نفس های زاینده رود دوباره به شمارش افتاد

اصفهان(پانا) _ مردم اصفهان باردیگر با دل بستن به وعده‌های مسئولان، با شاهرگ حیاتی شهر خود وداع کردند.

کد مطلب: ۱۱۲۹۲۸۷
لینک کوتاه کپی شد
نفس های زاینده رود دوباره به شمارش افتاد

به گزارش ایمنا، در مجلس دهم برخی از نمایندگان برای احیای زاینده رود دست از شعار برداشتند که البته دلیل آن، مشکلات آب آشامیدنی و عدم تأمین حق آبه کشاورزان و اعتراضات به حذف اعتبار طرح‌های انتقال آب در بودجه ۹۹ بود.

این اتفاقات باعث شد ۱۹ نفر از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس دهم، روز ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ دست به استعفای دست جمعی بزنند و در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده رود شوند.

تنها هدف نمایندگان اصفهان در مجلس دهم، ایجاد ردیف بودجه‌ای برای پروژه بهشت آباد در بودجه ۹۹ بود که با پیگیری‌های بسیار، برای سامانه دوم آب رسانی و تونل گلاب در بودجه ۹۹، ردیف ۱۰ میلیاردی برای ساماندهی وضعیت زاینده رود پیش بینی شود.

بیش از یک هفته است که خبر کاهش خروجی سد زاینده رود، روی خط رسانه‌ها قرار گرفته و موج اعتراضات کشاورزان و فعالان زیست محیطی را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است.

به دلیل برداشت‌های بی رویه بالادستی و فشار استان‌های مجاور، آهنگ مرگ زنده رود بیش از هر روز به گوش می‌رسد و این رودخانه دائمی با وضعیت نامناسبی رو به رو است.

سالهاست که کشاورزان شرق اصفهان با دل‌خوشی به وعده‌های مکرر مسئولان، مشکلات معیشتی خود را نادیده می‌گیرند و به دنبال نفسی تازه برای زاینده رود هستند.

مشکلات کم آبی کشاورزان تنها گوشه‌ای از فاجعه تبدیل زاینده رود به سراب مشکلات متعدد در حوضه زیست محیطی است. با وضعیت فعلی زاینده رود مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد و افزایش حجم ریزگردهای تالاب گاوخونی، کمبود آب شرب و آلودگی هوای اصفهان، تخلیه آب‌های زیرزمینی نیز از مهمترین بخش‌های آسیب دیده خواهند بود.

مسئولان هر بار بازگشایی دوباره قلب تپنده اصفهان را به اما و اگر ربط می‌دهند و در روزهایی که فشار بیماری کرونا در استان مضاعف شده، هنوز مهمترین خواسته مردم این شهر، جریان دائمی رودخانه زاینده رود است. از آن سو، احیای زاینده‌رود اصلی ترین دغدغه نمایندگان است.

عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی به ایمنا می‌گوید: مسئله آب زاینده رود یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که از ابتدای مجلس یازدهم در دستور کار مجمع نمایندگان استان اصفهان قرار گرفته است.

به گفته وی، تا پیش از بازگشایی آب زاینده رود، تلاش کردیم تا در زمانی کوتاه، تصمیمات لازم در خصوص بازگشایی آن صورت بگیرد و با اتفاق نظر مسئولان استانی و کشوری و با توافقی که بین مجموعه کشاورزان حوزه زاینده رود انجام شد، رها سازی آب در زمان مناسب انجام گرفت.

به گفته این نماینده مجلس، با توجه به وضعیت فعلی زاینده رود و نزدیک شدن حجم آب به مرز معین شده در سد، از این لحظه ملاحظات آب شرب باعث شده تا کاستی‌هایی در زمینه احیای این رودخانه ایجاد شود.

مقتدایی معتقد است تعهداتی که سازمان آب و مسئولان برای نحوه توزیع آب به بخش‌های مختلف شرق و غرب اصفهان داده بودند، به طور کامل اجرایی نشد. تجربه نشان داده که اگر مصلحت‌های مرتبط با کشت در زمان مناسب در نظر گرفته نشود، خساراتی را به کشور وارد خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: همیشه تلاش شده که رودخانه زاینده رود کارکرد خود در زمینه زیست محیطی و کشاورزی را حفظ کند، اما شرایط آن با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

مهمترین مشکل زاینده رود به پروژه بهشت آباد مربوط است
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: پیگیری‌های خوبی در مورد احیای زاینده رود صورت گرفته، اما اداره محیط زیست مدعی شده که پروژه بهشت آباد هنوز فاقد پیوست زیست محیطی است. به نظر می‌رسد اگر پیوست‌های زیست محیطی این پروژه فراهم شود، ایرادات دیگری به اجرای آن وارد خواهند کرد.

به گفته وی، مهمترین مشکل زاینده رود به پروژه بهشت آباد باز می‌گردد، زیرا در صورت اجرای آن، آب شرب اصفهان تأمین خواهد شد؛ البته مصوبه احیای زاینده رود در هیئت دولت هم به صورت جدی دنبال نشد و نتیجه‌ای به همراه نداشت.

به دنبال احیای این شاهرگ حیاتی اصفهان هستیم

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است که قانون مدیریت جامع آب قرار است به صورت لایحه مطرح شود و مسائل مربوط به سرشاخه‌های زاینده رود نیز ذیل این قانون قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، سر شاخه‌های خانه زاینده رود در استان‌های مجاور اصفهان قرار گرفته و به همین دلیل جلسات کارشناسی فراوانی با حضور مسئولان استان‌های مجاور و وزارت نیرو برگزار شده است.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، برداشت‌های بی رویه در گذشته، ضربات جبران ناپذیری را به این رودخانه وارد کرده است. دولت وعده جبران این خسارات را داده بود، اما هنوز در تحقق این وعده کوتاهی کرده است.

نقد علی معتقد است با توجه به کاهش بارش باران باید در الگوی کشت و میزان مصرف آب، مدیریتی عاقلانه اتخاذ شود. ما در کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در حال بررسی تمامی مسائل مربوط به حوزه‌های زاینده رود هستیم.

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس یازدهم معتقد است که خطوط راهنما برای پیگیری مسائل زاینده رود، از مصوبات شورای عالی آب است.

به گفته وی، برای احیای زاینده رود نیاز به هیچ قانون جدیدی نبوده و تنها باید مصوبات شورای عالی آب در زمینه تأمین آب شرب اصفهان و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز اجرا شود.

به عقیده این نماینده مجلس، در مجلس یازدهم تنها به نظارت بر مصوبات شورای عالی آب و تلاش برای اجرای آن می‌پردازند و به همین دلیل چندین نفر از نمایندگان اصفهان برای حضور در کمیسیون کشاورزی جهت دفاع از حقوق زاینده رود اعلام آمادگی کرده‌اند.

طغیانی خاطرنشان می‌کند: سعی داریم با موضع‌گیری‌های دقیق و در شأن مردم اصفهان، مهمترین مطالبه آنها که احیای زاینده رود است را پیگیری کرده و از حق و حقوق آن‌ها در حوزه آب کوتاه نخواهیم آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار