یک معلم ابتدایی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

آموزش آنلاین برای کدام دسته از دانش‌آموزان کارایی لازم را ندارد؟

بارِ ترافیکی شبکه شاد همچنان سنگین است

تهران (پانا) - خانم رجبی معلم کلاس پنجم یکی از مدارس تهران عقیده دارد اگر دانش‌آموزان نتوانند از طریق مجازی به رفع اشکالات درسی بپردازند، می‌توانند یک روز در هفته برای رفع اشکال به مدرسه بیایند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش آنلاین برای کدام دسته از دانش‌آموزان کارایی لازم را  ندارد؟

با آغاز سال تحصیلی 99-1400 وقتی دانش‌آموزان و خانواده‌ها بر دوراهی انتخابِ شیوه تحصیلی حضوری یا غیرحضوری قرار گرفتند، بحث و بررسی بر سر نحوه ارائه آموزش‌ها در هردو شیوه و میزان موثر بودن هر یک از این دو روش در یادگیری دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر مردم تبدیل شد. مدارس کشور شیوه آموزش تلفیقی را در پیش گرفتند که ترکیبی از کلاس‌های حضوری و آموزش‌های آنلاین است و اپلیکیشن شاد به عنوان پلتفرم رسمی ارائه خدمات آموزش رسمی کشور در بروزرسانی جدید خود امکانات تازه‌ای را در اختیار نزدیک به 12 میلیون کاربر خود قرار داد.

امروز که یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد، ذی‌نفعان عرصه تعلیم و تربیت کشور اعم از دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و اولیای دانش‌آموزان با بیان نظرات خود درباره این شیوه نوین آموزشی و الزامات آن می‌تواند زمینه را برای رفع مشکلات و ارتقای خدمات ارائه شده در دوره پاندمی کووید 19 فراهم کند.

ثمره رجبی اسلامی معلم پایه پنجم ابتدایی «دبستان مرضیه یزدی یک» در منطقه 16 تهران یکی از پیشگامان تدریس اینترنتی و از معلمان فعال در آموزش آنلاین است که در روزهای آغازبه‌کار شبکه شاد، با ساخت و اشتراک‌گذاری کلیپی آموزشی درباره نصب و کاربری این اپلیکیشن به جهاد آموزشی دوره پاندمی پیوسته است. این معلم در گفت‌وگو با پانا موضوع آموزش‌های تلفیقی را از جنبه‌های گوناگون مورد بحث قرار داده است که ماحصل این گفت‌وگو را در اینجا می‌خوانید:

نظر شما درباره آموزش تلفیقی که این روزها در مدارس اجرا می‌شود چیست؟ آیا از این طریق یادگیری مناسب اتفاق می‌افتد؟

در مدرسه ما آموزش‌ها 3 روز به صورت حضوری و 2 روز به صورت آنلاین ارائه می‌شود. البته در روزهایی که آموزش حضوری داریم هم معلم در بستر شبکه شاد برای گروهی از دانش‌آموزان که آموزش مجازی را انتخاب کردند تدریس می‌کند. معمولا بلافاصله بعد از کلاس‌های حضوری، وقتی معلم به منزل می‌رود، ابتدا محتوایی به نام «درسنامه» را اشتراک‌گذاری می‌کند که ممکن است به صورت فایل صوتی، ویدئو یا عکس باشد.

البته اشکالی که به این نوع تدریس وارد است این است که معلمی که مثلا کلاس 36 نفره خود را به 3 گروه 12 نفره تقسیم کرده و درس موردنظر را 3 بار برای این گروه‌ها تکرار کرده است، حال به محض رسیدن به خانه، و بدون اختصاص زمانی برای استراحت، باید بار دیگر درس را برای دانش‌آموزان غیرحضوری تکرار کند. البته هیچ تقصیری متوجه دانش‌آموزان نیست چون آنها هم باید درس بخوانند و شایسته نیست خللی به آموزش این گروه وارد شود بنابراین این دروس را باید از معلمش بگیرد. اما اینکه آیا با استفاده از این شیوه‌های تدریس یادگیری به‌خوبی اتفاق می‌افتد یا خیر باید عرض کنم در دانش‌آموزان قوی یادگیری به سرعت اتفاق می‌افتد، چون خودشان پیگیر مطالب هستند. دانش‌آموزان متوسط برای یادگیری نیاز به کمک دارند اما دانش‌آموزان ضعیف بیشترین آسیب را در این میانه می‌بینند چون بیشتر دانش‌آموزانی که امروز در خانه هستند و آموزش مجازی را انتخاب کرده‌اند از همین دسته‌اند.

البته دانش‌آموزان ضعیف نیز در چند گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ مثلا دانش‌آموزانی که پایه ضعیف دارند یا دانش‌آموزان دیرآموز که نیاز به تمرین و تکرار دارند. از آنجایی که آموزش حضوری اساس کار آموزش است، این دانش‌آموزان بیش از دیگران آسیب می‌بینند. همین دانش‌آموزان هم اگر نتوانند از طریق مجازی به رفع اشکالات درسی بپردازند، می‌توانند یک روز در هفته برای رفع اشکال به مدرسه بیایند.

آیا از نسخه جدید شاد استفاده می‌کنید؟ باتوجه به امکاناتی که به نسخه جدید برنامه اضافه شده است، عملکرد این نرم‌افزار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در نسخه جدید شبکه شاد که اغلب دانش‌آموزان و معلمان آن را نصب کرده و از آن استفاده می‌کنند امکاناتی مثل آزمون‌ساز، امکان حضوروغیاب، ارتباط زنده تصویری و ایجاد تکالیف درسی افزوده شده که دست معلم را در تدریس آنلاین بازکرده و بسیار مفید واقع شده، اما متاسفانه بارِ ترافیکی شبکه همچنان سنگین است؛ خصوصا ساعت 8 تا 12 صبح که بهترین زمان برای یادگیری بچه‌هاست و بهتر است تدریس در این ساعات انجام شود به دلیل ترافیک بالای شبکه با مشکل مواجه می‌شویم و این مشکلات اغلب از حوصله بچه‌های دوره ابتدایی خارج است. به نظر من اگر ترافیک شبکه شاد روان باشد فرایند تدریس به خوبی انجام خواهد شد.

آیا برای کلاس‌‌های حضوری و غیرحضوری از لحاظ زمان در مضیقه نیستید؟ آیا به طور کامل به همه مراحل تدریس و بحث کلاسی و پرسش و پاسخ و رفع اشکال می‌رسید؟

فعلا کلاس‌های حضوری زمان و انرژی بسیاری از معلم می‌گیرد چون معلم ناچار است در یک زمان کم مطالب درسی را برای تعدادی کم از دانش‌آموزان توضیح دهد و سپس پروسه تدریس را در فضای آنلاین تکمیل کند. حال در ساعات تدریس حضوری همیشه با نوعی عدم توازن هم مواجه هستیم به این صورت که اگر در کلاس حضوری نوبت اول من 13 دانش‌آموز حضور دارند، ممکن است فردا همین کلاس تنها با 7 نفر تشکیل شود. این به دلیل جو نگرانی و وحشتی است که بر خانواده‌ها حاکم است و آنها را واردار به تصمیم‌گیری‌های ناگهانی می‌کند. پس نوعی بلاتکلیفی میان معلم و دانش‌آموز وجود دارد که اگر کلاس‌ها به صورت یکدست حضوری یا غیرحضوری می‌شد تکلیف مشخص‌تر است. پیشنهاد من این است اگر قرار است کلاس حضوری داشته باشیم، یک بار در هفته و با هدف رفع اشکال تشکیل شود و بقیه کلاس‌ها را به صورت آنلاین تشکیل دهیم.

باتوجه به اینکه از فعالان شروع آموزش الکترونیکی از سال گذشته بودید بفرمایید از تجربه نیمسال دوم سال گذشته چه استفاده‌هایی بردید و چه درس‌هایی از سال گذشته و تدریس غیرحضوری گرفتید؟

امسال من و همکارانم تسلط بیشتری به برنامه شاد و نحوه کار با آن پیدا کرده‌ایم اما امسال شرایط سخت تر است چون سال گذشته دانش‌آموزان ترم اول را گذرانده بودند و معلم به شناختی نسبی از دانش‌آموز خود رسیده بود و از نظر ویژگی‌های ظاهری، اخلاق و رفتار، از نظر درسی و همچنین موقعیت خانواده شناخت داشت؛ در حالی که امسال سال آموزشی را به شکلی متفاوت آغاز کردیم و چه بسا تا امروز که نیمه مهرماه است، معلم تعدادی از شاگردانش را حتی برای نخستین‌بار از نزدیک ملاقات نکرده باشد و چاره‌ای ندارد جز اینکه در جلسات پرسش و پاسخ و ارتباطات تصویری دوطرفه این شناخت را حاصل کند. علاوه بر این امسال مشکل ترافیک اینترنتی را داریم که آزاردهنده است و روند تدریس را به شدت کند می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار