مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۷ در گفت و گو با پانا:

نوسازی مدارس برکیفیت آموزش اثر دارد

تهران (پانا) - منطقه۱۷ در شهر تهران با داشتن ۴هزار شهید به دارالشهدای شهر تهران معروف است. منطقه ای با تراکم دانش آموزی بالا و تعداد مدارس کم که به گفته مهدی نیکبخت، مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۷ خیر مدرسه ساز دارند اما زمین برای ساختن مدرسه کم دارند. نیکبخت درباره اهمیت نوسازی مدارس، توسعه متوازن رشته ها و دغدغه های مدیران مدارس منطقه۱۷ سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۲۹۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نوسازی مدارس برکیفیت آموزش اثر دارد

مهدی نیکبخت، مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۷ در گفت و گو با پانا می گوید: «ویژگی منطقه این است که در حوزه های مختلف این منطقه نقاط قوت خوبی وجود دارد، اما سختی های کاری هم کم ندارد. این منطقه به‌لحاظ جمعیت متراکم است. سکونت حدود ۳۰۰ هزار نفر در یک جغرافیای حدود ۸ کلیومتر مربعی نشان از تراکم شدید جمعیت در منطقه دارد که به تبع آن تراکم شدید دانش‌آموزی ایجاد می شود و می تواند در حوزه زیر ساخت کار را سخت کند.»

وی می افزاید: «جمعیت دانش‌آموزی منطقه نزدیک به ۴۴ هزار نفر است و تعداد ۷۵ فضای فیزیکی دارد. در واقع نزدیک به ۵۰ درصد مدارس ما دارای جمعیت بالای دانش آ‌موزی هستند و دقیقا ۵۰ درصد مدارس ما عمر بالای ۳۰سال دارند. تراکم جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی نزدیک به ۳۵ است و در دوره متوسطه یک، عدد ۳۴ را داریم و در متوسطه دوم، هم نزدیک به ۳۰ است. در واقع منطقه ۱۷ جزو مناطق متراکم دانش آ‌موزی است. تراکم بالای جمعیت در منطقه و عمر بالای ۳۰سال بافت ها، منجر به این شده که در منطقه اگرچه خیر داریم، اما زمین مناسب برای احداث مدرسه کم داشته باشیم.»

نوسازی مدارس برکیفیت آموزش اثر دارد

نیکبخت از مشکلات پیش روی منطقه ۱۷ و دونوبته شدن احتمالی مدارس منطقه سخن می گوید و می افزاید: «با این شرایط اگر از ساخت و سازهای منطقه ای جا بمانیم ناگزیر به دو نوبته کردن مدارس می شویم. در واقع هر زمانی مجموعه آموزش و پرورش از ساختن مدرسه جا بماند، مدارس دو نوبته می شود. حفظ تراکم جمعیت دانش‌آموزی و زیر ساخت مدارس از دغدغه های مهم ماست. وجود فضاهای نوساز باعث بهبود و ارتقای فضای کیفی آموزش می شود و هر چه بافت ساختمانی مدرسه ای مرتب و نوساز باشد، روی کیفیت آموزش هم اثر دارد. در سال۹۹ ما سه پروژه با قدمت عمر بالای ۳۳ سال را تخریب و بازسازی کردیم. مدرسه شهید رحیمی یا مدرسه امت سابق، پروژه مدرسه فارابی که اکنون به نام حضرت علی اصغر(ع) است و پروژه دبستان بنت الهدی. این سه اتفاق مهم به لطف خدا و با حمایت مجمع خیرین شهر تهران و مدیرکل محترم انجام شده است و ما برای اینکه از موضوع مهم نوسازی جا نمانیم کار را آغاز کرده‌ایم. البته همزمان رایزنی با بخش های مختلف اعم از شهرداری منطقه را داریم و به دنبال تامین زمین لازم هستیم تا بتوانیم امر مدرسه سازی را در منطقه گسترش دهیم.»

نیکبخت با اشاره به دارالشهدا بودن منطقه۱۷ می گوید: «این منطقه به‌لحاظ مذهبی و دارالشهدا بودن حساسیت های خاص خودش را دارد. در این منطقه نیروی انسانی خلاق و پویای زیادی داریم که راهبری تعلیم و تربیت ۴۴ هزار دانش‌آموز این منطقه را برعهده دارند و به یمن حضور همین نیروهای انسانی کسری هایی که در حوزه زیرساخت داریم را حل می کنیم.»

تولیدات هنرستان ها را به بازار مصرف نزدیک می کنیم

مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۷ با اشاره به اهمیت توجه و ترویج رشته های مهارتی در منطقه۱۷ می گوید: «منطقه۱۷ لازم التوجه است و در حوزه مهارتی، پتانسیل و بضاعت لازم را دارد که به آن توجه بیشتری شود. ما در توسعه متوازن رشد حدود ۷ تا ۸ درصدی داشتیم. در سال گذشته حدود ۲۵تا۲۷ درصد دانش‌آموزان ما در رشته های فنی و مهارتی درس می خواندند. در بحث توسعه متوازن براساس اسناد بالادستی باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته های مهارتی و مابقی در رشته های نظری درس بخوانند، بنابراین امسال ما با حمایت مدیران مدارس مان و تلاش معلمان و معاونت متوسطه منطقه این عدد را به ۳۵درصد ارتقا دادیم. این مهم از طریق افزایش ظرفیت های مهارتی که در مدارس ایجاد شد، صورت گرفت. همچنین رشته های مهارتی را به روز کردیم مانند رشته مبل سازی، زیرا منطقه ما قطب مبل سازی تهران است و این رشته را به عنوان رشته پر طرفدار دانش‌آموزی اضافه کردیم.»
وی می افزاید: کارهای دیگری است که در حوزه تبلیغات رشته های مهارتی منطقه در روابط عمومی انجام می شود و همچنین معاونت پرورشی منطقه معرفی توانمندی های هنرستان ها در منطقه را آغاز کرده است و در قالب یک طرح خلاقانه به معرفی ظرفیت های هنرستان های منطقه در خبرگزاری پانا می پردازند. درواقع ما به دنبال فعال کردن تبصره ۷۵ هستیم. در این تبصره به دنبال این هستند که تولیدات هنرستان ها را به بازار مصرف نزدیک کنند. تولیداتی که در منطقه وجود دارد و به اقتصاد منطقه و مدرسه کمک می کند.

نیکبخت درباره توسعه رشته های مهارتی در منطقه ۱۷ابراز می‌کند: «در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، چهار عنصر استعداد، علاقه و نیازهای ما و همچنین امکانات مدنظر است. ما در سه بخش اول اقدامات خوبی انجام داده ایم، ولی در بخش چهارم یعنی امکانات، منطقه بیش از این پاسخگو نیست و اجازه توسعه رشته های مهارتی فراهم نشده است. اگر بتوانیم در آینده از محل این تخریب و بازسازی هایی که انجام می شود و یا از طریق افزایش ظرفیت هنرستان ها در نوبت دوم موضوع را فعال کنیم، این منطقه پتانسیل تحقق صددرصدی توسعه متوازن را دارد و البته اکنون هم عدد قابل قبولی داریم و بالاتر از نرم استانی قرار گرفته ایم.»

برای هدایت تحصیلی درست به کمک صدا و سیما نیاز داریم

مدیر آموزش و پرورش منطقه۱۷ با اشاره به اهمیت همکاری نهادهای دیگر با آموزش و پرورش، می گوید: «فرآیند شغل و شغل یابی از طریق تلاش و عملکرد یک دستگاه به تنهایی محقق نمی شود و من معتقدم ما در انتخاب آینده شغلی دانش آ‌موزان باید از دوره ابتدایی کار را آغاز کنیم. باید این مهم دغدغه دانش آ‌موز باشد و به‌طور موازی با تحصیلی که انجام می شود، خانواده مشورت بدهد تا دانش آ‌موز در راستای علاقه خود انتخاب خوبی انجام دهد. این مهم نیازمند عزم همگانی است، از جمله همراهی صدا و سیما و دستگاه های منطقه ای بسیار کمک می کند تا دانش آموز آینده شغلی اش متناسب با نیازهای جامعه باشد. اگر ما صرفا آموزش و پرورش را به عنوان یگانه دستگاه متولی در ‌آینده شغلی دانش آموز بدانیم، نتیجه نمی گیریم.»

مدیران مدارس بهترین اتاق فکر ما هستند

نیکبخت درباره وضعیت مدرسه محوری در منطقه ۱۷ تصریح می‌کند: «باید به مدیران مدارس اعتماد کنیم تا گام های جدی برداشته شود. برای این مهم تلاش کرده ایم. مدیران مدارس بهترین اتاق فکر ما هستند و در هر طرح و برنامه خلاقانه بدون دریافت و اجماع نظرات مدیران مدارس مان کاری انجام نمی دهیم. وقتی می گوییم نهاد آموزش و پرورش قاعدتا همه باید در آن مشارکت کنند. همچنین جلوگیری از نگاه های بالا به پایین به مدارس و اعتماد به مدیران و ایجاد تعامل دوسویه و تقویت نگاه مشارکتی بهترین گام در جهت تفویض اختیار به مدارس است و در راستای مدرسه محوری است. موضوع دیگری که باید مورد توجه باشد کاهش بخشنامه ها است که در تضاد با مدرسه محوری است. برای این مهم سعی شده با ارسال برنامه های تیپ به مدارس (نه بخشنامه های هرساله) تقویت سیاست مدرسه محوری را دنبال کنیم. حتی در این شرایط کرونایی با مدیران مدارس در شبکه شاد در ارتباطیم.»

نیکبخت آماری از دانش آموزانی که در منطقه ۱۷ در شرایط کرونا به گوشی هوشمند دسترسی ندارند ارائه داده و می گوید: «ما دو مانور جدی قبل از بازگشایی مدارس داشتیم و طبق فرمول هایی مدارس ارزیابی شدند. اطلسی تهیه شده که در ‌آن دسترسی های چهارگانه و پنجگانه دانش آ‌موزان به خدمات آموزش و پرورش چه حضوری و چه غیر حضوری مشخص شده است. مشکل ما این بود که تعداد محدودی از دانش آ‌موزان ما به هیچکدام از خدمات آموزشی ما دسترسی ندارند که مدیران محترم مدارس ما از طریق کمک های مومنانه ای که صورت گرفت، اقدام به خرید تبلت و گوشی کردند تا سطح دسترسی دانش آ‌موزان مان به آموزش با کیفیت بالا رود. همچنین عدد کمتر از ۱۰۰ نفر از ۴۰ هزار دانش‌آموز وجود دارند که از طریق درس نامه یا حضوری، آموزش های لازم را می بینند. دانش‌آموزان و اولیا اصلی ترین ذی نفعان هستند و تمام تلاش مان این بوده که تعامل و ارتباط دوطرفه داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی ابهامات مردم منطقه باشیم.»

کارهای توصیفی انجام شده را به ریال تبدیل کردیم

نیکبخت با اشاره به خلاقیت هایی که در اجرای پروژه مهر در منطقه۱۷ داشتند، عنوان می‌کند: «در موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس در شروع سال تحصیلی جدید از تمامی سرایداران مدارس تجلیل داشتیم. همچنین مناسبات روز را جدی می گیریم و جهت تقویت تعاملات فراسازمانی با دستگاه های مختلف کار می کنیم. ما به عنوان یکی از کمیته های پروژه مهر، کمیته فراسازمانی داشتیم که نتایج خوبی گرفتیم. همچنین کمّی سازی اقدامات انجام شده را ایجاد کردیم. مدارس ما زیاد کار انجام داده اند و سعی کردیم کارهای توصیفی انجام شده را به ریال داشته باشیم که کار خلاقانه ای بود. همچنین با شفاف سازی آماری، رقابت های سازنده میان مدارس ایجاد می کنیم. تمامی اقدامات منطقه ای برای قبولی های زیر ۱۰۰ منطقه به صورت همسنجی در اختیار عموم قرار می گیرد تا مردم خودشان راجع به فعالیت مدارس مناطق قضاوت کنند. نمرات کتبی خرداد ۹۹ تمام دبیرستان ها را به دید عموم گذاشتیم تا هم رقابت سازنده بین مدارس ایجاد شود و هم مورد قضاوت عمومی مردم قرار بگیرند.»

وی در رابطه با دانش آموزان اتباع منطقه۱۷ می گوید:« ۱۰ درصد از دانش آ‌موزان منطقه۱۷ از اتباع هستند. در دوره متوسطه اول و دوم نزدیک ۶ تا ۷ درصد دانش‌آموزان ما اتباع هستند. خلاقیتی که ما انجام دادیم این است که سعی در توزیع متوازن نیروی انسانی و امکانات به مدارس داشته ایم و یکی از این توزیع های عادلانه موضوع اتباع است تا در یک مدرسه کلونی تشکیل ندهند.»

نیکبخت در مورد حضور سمن های فعال در منطقه ۱۷ بیان می‌کند: «سمن ها مراجعاتی به ما داشته اند و البته بیشتر فعالیت شان در این منطقه مربوط به کودکان کار است و همکاری بیشتر ما در حوزه آموزش این دانش آ‌موزان است. این دانش‌آموزان باید تعیین سطح شوند تا به کودک بازمانده از تحصیل تبدیل نشوند. قطعا اگر سمن ها مراجعاتی به آموزش و پرورش منطقه۱۷ داشته باشند امکانات را در اختیارشان می گذاریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار