گزارش از برگه‌ای که خشم و نارضایتی داوران را درپی داشته است

خورشیدی: اگر بگویند خودمان تست کرونا بدهیم، قضاوت نمی‌کنم

تهران (پانا) -  بیستمین دوره لیگ برتر طبق برنامه از پیش اعلام شده از 10 آبان آغاز می‌شود و قرار است امروز (دوشنبه) قرعه‌کشی مسابقات انجام شود.

کد مطلب: ۱۱۳۰۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
خورشیدی: اگر بگویند خودمان تست کرونا بدهیم، قضاوت نمی‌کنم

به‌گزارش ایران، قطعاً تیم‌ها در شرایط کرونایی همانند نیم فصل دوم لیگ نوزدهم پروتکل‌های بهداشتی را با انجام تست‌های مختلف رعایت خواهند کرد. در این میان به نظر می‌رسد شرایط برای داوران به شکلی عجیب و نه چندان متعارف است. چندی پیش دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال با ارائه برگه‌ای به داوران لیگ برتری و لیگ یکی از آن‌ها خواست رضایتنامه‌ای را امضا کنند که بر اساس آن در صورت مبتلا شدن به ویروس کرونا، مسئولیتی متوجه فدراسیون فوتبال نیست و تمام هزینه‌های درمان و خسارت‌های جانی برعهده داوران است.

اشکان خورشیدی، داور بین‌المللی کشورمان درخصوص این موضوع گفت:‌ «بحث رضایتنامه از داوران در گروه خصوصی داوران اعلام شد. البته کمیته داوران تأکید کرد که از این موضوع بد برداشت شده و ماجرا این گونه نیست. به هر حال ما داوران همانند بازیکنان و مربیان خانواده داریم و فدراسیون فوتبال نباید از موضوع به این مهمی شانه خالی کند. اگر شرایط اینگونه باشد اصلاً جالب نیست و ما آن را قبول نخواهیم کرد. منتظر هستیم ببینیم دقیقاً جریان چیست. تیرماه کلاسی برای داوران برگزار و قرار شد از داوران تست کرونا بگیرند که البته این اتفاق نیفتاد. الان هم می‌گویند اگر علائم دارید، تست بدهید و هزینه‌اش را فدراسیون بعداً پرداخت می‌کند. اگر قرار باشد هر چند وقت یکبار خودمان تست بدهیم که هزینه سنگینی می‌شود و برای قشر داوران خیلی سخت است. منتظر تصمیم کمیته داوران هستیم تا به صورت جزئی و دقیق شرایط فصل پیش رو را اعلام کند. اگر تصمیم‌شان این باشد که خودمان تست بدهیم، من این کار را انجام نمی‌دهم و برای فصل بیستم قضاوت نمی‌کنم. چنین چیزی برای داوران امکان ندارد.» او که سال گذشته دربی 89 را قضاوت کرد با تأکید بر اینکه باید کلاس‌های آماده‌سازی پیش از فصل برگزار شود، بیان داشت:‌ «با توجه به اینکه کرونا شدت گرفته و شاهد پیک سوم شیوع هستیم، کمیته داوران درصدد است مجوز بگیرد و مثل هر سال کلاس‌ها را پیش از شروع فصل به صورت حضوری برگزار کند، در غیر این صورت کلاس‌ها به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد.»

خورشیدی در ادامه به مقایسه شرایط داوران ایران با دیگر کشورها پرداخت:‌ «داوران کشورهای دیگر قبل از آغاز بازی‌ها از طریق فدراسیون تست کرونا می‌دهند. علاوه بر آن در زمان برگزاری بازی‌ها هم هفته‌ای یکبار از آنها تست گرفته می‌شود. اما اینجا ما در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم تنها یک بار تست کرونا دادیم و بعد گفتند که هر زمان علائم داشتید بروید و مجدداً تست بدهید. شرایطی که کمیته داوران برای نیم فصل دوم لیگ نوزدهم به وجود آورد، به هیچ وجه مطلوب و درست نبود. ممکن است من آلوده باشم و بازیکنان را آلوده کنم یا بازیکنان باعث شوند داوری کرونا بگیرد. این احتمال وجود دارد و اصلاً مسأله عجیبی نیست اما ما هنوز پول قضاوت‌هایمان در نیم فصل دوم لیگ قبل را دریافت نکرده‌ایم. لیگ تمام شد و فصل جدید در حال آغاز است اما هنوز همان مبلغ ناچیز هم پرداخت نشده است.»

ممنوع‌المصاحبه‌ایم وگرنه دردمان را می‌گفتیم
ماجرای رضایتنامه‌‌ای که کمیته داوران خواهان امضای آن از سوی داوران شده، خشم و نارضایتی آنها را به دنبال داشته است. این در شرایطی است که داوران حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارند و همه‌شان مثل اشکان خورشیدی نیستند که حاضر باشند نظر و ناراحتی‌شان را به صورت علنی اعلام کنند. خبرنگار «ایران» برای پیگیری بیشتر ماجرا علاوه‌بر خورشیدی با چند داور دیگر تماس گرفت. یکی از داوران باتجربه کشورمان که تأکید کرد نامش فاش نشود، درخصوص رضایتنامه مورد اشاره بیان داشت:‌ «در وهله اول باید بگویم متأسفانه ما اجازه مصاحبه نداریم و در صورتی که اجازه داشتم حاضر بودم با تمام رسانه‌ها صحبت کنم و دردمان را بگویم. این نامه از کمیته داوران به هیأت‌های استانی ارسال شد و صدای همه داوران را درآورد. واقعاً با شأن و شخصیت داوران بازی می‌شود و این اصلاً درست نیست و باید تجدید نظر شود. نامه فدراسیون تحقیرکننده است.»

این داور هم که سابقه قضاوت دربی پایتخت را دارد با اشاره به قراردادهای میلیاردی بازیکنان افزود:‌ «در حال حاضر قراردادی کمتر از 3 میلیارد تومان در لیگ برتر بسته نمی‌شود. در این شرایط یک داور برای هر بازی در لیگ برتر 900 هزار تومان، کمک‌ها 700 هزار تومان و داوران چهارم و ناظر بازی هر کدام 300 هزار تومان می‌گیرند. این مبالغ را اگر جمع ببندید در طول فصل به یک میلیارد هم نمی‌رسد و واقعاً خنده‌دار است. در لیگ 2 حق‌الزحمه داوری 80 هزار تومان برای هر بازی است.»

این داور بین‌المللی ادامه داد:‌ «ساکت الهامی، سرمربی تراکتور در فینال جام حذفی به دلیل توهین به داور 10 میلیون تومان جریمه شد، این مبلغ برای مربیان و بازیکنان چیزی نیست. در این شرایط با وجود پرداخت ارقام تحقیرآمیز به داوران از ما توقع دارند که بدون هیچ اشتباهی هم قضاوت کنیم. متأسفانه در فدراسیون جنگ قدرت است و ما را فراموش کرده‌اند. علیرضا فغانی به استرالیا رفت و می‌گوید راحت شدم. او می‌گوید فوتبال تنها همان 90 دقیقه است و پس از آن با داور کاری ندارند اما در اینجا قبل و بعد بازی‌ها داوران مورد هدف قرار می‌گیرند. 900 هزار تومان قضاوت در هر بازی می‌شود حدود 30 دلار. ما در خارج از کشور این قیمت را نمی‌گوییم و به دروغ می‌گوییم 100 دلار برای هر بازی می‌گیریم که البته 100 دلار هم برای داوران خارجی خنده‌دار است.» یکی دیگر از داوران بین‌المللی کشورمان تأکید کرد که صحبت‌هایش را درددل قلمداد کنیم چرا که حق مصاحبه ندارد. گرچه او هم دل پری از شرایط به خصوص همین رضایتنامه‌ ارسالی از سوی کمیته داوران دارد: ‌«همان‌گونه که برای بازیکنان تست کرونا وجود دارد، باید برای داوران هم تست کرونا را تسهیل کنند. بعد از شیوع کرونا در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم از داوران تنها یک بار تست گرفتند و این کارشان خلاف قانون و پروتکل‌هاست. حالا هم نامه کمیته داوران باعث تعجب‌مان شده است. نامه‌ای که چیزی شبیه قرارداد ترکمانچای است. داوران جایگاه اجتماعی دارند و این درست نیست که با آنها این گونه رفتار شود. مگر داوران چقدر می‌گیرند که 600 یا 700 هزار تومان برای یک تست کرونا بدهند. داوران ما نهایتاً در طول فصل 12 میلیون می‌گیرند. همه داوران لیگ برتر مخالف این موضوع هستند اما جرأت نمی‌کنند صحبت کنند چرا که کمیته داوران دنبال بهانه هستند تا داوران را حذف یا جریمه کند. حداقل برای داوران به عنوان یک انسان ارزش قائل شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار