کاظمی: امروز سلامت روح و روان دانش‌آموز در معرض انواع آسیب قرار دارد

تهران (پانا) _ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفته بهداشت روان بر اهمیت پرداختن به موضوع بهداشت روان و کاستن از آسیب‌های اجتماعی در شرایط حساس کرونا و گسترش آموزش‌های مجازی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۸۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: امروز سلامت روح و روان دانش‌آموز در معرض انواع آسیب قرار دارد

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه هفته بهداشت روان که صبح امروز یک‌شنبه 20 مهرماه 99 باحضور همکاران اداره کل امور تربیتی و مشاوره و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در معاونت فرهنگی و پرورشی وزارتخانه برگزار و همزمان از شبکه شاد پخش شد درباره اهمیت موضوع بهداشت روان در جامعه و نظام آموزشی اظهار کرد: در شرایط حساس و پیچیده فعلی یکی از موضوعات مهم جامعه موضوع ارتقای بهداشت روان است که اقدامات خوبی هم در این زمینه در دستگاه تعلیم و تربیت کشور صورت گرفته است.

کاظمی افزود: نامگذاری هفته‌ای به نام بهداشت روان فرصتی است تا جامعه را متوجه اهمیت موضوع کنیم و برنامه‌ریزی وسیع و گسترده‌ای در این بخش داشته باشیم. یعنی ضمن اینکه برنامه‌های خود را مورد بازبینی قرار می‌دهیم، بتوانیم به سمت اقدامات مفید و موثر خیز برداریم.

به گزارش پانا، وی در این مراسم ادامه داد: در سطح مدارس هم از زمان شروع سال تحصیلی اقداماتی آغاز شده که حتی برخی از این اقدامات به همت مشاوران و مربیان تربیتی از فصل تابستان در حال اجراست و من طی بازدیدی که از 2 استان داشتم در جریان اقدامات قرار گرفتم که به وزیر نیز منعکس شده است؛ لذا من از همکاران‌مان در استان‌ها خواهش می‌کنم ضمن محور قراردادن برنامه‌های وزارتخانه، برنامه‌های خلاقانه مبتنی بر اقتضائات استانی را در دستور کار قرار دهند زیرا این برنامه‌ها می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

امروز سلامت روح و روان دانش‌آموز در معرض انواع آسیب قرار دارد

وی با اشاره به همه‌گیری کرونا به عنوان شرایط پیچیده و سخت و بحرانی اظهار کرد: بحران کرونا سیستم آموزشی را با اختلال مواجه کرده و برنامه‌های پرورشی، که باعث آرامش بچه‌ها می‌شد و مهارت‌هایی از این طریق یاد می‌گرفتند، تحت الشعاع قرار گرفت. یعنی دانش‌آموزان در شرایط فعلی از دو ناحیه در معرض آسیب هستند؛ یکی اینکه آموزش‌ها از کیفیت لازم و اقناع‌کننده برخوردار نیست و دوم اینکه ارتباطات و رفت‌وآمدهایی که باعث کاهش فشار روانی می‌شد از دانش‌آموز گرفته شده است. بنابراین سلامت روح و روان او در معرض انواع آسیب قرار دارد. در کنار همه این آسیب‌ها آسیب فضای مجازی هم به دلیل رواج آموزش‌های الکترونیکی بیشتر شده است.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش از شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره، و مصطفوی معاون ایشان خواست هرچه سریعتر نسبت به تدوین برنامه جامع اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی در پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی را پیگیری کنند تا این برنامه به استان‌ها ابلاغ شود وی افزود: این برنامه باید در 3 سطح برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تهیه شود. در این برنامه جامع آسیب‌های اجتماعی در هر مقطع استخراج و راهکار متناسب با آن ارائه می‎شود.

وی پیشنهاد کرد از ایده و کمک فکری نخبگان فضای مجازی و مشاوره در تدوین این برنامه استفاده شود.

اگر افراد از سلامت روانی برخوردار نباشند جامعه نمی‌تواند در مسیر توسعه گام بردارد

کاظمی خاطرنشان کرد: سلامت روانی زیربنای سلامت جسمی و زیربنای توسعه فردی و اجتماعی است. اگر افراد جامعه از سلامت روانی برخوردار نباشند جامعه نمی‌تواند در مسیر توسعه گام بردارد؛ لذا ماموریت ما در حوزه مشاوره و آسیب‌ها به شدت سنگین است. بحران کرونا باعث شده است اولویت‌های ما در آموزش و پرورش تغییر کند لذا استراتژی ها و برنامه‌های مان نیز متفاوت خواهد بود.

وی درباره مهم‌ترین ماموریت‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: شناخت جامعه مخاطب و شیوه‌های رویارویی با آسیب‌هایی که این جامعه را تهدید می‌کند یکی از ماموریت‌های مهم ماست. ماموریت دوم ما تبلیغ و ترویج و ارتقای جایگاه این حوزه در آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مداخلات ضروری در حوزه مخاطبان دستگاه تعلیم و تربیت کشور اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام حاصل از غربالگری‌های موجود و طرح نماد و .. نشان می‌دهد بین یک تا 3 درصد از دانش‌آموزان نیازمند مداخله در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستند. در کنار برنامه‌های ملی، این 3 ماموریت باید نقشه راه ما را مشخص کند و نتایج و دستاوردهای آن باید ارائه شود. جامعه مخاطب ما از سه گروه تشکیل شده: جمعیت 15 میلیونی دانش‌آموزان، جمعیت 30 میلیونی اولیا و جامعه یک میلیون نفری معلمان که ما برای مدیریت این 3 حوزه نیازمند کمک همه عوامل اجرایی در کشور هستیم.

امسال همه برنامه‌ها در فضای مجازی اجرا می‌شود

وی از همه مشاوران مدارس و هسته‌های مشاوره خواست ارتباط کامل خود را با دانش‌آموزان، اولیای آنها و معلمان حفظ کنند و برنامه جامعی برای هر سه گروه داشته باشند.

کاظمی در این نشست بر تداوم همه برنامه‌های حوزه پرورشی از طریق فضای مجازی تاکید کرد و گفت: امسال همه برنامه‌ها در فضای مجازی اجرا می‌شود و توسعه داده خواهد شد. لذا هیچ برنامه‌ای تعطیل نمی‌شود. همین هفته سه شنبه مراسم اختتامیه مجلس دانش آموزی را برگزار می‌کنیم. انتخابات شوراهای دانش آموزی هم باید با جدیت دنبال شود. از هفته آینده شخصا به مدارس زنگ می‎زنم و درباره طرح‌ یاریگران زندگی در آن مدرسه سوال خواهم کرد.

معاون وزیر از دو بسته تحولی به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های حوزه مشاوره نام برد و گفت: بسته تحولی «نماد» و «کانون یاریگران زندگی» دو بسته تحولی مهم هستند که من از هفته آینده شخصا بر اجرای آنها نظارت خواهم کرد. من از هفته آینده به مدارس زنگ میزنم و درباره این برنامه‌ها خصوصا «کانون یاریگران زندگی» سوال می‌کنم چون بستر اجرای این طرح به صورت صد درصد در مدارس کشور است.

وی افزود: بسته ویژه ارتقای خدمات مشاوره‌ای در بحران کرونا جمع بندی و ارائه شد که 4 فعالیت مهم دارد. نخست طرح صدای مشاور است. دوم پیام مشاور است و باید کانال‌هایی طراحی شود و مشاوران پیام‌های صوتی و متنی و کلیپ‌های تهیه شده را در آن بارگذاری کنند. سوم طرح همدل است که بر ارتباط برنامه ریزی شده و منظم فرد به فرد با دانش‌آموز و اولیای دانش‌آموز تاکید دارد. چهارم نیز استفاده از ظرفیت شبکه‌های استانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار