معاون دانشگاه فرهنگیان: معلمان در هر دوره نیاز به بازآموزی دارند

تهران(پانا)- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان بیان کرد مطلوب است از نظر تخصصی و طبق نظر مقام معظم رهبری موضوع آموزش ضمن خدمت معلمان به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود. آمادگی لازم برای ورود به این حوزه را داریم.

کد مطلب: ۱۱۲۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون دانشگاه فرهنگیان: معلمان در هر دوره نیاز به بازآموزی دارند

به گزارش ایرنا، علی باقر طاهری نیا در خصوص کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: پیش از اینکه دانشگاه فرهنگیان تاسیس شود، فارغ التحصیلان در مراکز تربیت معلم در مقطع کاردانی مدرک گرفته و با فوق دیپلم فارغ التحصیل شده و در مقطع راهنمایی و ابتدایی تدریس می کردند.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: معلمان مقطع متوسطه نیز از سایر دانشگاه ها بدون هیچگونه آموزش مهارتی معلمی تدریس می کردند اما از زمانی که مراکز تربیت معلم به دانشگاه تبدیل شد، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان معلم مقاطع متوسطه، ابتدایی و راهنمایی می شوند و خلاء موجود برطرف شد.

طاهری نیا با اشاره به یک پژوهش دانشگاهی تصریح کرد: در این پژوهش آمده است که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به نسبت معلمانی که غیر از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شدند، در مهارت های مختلف موفقیت و صلاحیت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان حال حاضر دانشگاه فرهنگیان باید نسبت به فارغ التحصیلان گذشته تراز بالاتری داشته باشند کمااینکه ما هنوز ظرفیت خالی برای آموزش معلمان بیشتر داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد یکی از ماموریت های دانشگاه فرهنگیان ارتقای سطح توانمندی معلمان است. طبیعتا معلمانی که ۳۰ سال در حال تدریس هستند، در هر دوره ای نیاز به بازآموزی و به روز شدن دارند که همان مساله آموزش ضمن خدمت است.

وی افزود: در ظرفیت اساسنامه دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده است که آموزش ضمن خدمت معلمان یکی از ماموریت های ما است که تا امروز هنوز به این موضوع ورود نکرده ایم اما از نظر تخصصی و طبق نظر مقام معظم رهبری باید موضوع ضمن خدمت به دانشگاه فرهنگیان واگذار شود. البته نیاز است دانشگاه فرهنگیان نیز قابلیت و ظرفیت های لازم را در خود ایجاد کند و علاوه بر تربیت نیروهای تازه نفس به بازآموزی نیروهای پیشکسوت نیز بپردازد.

طاهری نیا خاطر نشان کرد: اگر از سوی وزارت آموزش و پرورش این موضوع به دانشگاه ابلاغ شود، دانشگاه آمادگی لازم را نیز دارد.

تولید محتوای آموزشی بومی برای دانشجومعلمان

وی در مورد فعالیت های پژوهشی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در حوزه پژوهش ماموریت تولید محتوای بومی را برعهده دارند، عنوان کرد: تولید محتوای بومی به معنای تامین منابع برای سرفصل دروسی است که در حوزه آموزش دانشجو-معلمان تعریف شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دروس مختلفی برای دانشجویان تعریف می شود که اگر از قبل سرفصل بومی و داخلی برای این دروس تعریف شده باشد، بسیار مطلوب است اما اگر محتوای بومی وجود نداشته باشد بر اساس اعلام معاونت آموزشی آموزشی، معاونت پژوهشی فراخوان تولید محتوا منتشر می کند.

وی افزود: در سراسر کشور فراخوان منتشر می شود و برای این دروس منبع و محتوا انتخاب شده تا پژوهشگران از آنها استفاده کنند و کسانی که تمایل دارند می توانند پژوهش های خود را ارائه کنند. همچنین پژوهشگران به صورت گروهی نیز می توانند برای تالیف کتاب اعلام آمادگی کنند.

طاهری نیا اظهار کرد: تمام پیشنهادها بررسی و با پرپوزال های (طرح پژوهشی) برگزیده مصاحبه حضوری انجام می شود و در نهایت منجر به امضای قرارداد می شود.

وی تصریح کرد: معاونت آموزشی باید ابتدا دروس را بازنگری کرده و برای ارائه محتوای بومی اعلام نیاز کند که معاونت آموزشی نیز اخیرا بازنگری ۲۰ رشته را به پایان رسانده است و فعالیت های ما به زودی آغاز می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه در حوزه چاپ و نشر کتاب تا قبل از سال ۹۶ حدود ۱۷ کتاب منتشر کرده بود که از اوایل ۹۷ تاکنون بیش از ۵۰ جلد کتاب چاپ شده که چند برابر سال گذشته است که بخشی از این کتاب ها مبتنی بر سر فصل دروس آموزشی دانشگاه و برخی از آنها نیز کتاب های کمک آموزشی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار