سرپرست آموزش وپرورش منطقه ۱ در گفت و گو با پانا عنوان کرد:

آموزش با رویکرد سلامت محور، مهمترین راهکار کنترل استرس در آموزش‌های مجازی است

تهران(پانا)- سرپرست آموزش وپرورش منطقه 1 به مناسبت هفته بهداشت روان در موردبهداشت و سلامت روان و راهکارهای کنترل استرس در دانش آموزان سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۳۰۳۰۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش با رویکرد سلامت محور، مهمترین راهکار کنترل استرس در آموزش‌های مجازی است
فاطمه سید مومن، سرپرست آموزش وپرورش منطقه 1 در گفت و گو با پانا با توجه به هفته سلامت روان گفت: بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است با توجه به شرایط کنونی وهمه گیری ویروس کرونا و تبعات مختلف آن توجه به سلامت روان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با بیان این که سلامت روانی زیربنای سلامت جسمی و زیربنای توسعه فردی و اجتماعی است، عنوان کرد: اگر افراد جامعه از سلامت روانی قابل قبولی برخوردار نباشند، جامعه نمی‌تواند در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارد.
وی افزود: هر تغییر محیطی برای دانش‌آموزان می‌تواند استرس و نگرانی ایجاد کند. در این ایام نیز تغییر محیط آموزشی از محیط واقعی به محیط مجازی و افزون برآن مشکلات عدیده شبکه ها و اینترنت و...؛ سرمنشا استرس و نگرانی دانش‌آموزان و حتی والدین شده است.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین مهارت‌ها در این ایام، مهارت کنترل استرس، افزایش سواد رسانه و مدیریت زمان است، گفت: یکی از عوامل مهم در بهداشت و سلامت روان کنترل استرس است. در آموزش‌های آنلاین مهمترین عوامل ایجاد استرس و اضطراب دانش‌آموزان عوامل فردی، خانوادگی و مدرسه‌ای است.
سید مومن با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای کنترل استرس، پذیرش است، اظهار کرد: والدین و دانش‌آموزان باید بپذیرند که آموزش و یادگیری در این شرایط متفاوت‌تر و نیازمند کسب مهارت‌های جدیدی است که شاید تا قبل از آن ضرورت این مهارت‌ها را احساس نکرده بودند.
وی با بیان اینکه عوامل مدرسه‌ای تأثیر بسیاری در بروز استرس دانش آموز دارد، افزود: معلمان با توجه به تغییر محیط آموزشی، حذف تعامل و ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان، لازم است انعطاف بیشتری در ارائه محتوای آموزشی داشته باشند و با خلاقیت و ابتکار عمل در تدریس مجازی باعث کاهش بار روانی این آموزش‌ها شوند.
سرپرست آموزش وپرورش منطقه 1 ضمن تشکر از زحمات معلمان و کادر آموزشی وپرورشی مدارس در توصیه به معلمان به منظور کاهش استرس دانش‌آموزان در این نوع تدریس، اظهار کرد: در شروع یا پایان کلاس مجازی از دانش‌آموز خواسته شود احساس خود را نسبت به آموزش گذشته یا درس همان روز اعلام کند، ارائه مطالب آموزشی با شیوه‌های جذاب و آموزش‌های مکمل در قالب فرهنگی، هنری و در راستای تثبیت مفاهیم آموخته شده باشد. همچنین ایجاد جو عاطفی مطلوب و تا حد امکان برنامه ریزی برای مشارکت همه دانش‌آموزان در مباحث آموزشی در کلاس آموزش مجازی بسیار مؤثر است.
سید مومن در توصیه به والدین برای کاهش استرس کودکان، اظهار کرد: تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل‌توجهی می‌تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک کند، در روزهای سخت کرونایی مهمترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.
در ادامه وی افزود: به دست آوردن بهداشت روانی روبرو شدن با واقعیت، سازگار شدن با تغییرات، ظرفیت داشتن برای مقابله با اضطراب ها، کم توقع بودن، احترام قائل شدن به دیگران و ... است، همه باید تلاش کنیم این شرایط در خانواده ها فراهم شود. همدلی و اهمیت دادن به رفع ترس و نگرانی فرزند، داشتن آرامش در زمان آموزش و آزمون، فراهم کردن محیط امن در خانه، پذیرش وقایع استرس‌زای احتمالی، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، تغذیه و خواب کودک همچنین کمک به تدوین هدف و برنامه منظم برای مطالعه از مواردی است که باید والدین به آن توجه کنند.
سید مومن آموزش با رویکرد سلامت محور را به عنوان مهمترین راهکار مدیریت و کنترل استرس در آموزش‌های مجازی دانست و گفت: در این رویکرد تهیه و ارائه محتوای آموزشی با توجه به ابعاد مختلف سلامت (فردی، اجتماعی، روانی و مذهبی) می‌تواند ضمن ارتقای بهداشت روانی اجتماعی فراگیران باعث ایجاد انگیزه و ثبات یادگیری شود.
سرپرست آموزش وپرورش منطقه 1 در پایان با بیان این که مهمترین اثر منفی روانی کرونا بر دانش آموزان کاهش تعاملات است، گفت: همیشه باید از فرصت ها و نکات مثبت هر پیامدی کمال بهره را ببریم. در مورد اثرات مثبت شرایط کرونایی، دانش آموز می‌تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند، یعنی دانش آموز یاد می‌گیرد با وجود شرایط سخت، دشوار و متفاوت با ابزار و شرایط دیگری کار خود را ادامه دهد و به موفقیت برسد. این یک نمونه از ارتقای توانمندی‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان برای تاب‌آوری و مواجهه موثر در مخاطرات است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار