محسن هاشمی: دنبال تغییر شهردار نیستیم

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت شورای شهر تهران به رغم برخی انتقادات به عملکرد شهرداری، دنبال تغییر شهردار نیست.

کد مطلب: ۱۱۳۰۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
محسن هاشمی: دنبال تغییر شهردار نیستیم

محسن هاشمی در حاشیه دویست و چهل و دومین جلسه شورا و در جمع خبرنگاران با تشریح جلسه امروز گفت: ما قبل از آغاز جلسه با شهردار تهران جلسه داشتیم که به مباحثی نظیر بحث درآمدهای شهرداری، نوع مدیریت و تمرکز بر فساد زدایی و انتصابات شهرداری اختصاص داشت.

هاشمی افزود: مواردی هم که در صحن مطرح شد مربوط به پرونده باغات و نام گذری ها بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز همچنین لایحه دو فوریتی مربوط به درآمد های حوزه شهرسازی از سوی شهرداری مطرح گردید مبنی بر اعطا برخی امتیاز ها برای تسریع در وصول مطالبات شهرداری از حوزه شهرسازی و پرداخت دیون توسط بدهکمارن در این حوزه که در این زمینه بر اساس اعلام اعضای شورا مبنی بر بررسی های بیشتر، یک فوریت این لایحه به تصویب رسید و لایحه فوق برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارجاع شد.

هاشمی در ادامه و در خصوص بحث افزایش 25 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی و اینکه این موضوع در کمیسیون تخصصی شورا رای نیاورده گفت: در ابتدا باید اشاره کنم که بخشنامه و مصوبه ای از سوی دولت ابلاغ شده که افزایش نرخ ها نمی تواند بیشتر از20 یا 25 درصد باشد و سازمان تعزیرات بر اساس همین مصوبه دولت نسبت به این موضوع بسیار حساس است و اگر چنین اتفاقی هم بیافتد هیات تطبیق آن را رد می کند. البته به دلیل اینکه این موضوع تنها مصوبه دولت است و قانون نیست ما می توانیم تمکین نکنیم اما در اینگونه موارد ما با دولت هماهنگی ها لازم را انجام می دهیم.

محسن هاشمی افزود: از دیگر سو مقدار درآمدی که این افزایش نرخ برای ما حاصل می کند مشکلی را از حمل و نقل عمومی حل نمی کند چرا که کمبود ما در این زمینه 200 میلیارد تومان است و درآمدی که حاصل می شود در خوشبینانه ترین حالت تنها 40 تا 50 میلیارد تومان است ضمن اینکه این افزایش نرخ می تواند بازتاب بدی علیه مدیریت شهری داشته باشد.

هاشمی افزود: لذا در این زمینه آنچه مورد نظر اعضای شورا می باشد این است که پیشنهاد جایگزین به دولت ارائه شود مبنی بر تامین و تخصیص یارانه های حمل و نقل عمومی که می بایست از سوی دولت پرداخته شود و ما این را مجدانه از دولت می خواهیم.

وی همچنین در خصوص اثرات بسته محرک اقتصادی در شرایط شیوع کرونا گفت: بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا اثر خود را گذاشته و ما تا کنون هزینه های مربوط به حقوق و نگهداشت را پرداخته ایم و تا امروز بالغ بر 70 درصد بودجه نقد از طریق مناطق تامین شده است اما آنچه مشکل ایجاد کرده عدم وصول و حصول بودجه غیر نقد است که با گذشت 6 ماه از سال حداقل می بایست 5 هزار میلیارد تومان در این زمینه درآمد حاصل می شد. ضمن اینکه بودجه غیر نقد، 10 هزار میلیارد تومان از بودجه 30 هزار میلیارد تومانی شهرداری در سال جاری است.

هاشمی افزود: از بودجه غیر نقد برای پروژه های عمرانی و پرداخت بدهی ها استفاده می شود لذا با توجه به اینکه ما در حوزه پرداخت حقوق و نگداشت شهر از بودجه نقد استفاده می کنیم و انصافا در این بخش هم خوب عمل شده اما باید در نظر داشت که پروژه های عمرانی باید فعال شوند.

هاشمی افزود: البته در این زمینه مشکلاتی هم وجود دارد از قبیل اینکه برخی اعضا اعتقاد دارند شهردار اختیار تام به مناطق نمی دهند، از طرفی سازمان های بازرسی و نظارتی نیز نگاه ویژه ای به این موضوعات دارند و از طرف دیگر هم بحث ارزیابی قیمت ها است که بر خلاف سال های گذشته قیمت ها لحظه ای در حال تغییر هستند و همین امر سبب شده تا کارشناسی و ارزیابی پروژه ها با مشکل موجه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:با این وجود باید با تمهیدات لازمی که شهرداری می اندیشد در این زمینه اقدامات لازم صورت گیرد و شاهد حصول هر چه سریعتر بودجه غیر نقد باشیم.

هاشمی در ادامه سخنان خود در خصوص موضوع انتصابات شهردار تهران گفت: اولین نکته که باید یاد آور شوم این است که انتصابات جز اختیار شهردار است اما چون از ابتدای شورای پنجم یک توافق نا نوشته بین اعضا و شهردار بوده که ما یک گروه یک دست هستیم و تغییر مدیران درجه یک و روسای شرکت ها و سازمان الف شهرداری تهران به اطلاع اعضای شورا برسد تا اگر آنان نظری داشتند به شهردار تهران اطلاع دهند. با این وجود انتصابات اخیر با سرعت عمل بیشتری انجام شد.

وی گفت: از طرفی ما طرفدار ثبات مدیریت در شهرداری هستیم همچنان که می بینید به رغم برخی انتقادات دنبال تغییر شهردار نیستیم لذا وقتی مدیری در منطقه ای منصوب می شود بعد از یکسال که تازه کار را یاد گرفته به بهانه اینکه شخص، مدیر موفقی بوده بخواهیم او را برکنار کنیم و در پست بالاتری بنشانیم جای سول دارد. این مواردی بود که اعضای شورا در جلسه هم اندیشی با شهردار تهران هم مطرح کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار