خاتمی آسیب‌شناسی کرد

چرا عده‌ای از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند؟

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از مسئولیت‌های اجتماعی دولت را تامین ماسک برای مردم به خصوص نیازمندان دانست، اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا افزایش پیدا خواهد کرد که جلوگیری از آن مستلزم افزایش آگاهی در بین مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک است.

کد مطلب: ۱۱۳۰۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
چرا عده‌ای از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند؟

به‌گزارش ایسنا، سید مرتضی خاتمی اظهار کرد: باید درباره‌ علت ماسک نزدن بخشی از جامعه آسیب‌شناسی شود تا بتوان راهکارهای متناسب برای آنها تمهید کرد. بخشی از جامعه به دلیل ناآگاهی نسبت به مخاطرات ابتلا به کرونا از ماسک استفاده نمی‌کنند، عده‌ای دیگر با این تصور که دارای بدن قوی هستند و یا این‌که پیش از این مبتلا شده و دیگر کرونا نمی‌گیرند، از ماسک استفاده نمی‌کنند. برخی هم تا وقتی یکی از اعضای خانواده‌شان به این بیماری مبتلا نشود، نمی‌توانند درک درستی نسبت به آن داشته باشد، اینها همه ناشی از ناآگاهی است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد: برخی هم با استفاده از این الفاظ که اعتقادی به کرونا ندارند از ماسک استفاده نمی‌کنند باید با افزایش آگاهی و آموزش از طریق رسانه‌ها مخاطرات ابتلا به کرونا را یادآور شد. البته عده‌ای هم ارتباط مستقیم با رسانه‌ها ندارند باید آنها را به صورت خوشه‌ای آگاه کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: بخشی دیگر از جامعه کسانی هستند که علی‌رغم داشتن آگاهی به ناچار و جهت تامین معیشت خانواده هر روز از خانه خارج می‌شوند ولی امکان تهیه ماسک ندارند، چون حتی اگر قبول کنیم ماسک به نرخ مصوب ۱۳۰۰ تومان در دسترس است باز هم عملا یک خانواده با درآمد کم این امکان برایش فراهم نیست که روزانه ماسک با این قیمت تهیه کند چون این به معنای تحمیل هزینه مضاعف به سبد خانوار است حال این‌که عملا ماسک با نرخ دولتی در دسترس نیست و عده‌ای سوداگر با سودهای غیرمتعارف ماسک را به قیمت بالاتر می‌فروشند. این نشان می‌دهد که امکان تهیه ماسک برای خانواده‌های نیازمند و با درآمد پایین عملا فراهم نیست.

خاتمی در جمع‌بندی اظهار کرد: دلیل استفاده نکردن بخشی از جامعه از ماسک را می‌توان به دو دسته عدم تمکن مالی و یا نداشتن آگاهی از مخاطرات کرونا تقسیم کرد. باید دولت به عنوان یکی از مسئولیت‌های اجتماعی ماسک برای نیازمندان تهیه کند و آن عده‌ای که علی‌رغم نداشتن مشکل مالی از ماسک استفاده نمی‌کنند را مجبور به استفاده کرد. این امکان در مکان‌های عمومی همچون مترو، پاساژها و بسیاری از مکان‌ها با گیت‌های ورودی و یا مغازه ها وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تجربه کشورهای دنیا در کنترل کرونا اظهار کرد: در کشورهای اروپایی برای کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است چون بحث بر سر آن است که عده‌ای با ماسک نزدن کل جامعه را درگیر کرده و مستلزم جریمه هستند البته قبل از آن باید هشدارهای لازم به جامعه داده شود و حمایت هم صورت گیرد، چون جامعه امروز ما از ناحیه تحریم و کم‌کاری مدیریتی و کرونا آسیب دیده و همزمان با اجبار به اقدامات حمایتی نیاز دارد.

خاتمی با بیان این‌که «حاکمیت، دولت و رسانه‌ها در این زمینه سهم بسیاری دارند»، گفت: این حجم از فوتی‌های کرونا قابل قبول نیست که متاسفانه می‌تواند بیشتر از این هم بشود و به بحرانی در زمینه‌ درمان بیماران کرونایی تبدیل شود. ذکر این نکته ضروری است که بیماران کرونایی تنها به درمان و دارو نیاز ندارند و باید از آنها مراقبت و خدمات بیشتر و دقیق تر صورت بگیرد و پرستاری شود که متاسفانه این روزها قوای نیروی انسانی بیمارستان‌ها کاهش یافته چون بخشی از کادر درمان مبتلا شده و بخش دیگر به خاطر کمبود نیرو خسته است. برای جذب نیروی جدید هم تامین مالی صورت نگرفته و معوقات کادر درمان نیز پرداخت نشده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کرده و مراقبت‌ها کمتر شود با افزایش مرگ و میر و کمبود تخت و ضعف مراقبت بیشتر رو به رو خواهیم بود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان تاکید کرد: همه مردم باید بدانند که استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث کاهش مرگ و میر می‌شود. همه نسبت به جامعه وظیفه داریم و نباید هموطنانمان را در معرض خطر قرار دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار