مصطفی رحماندوست: برخی افراد در حوزه کودک به واسطه پولشان نویسنده شده‌اند

نویسندگی در شرایط فعلی فداکاری است/ فیلم‌های کودک باید برای آن‌ها ساخته شوند

تهران (پانا)- رحماندوست می‌گوید در جشنواره کودک باید فیلم‌هایی حضور داشته باشد که برای کودکان ساخته شده باشد، زیرا مخاطب جشنواره کودکان هستند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مصطفی رحماندوست: برخی افراد در حوزه کودک به واسطه پولشان نویسنده شده‌اند

مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودک در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اوضاع شعر کودک در ایران گفت: «وضعیت نشر کتاب و سرانه مطالعه در کشور به حدی پایین آمده است که نویسندگی در شرایط فعلی برای نویسندگان فداکاری به حساب می‌آید.»
وی ادامه داد: «در شعر کودک متخصص شعر نداریم و هر نوشته‌ای که کلمات ریتمیک در آن باشد شعر کودک شناخته می‌شود. کسانی که هیچ تخصص و استعدادی ندارند به واسطه پولشان همین کلمات ریتیمیک را در قالب یک کتاب چاپ می‌کنند که طرفدار هم ندارند، اکنون در بازار این مدل کتاب‌ها به وفور دیده می‎‌شود.»
این نویسنده با اشاره به اینکه فیلم کودک باید چه نگاهی داشته باشد تصریح کرد: « ویژگی اصلی فیلم کودک باید همان فانتزی بودنش باشد، ما بزرگترها هستیم که فانتزی را از فیلم‌هایمان جدا کرده‌ایم درغیر این صورت دنیای کودکان زیباست. کودکان زیبایی را دوست دارند و قطعا اگر فیلم کودک به گونه‌ای که قابل باور و جذاب باشد توسط بچه‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

آموزش در فیلم‌های کودک باید به‌صورت غیرمستقیم صورت بگیرد

رحماندوست ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم کودک خیال‌انگیز بودن آن است، آموزش باید به صورت غیرمسقیم انجام شود. کودکان در مدارس به اندازه کافی آموزش مستقیم می‌بینند و نیازی ندارند در فیلم‌هایی که مخصوص رساندن پیام‌های گفته نشده آنهاست نیز نقش آموزش پررنگ باشد، اتفاقا اگر آموزش به زبانی غیرواضح و غیرمستقیم صورت بگیرد تاثیر بیشتری خواهد داشت.»


وی همچنین با اشاره به جایگاه شعر و ادبیات در فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: «به نظر من هنوز سینمای کودک و نوجوان به این جایگاه نرسیده که برای گروه‌های سنی متفاوت آثار گوناگون تولید کند چند اثر منظوم در تاریخ سینمای ما بوده که آن هم گروه سنی خاصی را مدنظر قرار نداده است، از موسیقی کلام و موسیقی در کنار کلام استفاده شده که باعث شده جذب مخاطبان شده است. فیلمسازان کودک تلاش می‌کنند فیلمی تولید کنند که هم مناسب کودکان باشد هم به وسیله آن بتوانند بزرگسالان را به سالن سینما بکشانند.»

فیلم‌های کودک باید برای کودکان ساخته شوند

این نویسنده با اشاره به فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان گفت:«به نظرم باید درجشنواره کودک فیلم‌هایی حضور داشته باشد که برای کودکان ساخته شده باشد، زیرا مخاطب جشنواره کودکان هستند. البته این موضوع هم باید مدنظر قرار داد که اغلب بزرگ‌ترها کودکان را برای تماشای فیلم‌ها به سینما می‌آورند، ولی درگذشته همیشه به این نکته توجه می‌کردند که فیلم‌های کودک نشانه‌هایی برای بزرگ‌ترها نیز داشته باشد که به گونه‌ای جنبه بازارگرمی داشت، اما واقعیت این است که در دنیا فیلم‌های کودک برای کودکان ساخته می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار