
خادمی دستاورد های بدست آمده و فعالیت‌های انجام شده توسط اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی استان فارس را در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ، کسب رتبه برتر کشوری در بیستمین فراخوان پرسش مهر ریاست جمهوری، کسب رتبه برتر کشوری در سی و هشتمین جشنواره فرهنگی فردا، کسب رتبه برتر کشوری در چهارمین جشنواره دانایی و توانایی ( مسابقه کتابخوانی) و کسب رتبه برتر کشوری در جشنواره حمایت از کالای ایرانی برشمرد.
او برگزاری اولین جشنواره فرهنگی هنری با عنوان همدلی تابستانه در ۸ هفته و ۸ مسابقه با حضور بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز، برگزاری تعداد ۳۱۲۵ کارگاه‌ فرهنگی - هنری- مهارتی و ورزشی در کانون‌های فرهنگی تربیتی، برنامه‌ریزی و برگزاری تعداد ۳۳۲۵ برنامه میهمانی جوانه‌ها (جُنگ جوانه ) ویژه مقطع ابتدایی و جذب و فعالیت تعداد ۲۷۵۰ نجمن‌ از انجمن های ۲۲گانه در کانون‌های فرهنگی تربیتی را بخش دیگری از فعالیت‌ها و موفقیت‌های این اداره در سال تحصیلی گذشته عنوان کرد‌.
راه‌اندازی ۳۷۵ کانون مدرسه در مدارس دارای شرایط و امکانات با هماهنگی‌های صورت گرفته بین مدارس وکانون‌های فرهنگی تربیتی، برنامه‌ریزی و برگزاری تعداد ۲۵۰۰ جشن‌، همایش و مناسبت‌های ملی و مذهبی و برنامه‌های عمومی و مناسبتی، تولید بیش از ۴ هزار محتوای الکترونیکی طبق انجمن‌های ۲۲گانه و کارگاه‌های مهارت آموزی در کانون‌ها و برگزاری جشنواره فرهنگی هنری ویژه کانون‌ها و شرکت بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز و کسب مقام‌های کشوری توسط گروه سرود، نمایشنامه‌خوانی و مجری‌گری از دیگر اقدامات اداره فرهنگی هنری، اردوها، فضاها و کانون‌های فرهنگی آموزش و پرورش فارس در سال تحصیلی گذشته است.
رئیس اداره فرهنگی هنری و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش فارس با اشاره به فعالیت‌های تابستان، تشکیل ۱۸۳۰ پایگاه اوقات فراغت در بستر شبکه مجازی شاد ، فعالیت بیش از ۴۵ هزار دانش‌آموز در فعالیت‌های تابستانه اوقات فراغت را از جمله این اقدامات خواند و افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۳۹ نفر دانش‌آموز به اردوها و بازدیدهای دانش‌آموزی، و ۱۲ هزار و ۷۸۳ نفر از دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور اعزام شدند.
او با اعلام این خبر که قرار است ۲۵۵ کتابخانه در سراسر استان در مناطق محروم و عشایری دایر شود، ابراز امیدواری کرد و گفت: تجهیزات و قفسه های این کتاب خانه ها توسط استانداری و اداره نوسازی مدارس تأمین می‌شود.
خادمی در خصوص جشنواره حافظ‌خوانی در پیوند با روز بزرگداشت حافظ ادامه داد: در راستای برنامه‌های یادروز حافظ ۲۰ غزل حافظ برای اولین جشنواره غزل خوانی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و در ۴ رشته خوشنویسی، نقاشی، روان خوانی و آوا خوانی برگزار شد. او در رابطه با اعلام نتایج این جشنواره اضافه کرد: تا دوم آبان‌ماه آثار ارسالی دانش آموزان دریافت خواهد شد و در ۱۳ آبان همزمان با روز دانش آموز، آثار برگزیده اعلام می‌شود.
خادمی در خصوص جشنواره های درحال اجرا اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی بیان کرد: جشنواره مهتاب در نور ( عفاف و حجاب) ویژه دانش آموزان و معلمان به میزبانی استان تهران/جشنواره علوی با همکاری بنیاد غدیر ویژه دانش آموزان و معلمان به میزبانی اصفهان/جشنواره علمدار ویژه دانش آموزان و معلمان به میزبانی کرمان/جشنواره مداحی نوغلامان حسینی ویژه دانش آموزان به میزبانی خراسان رضوی/دومین جشنواره لاله های روشن ( یادواره شهدا : هر مدرسه یک شهید دانش آموز یا فرهنگی )/جشنواره نماهنگ و عکس بازگشایی مدارس/بیست و یکمین فراخوان پرسش مهر ریاست جمهوری ویژه دانش آموزان و معلمان/سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری فردا (ویژه دانش آموزان)/جشنواره همیاران پلیس جوان و فرهنگ ترافیک با همکاری اداره آموزش ترافیک شهرداری شیراز/جشنواره فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست با همکاری محیط زیست/رگزاری اولین جشنواره استانی شاهنامه خوانی مجازی با مشارکت سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و برگزاری اولین جشنواره استانی حافظ خوانی با مشارکت سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از جمله این جشنواره‌هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار