معاون جدید سازمان پژوهش: سازمان پژوهش در بحث بودجه‌ریزی عملیاتی یکی از سازمان‌های پیش قدم بود

ملکی: توسعu یک سازمان منوط به انسان‌های توسعه یافته است

تهران (پانا) - مراسم تکریم اسدالله مرتضایی و معارفه محمد علوی تبار به عنوان معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور حسن ملکی رئیس سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
معاون جدید سازمان پژوهش: سازمان پژوهش در بحث بودجه‌ریزی عملیاتی یکی از سازمان‌های پیش قدم بود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی این سازمان طی مراسمی معارفه شد.

در ابتدای این مراسم که بخشی از نشست مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بود، حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به جایگاه و اهمیت این معاونت در بدنه مدیریتی سازمان گفت: بنا بر عنوان معاونت توسعه منابع و پشتیبانی باید گفت منابع به دو بخش انسانی و غیرانسانی تقسیم‌بندی می‌شود که هر دو حائز اهمیت است. به کلمه منبع باید توجه کرد که بدون دلیل به کار نرفته است. منبع از ریشۀ نبع یعنی چشمه و سرچشمه است.

وی افزود: منابع در سازمان پژوهش به ویژه منابع انسانی ظرفیت تبدیل شدن به چشمه و سرچشمه را دارند. نیروی انسانی راکد و بی صلاحیت گره‌ای نخواهد گشود. هرجا کارشناس قوی داریم؛ گره‌ها باز می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش توسعه یک سازمان را منوط به انسان‌های توسعه یافته در آن سازمان دانست و گفت: شناسایی مقتضیات این مصادیق، یک هنر است؛ اینکه تشخیص دهید کدام آدم‌ها با صلاحیت‌اند و کدام افراد گره‌گشا هستند. همه اینها در واژه منبع نهفته است.

ملکی در ادامه در خصوص بعد غیرانسانی، منابع مالی و سرمایه‌ای گفت: باید از حقوق سازمان دفاع و صیانت کرد و منابع مغفول شناسایی و صرف سازمان شود اما در بخش پشتیبانی باید گفت انسان به پشتیبانی دلگرم است. اکنون سازمان وارد عرصه عظیمی در بحث تحول شده و این معاونت باید از تحول پشتیبانی کند. هر فردی که در این سازمان کار می‌کند به آینده امید دارد لذا باید با شاخص‌های معین کارش ارزیابی و به وی پاسخ داده شود. کار کردن امر تشکیکی و ذومراتب است لذا پشتیبانی باید در دوره‌های آموزشی متعدد، نیازسنجی شود و با مشارکت دفاتر؛ پشتیبانی فکری و عملی از کارشناسان داشته باشیم.

وی افزود: هرگز به یک کارمند به خاطر یک اشتباه لطمه نزنیم و ستارالعیوب باشیم. بخش اداری و مالی ما و مدیران آن باید حل و فصل کنند. بنده این موضع را مایلم اعلام کنم که باید جلوی پیدایش هسته‌های فساد گرفته شود اما در مواجهه با افراد اخلاقی برخورد کنیم. فراموش نکنیم که هر انسانی امکان اشتباه دارد و این اطرافیان هستند که باید کمک کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با مرور فرایند انتخاب معاون توسعه و پشتیبانی سازمان گفت: در بدو انتصابم درخصوص انتخاب معاونت توسعه و پشتیبانی سازمان معیارهایی داشتم که آقای مرتضایی را انتخاب کردم. الحمدلله ایشان هم در این مدت صادقانه، سالم و با پشتکار، کار را پیش بردند. از ایشان صمیمانه متشکرم.

معاون وزیر با اشاره به این بیت از شعر"عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت / صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت" ادامه داد: مثال رفتن آقای مرتضایی و آمدن آقای علوی‌تبار مصداق این شعر است. ایشان به درجه بازنشستگی رسیدند و متأسفانه قانون مانع ادامه همکاری ما شد و ما در مقابل این محدودیت اداری و قانون قرار گرفتیم.در خصوص انتصاب جایگزین آقای مرتضایی مترصد بود که چه کسی باید منصوب شود. خداوند یاری کرد و برادر عزیز آقای علوی‌تبار را انتخاب کردم. محاسباتی برای خودم داشتم. ابعاد مختلفی را در نظر گرفتم و نهایتاً ایشان منصوب شد. اطمینان دارم ایشان در این مسؤولیت جدید توفیق روز افزون خواهند داشت.

در ادامه ابلاغ محمد علوی تبار توسط دکتر حسن ملکی ریاست سازمان به وی اعطا شد.

محمد علوی‌تباردر ادامۀ این جلسه سخنان خود را با فرازی از دعای هفتم صحیفه سجادیه آغاز کرد و با تشکر از ملکی و حسن نظر ایشان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در مورد مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل "ما می‌توانیم " بیان داشت: ریاست سازمان در ابلاغیه بنده بر مدیریت جهادی تأکید کرده است. در همین بیانیه مهم آمده که این مسیر را با همت، هوشیاری و ابتکار عمل می‌توان طی کرد. امیدوارم با سرلوحه قرار دادن همین فرمایشات کارها را به پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به بیانات دیگری از مقام معظم رهبری در 14 خرداد امسال در خصوص بودجه‌ریزی براساس عملکرد در کشور بیان کرد: لازم می‌دانم در مورد مدیریت مالی و بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در جهت رفع مشکلات کشور تأکید کنم. می‌توان گفت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در بحث بودجه‌ریزی عملیاتی یکی از سازمان‌های پیش قدم بود. حدود 11 سال قبل بحث بودجه‌ریزی عملیاتی ابلاغ شد و خیلی از سازمان‌ها این کار را انجام ندادند و یا به صورت صوری آن را اجرا کردند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش در تشریح فرایند بودجه‌ریزی عملکردی گفت: کاراصولی این است که شما فعالیت‌ها و عملکرد یک سازمان را احصاء کنید و متناسب با عملکردی که در سازمان انجام می‌شود به آن‌ها بودجه دهید. سیاست ما در این معاونت به این شکل خواهد بود که هیچ کاری بر محور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه درسی ملی، برنامه ششم توسعه و سیاست‌های سازمانی زمین نماند.

علوی تبار تأکید کرد: با جرأت می‌گویم هیچ فعالیت و برنامه سازمانی که مورد تأکید براسناد بالادستی باشد منعی برای اجرای آن وجود ندارد. هنوز قیمت تمام شده اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش احصاء نشده و برنامه‌ها بر مبنای این سند بسته نشده است. باید یک چرخش رویکردی از برنامه‌های در حال اجرا به سمت برنامه‌هایی با رویکرد سند تحول صورت گیرد و برنامه‌های سال 1400 براساس این رویکرد تحولی تهیه گردد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش مواردی را هم در خصوص ثبت سفارش و توزیع کتاب‌های درسی، صفحه آرایی و تصویرگری، ارائه خدمات رفاهی و از همه مهم‌تر "راه‌اندازی سامانه شفافیت"مطرح کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار