معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

الزامی برای یادگیری زبان‌های چینی و روسی وجود ندارد

تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به آموزش زبان چینی و روسی در مدارس تاکید کرد هیچ الزامی برای یادگیری این آموزش‌ها نیست، ولی وظیفه آموزش و پرورش این است که زمینه یادگیری آنها را آماده کند، حتی اگر تعداد اندکی از افراد به یادگیری این زبان‌ها علاقه داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
الزامی برای یادگیری زبان‌های چینی و روسی وجود ندارد

به گزارش ایلنا، احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آموزش زبان‌های چینی، روسی و... در مدارس و اجباری یا اختیاری بودن آنها اظهار کرد: شورای عالی چندین سال پیش راجع به بحث تنوع و آموزش زبان‌ها مصوبه دادند و اگر از نظر کارشناسی بخواهیم بگوییم هیچ الزامی برای یادگیری این آموزش‌ها وجود ندارد، اما وظیفه آموزش و پرورش این است که زمینه را آماده کند، ولو این که تعداد اندکی از افراد به این زبان‌ها علاقه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یادگیری زبان‌های خارجی باید بر حسب علاقه باشد، گفت: من در موضع گیری‌های رسمی ندیده‌ام که به عنوان مثال بگویند، تمام امکانات را بگذاریم تا فرد به طور مثال زبان چینی را یاد بگیرد، ولی فرض کنید تعداد اندکی علاقه دارند که این کار را انجام دهند و این زبان را یاد بگیرند، بنابراین باید برخی از موانع را برداریم تا کسی به خاطر علاقه و استعدادش از فرصت استفاده از این آموزش محروم نشود. اگر از این منظر نگاه کنیم، خللی نیست.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با این تفاسیر سفره تعلیم و تربیت وسیع‌تر است و امکان انتخاب مخاطبانمان چه در محتوا و چه در زبان‌های خارجی بیشتر است. ما اگر این را بدانیم که یکی از وظایف آموزش و پرورش، امکان انتخاب موقعیت‌های مختلف برای مخاطب است تا بتواند به سلیقه خود انتخاب کند، مطلوب‌تر است، زیرا این رویه هم در راستای سند تحول بنیادین بوده و هم به تعلیم و تربیت عمیق‌تر منجر می‌شود.

عابدینی با بیان اینکه نباید اجبار و تهدیدی در انتخاب‌ها وجود داشته باشد، گفت: سند تحول بنیادین واژه‌های متعالی مثل انتخاب آگاهانه دارد. انتخاب این است که الزام، اجبار و تهدیدی در آن وجود نداشته باشد به نظرم این حرکت خوب است و هر حرکتی در این زمینه صورت بگیرد که امکان انتخاب دانش‌آموزان بهتر و وسیع‌تر شود و الزامی صورت نگیرد و با اختیار خود این کار را انجام دهند؛ موثر‌تر خواهند بود.

وی تصریح کرد: به هر حال مصوبه‌های لازم در شورای عالی وجود دارد، اما آموزش و پرورش در جاهایی نتوانسته زمینه را از طریق تالیف کتاب‌ها، تربیت معلمان و فضایش خوب فراهم سازد و در جاهایی هم رغبت وجود نداشته و فکر کردند، همین که یک زبان را که یاد بگیرند، کافی است.

عابدینی در پاسخ به این سوال که به نظر شما خروجی آموزش زبان انگلیسی و عربی در مدارس چگونه است و چقدر کارایی دارد؟ گفت: ما در این زمینه‌ها ضعف داریم و باید این انتقاد را بپذیریم.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیح داد: ابعاد پیچیده است و مسائل به همدیگر ارتباط پیدا می‌کنند، مثل مشکلات مالی، نیروی انسانی، مساله خانواده‌ها، فرهنگ جامعه، توانایی فرد و محیط آموزشی. شاید برخی بگویند، موضوع بسیار ساده است و این که کاری ندارد، اما به همان اندازه که این حوزه مخاطبان بسیار وسیعی دارد موضوعاتش به لحاظ فرهنگی پیچیده می‌شود، لذا اگر بخواهیم اصلاح کنیم باید به همه ابعاد یعنی حداقل ۸ مولفه اساسی در سند تحول بنیادین مثل موضوع پژوهش، آموزش، فرهنگ، معلم، فضا و تجهیزات پرداخته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار