محمد داوری*

شکاف بین معلم و شاگرد

مهر از نیمه گذشت و از آغاز سال تحصیلی نیز بیش از یک ماه سپری شده است یعنی اگر سال تحصیلی را 9 ماه در نظر بگیریم و 8 ماه آن را مفید تلقی کنیم یک هشتم آن عملا سپری شده است اما شرایط متاثر از کرونا و ضعف‌های ساختاری و مدیریتی در شرایط سخت اقتصادی با ضعف‌های فرهنگی دست به دست هم داده تا اگرچه خوشبختانه کرونا با کودکان و نوجوانان مهربان‌تر است اما تبعات ناشی از کرونا و حضوری برگزار نشدن کلاس‌ها بیشترین ضربه را به کودکان و نوجوانان به ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی وارد کند.

کد مطلب: ۱۱۳۰۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد

آنچه که به تبع ضعف زیرساخت‌ها و مشکلات و کمبودهای سخت‌افزاری و ضعف و ناتوانی‌های نرم‌افزاری ایجاد شده و آموزش را عملا دچار اختلال کرده، رابطه معلم و شاگرد است. رابطه‌ای که اساس آموزش به ویژه در فرآیند مدرن «یاددهی- یادگیری» است. فرآیندی که هر قدر رابطه معلم و دانش‌آموز محدودتر شود و مورد تهدید قرار گیرد دچار مشکل خواهد شد و نتایج مورد انتظار حاصل نمی‌شود. چهار ضلعی ارایه محتوا، ارزیابی مستمر(پرسش و پاسخ)، فعالیت‌های دانش‌آموز محور (مشارکت دانش‌آموز) و آزمون‌های مرحله‌ای، تضمین‌کننده نتایج مورد نظر در هر محتوای درسی است که متاسفانه به دلایل متعدد در بیشتر مدارس چهار ستون آموزش مورد تهدید قرار گرفته و به جز معدود مدارسی که به همت مدیریت مدرسه و کادر مربوطه و همکاری و هماهنگی والدین توانسته‌اند قدری خلأ آموزش حضوری را با آموزش مجازی تعاملی جبران کنند در سایر مدارس به‌ شدت در ابعاد مختلف با مشکلات متعدد مواجه هستند.

مشکلاتی که در عمل موجب افزایش «شکاف معلم و شاگرد» شده، شکافی که هر چند در نظام آموزشی سنتی ایجاد شده بود اما حالا با آموزش مجازی و آنلاین پرمساله بیشتر از گذشته هم شده و این شکاف بزرگ‌ترین عامل تهدید عدالت و کیفیت آموزشی در نظام آموزشی کشور ماست. بنابراین اگر چاره‌ای اساسی اندیشیده نشود و زمینه و امکانات و راهکارهای لازم برای آموزش‌های مجازی آنلاین و تعاملی فراهم نشود روز به روز فاصله بین دانش‌آموزان و معلمان بیشتر و ضربات جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد که شاید سال‌ها نتوان شرایط عادی را فراهم کرد.

به نظر می‌رسد مسوولان و مدیران آموزش و پرورش بدون محدودیت باید از خلاقیت‌های مدارس حمایت و از ارسال بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های طولانی و پیچیده و نگران‌کننده پرهیز کنند و محدودیت‌ها را از سر راه مدارس بردارند و اجازه بدهند، مدیران و پرسنل و معلمان هر مدرسه با استفاده از ظرفیت‌های والدین آنچه را که مفید می‌دانند به‌ کار گیرند در غیر این صورت منتظر ماندن فقط فرصت‌ها را از بین می‌برد و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد و علاوه بر شکاف بین خانه و مدرسه، شکاف معلم و دانش‌آموز را نیز افزایش خواهد داد.

*سخنگو و عضو شواری مرکزی پیرامون حقوق دانش آموزان

منبع: اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار