لاری به پانا پاسخ داد

شایعه افزایش ابتلای دانش‌آموزان به کرونا؛ آمار وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

تعطیلی مدارس سبب صدمه‌های روانی و آموزشی به دانش‌آموزان می‌شود/ از هم گسیختگی آموزش عواقب جدی و دراز مدت خواهد داشت/باید امکانات لازم برای آموزش غیرحضوری به طور مناسب فراهم شود/ میزان حضور دانش‌آموزان در تهران کمتر از ۱۰ درصد است

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت بهداشت درباره چگونگی ارائه آموزش به دانش‌آموزان در شرایط کنونی پرداخت و میزان حضور دانش‌آموزان در تهران را در کلاس‌های درس را کمتر از 10 درصد اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
شایعه افزایش ابتلای دانش‌آموزان به کرونا؛ آمار وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

سیما سادات لاری در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی مدارس تاثیری بر ابتلا به کرونا و افزایش آمار دارد، گفت: «بیماری کووید 19 در همه کشورها باعث به خطر افتادن آموزش دانش‌آموزان شده است. هرچند هنوز شواهد کافی برای آن‌که نشان دهد تعطیلی مدارس در کاهش یا افزایش آمار ابتلا به کرونا تاثیری داشته است در دست نیست؛ ولی از طرفی بسته شدن مدارس باعث صدمه‌هایی به سلامت روان و آموزش دانش‌آموزان شده است. باید به این توجه کنیم که از هم گسیختگی آموزش عواقب جدی و دراز مدت خواهد داشت. همزمان دولت‌ها در کشورهای مختلف باید به گونه‌ای عمل کنند که آموزش، سلامت و امنیت آسیب نبیند.»

پس از بازگشایی مدارس و در بازه زمانی یک ماهه 15 شهریور تا 14 مهر 99 نیز موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در کل کشور و در سنین کمتر از 14 سال، هزار و 595 نفر و در سنین 14 تا 18 سال نیز هزار و 16 نفر بود

وی ادامه داد: «در برخی مناطق حاشیه نشین و فقیرتر، اگر کودکان از مدرسه دور بمانند، احتمال این‌که دوباره به مدرسه برگردند کم شده و می‌تواند باعث ترک تحصیل شود. از طرفی دوری کودکان از مدرسه برخی برنامه‌ها مثل واکسیناسیون در مدرسه، تغذیه در مدارس، برنامه‌های سلامت روان و حمایت‌های روانی را نیز متوقف کرده و باعث ایجاد اضطراب، کاهش تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر و آموزگاران می‌شود. این آثار مخرب در مناطق حاشیه نشین به مراتب بیشتر است.»

لاری همچنین اضافه کرد: «از طرفی باید سلامت عمومی را هم در نظر گرفت. زیرا کودکان ناقلان خوبی برای ویروس کرونا هستند و می‌توانند خانواده‌ها را مبتلا کنند.»

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: «بحث آموزش حضوری و غیرحضوری در همه کشورها و از جمله ایران مطرح است؛ اما برای این موضوع باید توجه کرد که امکانات لازم برای آموزش غیرحضوری به طور مناسب فراهم شود. برخی از آموزش‌ها نیازمند تعامل دو طرفه دانش‌آموز با آموزگار است. به هر حال باید مشکلات آموزش‌های از راه دور بررسی شود و گروه‌های حاشیه نشین که دسترسی مناسبی به امکانات ندارند هم در نظر گرفته شوند.»

وی اظهار کرد: «هرچند ترجیح وزارت بهداشت به عدم شکل گیری هرگونه تجمع برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است، اما بحث آموزش به دلایل اهمیت سلامت روان دانش‌آموزان و مباحث آموزشی متفاوت است. به هر حال ترجیح بر این است که اگر امکان فاصله گذاری و تهویه مناسب و امکانات لازم برای ضدعفونی و گندزدایی در مدارس و کلاس‌های درس وجود دارد، کلاس‌ها تا حد امکان به صورت حضوری باشد و در صورتی که امکانات لازم وجود ندارد، کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برقرار شود. اکنون اولویت وزارت آموزش و پرورش برگزاری کلاس‌های حضوری نیست و میزان حضور دانش‌آموزان در تهران هم کمتر از 10 درصد است.

جزئیات آمار موارد مشکوک یا ابتلای قطعی به کرونا در سنین پایین

لاری بیان کرد: «بر اساس آمارهای موجود، موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا قبل از بازگشایی مدارس و در بازه زمانی یک ماهه 15 مرداد تا 14 شهریور 99 در کل کشور، در سنین کمتر از 14 سال، هزار و 666 نفر و در سنین 14 تا 18 سال، هزار و 42 نفر بود. همچنین موارد مثبت قطعی با تست مولکولی مثبت در همین بازه زمانی، در سنین کمتر از 14 سال، 302 نفر و در سنین 14 تا 18 سال، 235 نفر بود.»

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «پس از بازگشایی مدارس و در بازه زمانی یک ماهه 15 شهریور تا 14 مهر 99 نیز موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در کل کشور و در سنین کمتر از 14 سال، هزار و 595 نفر و در سنین 14 تا 18 سال نیز هزار و 16 نفر بود.»

وی ادامه داد: «همچنین موارد ابتلای قطعی با تست مولکولی مثبت در همین بازه زمانی و در سنین کمتر از 14 سال، 288 نفر و در سنین 14 تا 18 سال نیز 274 نفر بود. بنابراین آمار موارد مشکوک یا ابتلای قطعی به ویروس کرونا در سنین کمتر از 14 سال یا سنین 14 تا 18 سال تفاوت چندانی نداشته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار