ماسک خیس نزنید!

تهران (پانا) - در این روزهای پاییزی که هر لحظه امکان بارش باران وجود دارد مواظب باشید ماسکی که استفاده می کنید خیس نشود چرا که ممکن است با خطر ابتلا به کرونا روبرو شوید.

کد مطلب: ۱۱۲۹۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
ماسک خیس نزنید!

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیلی میل، ماسکی که خیس شده باشد کارایی خود را تقریبا از دست می‌دهد و تاثیر فیلترینگ آن را برای ممانعت از ورود ویروس کرونا تا حد زیادی کاهش می یابد.

ماسک‌های سه لایه که اصولا به‌عنوان ماسک جراحی معرفی می‌شوند بهترین و مقاوم‌ترین ابزار در مقابل کرونا محسوب می‌شوند. این نوع ماسک‌ها دهان و بینی را می‌پوشانند و استفاده از آن اکنون در بسیاری از کشورهای جهان یک قانون است.

اما اکنون پروفسور تیم اسپکتور یکی از مقامات ارشد سابق سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اگر ماسک خیس شود افراد باید به سرعت آن را عوض کنند چرا که انواع ماسک ها اصولا در برابر رطوبت هوا آسیب‌پذیر هستند.

پروفسور تیم اسپکتور که علائم کووید19 را مورد مطالعه قرارداده است هشدار داد که مردم از خطرات موجود در ماسک مرطوب آگاه نیستند. او می‌گوید توصیه‌های لازم در رابطه با از دست رفتن تاثیرگذاری ماسک خیس باید به اطلاع مردم برسد.

اکنون در روزهایی هستیم که کم‌کم پاییز در حال نشان دادن خود است. در بسیاری از کشورهای جهان نیز از مدت‌ها پیش فصل سرما و بارش آغاز شده و در ادامه نیز بارش‌های تندتری پیش‌بینی می‌شود.

همچنین کارول سیکورا، یک مقام سابق دیگر در سازمان جهانی بهداشت گفت: رطوبت باعث تخلخل ماسک‌ها می‌شود و به همین دلیل در هوای مرطوب انواع ماسک‌ها آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: من فکر می‌کنم عموماً مردم در مورد این موضوع هیچگونه دانش و راهنمایی ندارند. به ویژه با توجه به باران شدید در روزهای پیش رو باید مقامات رسمی به آنها مشاوره دهند.

سیکورا گفت: این خیلی مهم است که بدانیم اگر ماسک‌های ما مرطوب شوند باید به سرعت آنها را عوض کنیم. حتی گران قیمت‌ترین ماسک‌ها هم به محض خیس شدن باید عوض شوند.

سیمون کلارک‌، دانشیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ردینگ هم گفت: ماسک مرطوب با دستمال کثیفی که به صورت شما بسته شده تفاوتی ندارد.

حتی نفوذ بخار آب از تنفس انسان به ماسک و خیس شدن آن این اجبار را فراهم می‌کند که فرد ماسک خود را عوض کند.

ماسک باید به گونه‌ای باشد که پارچه به کار رفته در آن تا حد امکان از خروج قطرات جلوگیری کند و در عین حال امکان تنفس به فرد را بدهد.

افرادی که مجبور به تردد در فضای بیرون از خانه هستند باید علاوه‌بر ماسکی که بر روی صورت آنها قرار دارد یک ماسک دیگر هم همراه خود داشته باشند تا در صورت خیس شدن بتوانند تعویض کنند.

هشدار در رابطه با تعویض ماسک خیس فقط به دلیل بارش باران نیست، تنفس افراد و خیس کردن ماسک هم دلیل خوبی برای تعویض آن است.

البته خیس بودن تنها دلیل تعویض ماسک نیست. همه افراد باید به محض اینکه متوجه شوند ماسک آنها به هر دلیلی آلوده شده آن را دور بیندازند و ماسک دیگری را استفاده کنند. ماسک‌های یک بار مصرف نیز باید به صورت روزانه دور انداخته شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار