درمان‌های اورژانسی و غیراورژانسی دندانپزشکی در دوران کرونا

تهران (پانا) - یک متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تاکیدکرد که عفونت دندانی، خونریزی لثه، آبسه و یا عفونت در بافت نرم داخل دهان، درد خودبخود و حساسیت‌های شدید دندانی ( افرادی که به محض استفاده از نوشیدنی سرد و گرم دچار دندان دردهای شدید می‌شوند) از جمله درمان‌های اورژانسی محسوب می‌شوند و به تعویق انداختن این اعمال جایز نیست.

کد مطلب: ۱۱۲۹۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
درمان‌های اورژانسی و غیراورژانسی دندانپزشکی در دوران کرونا

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حامد مرتضوی با بیان اینکه محدود شدن درمان‌های دندانپزشکی در دوران همه گیری کرونا به موضوع چالش برانگیزی تبدیل شده است، اظهار کرد: احتمال انتقال ویروس از طریق بزاق دهان افراد مبتلا به کرونا، فاصله فیزیکی محدود دندانپزشک با بیمار و یا آلودگی فضا بعد از ویزیت بیماران مختلف یکی از مهمترین عوامل ترس مردم برای مراجعه به دندانپزشک است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا ممنوعیت ارایه خدمات دندانپزشکی وجود ندارد، توضیح داد: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی صرفا اقدامات زیبایی و غیرضروری دهان و دندان باید به زمان دیگری موکول شود.

درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی

مرتضوی با تاکید بر اینکه درمان‌های خانگی و مشکلات اورژانسی دهان و دندان می‌تواند در بسیاری از موارد شرایط برای بیمار و دندانپزشک را پیچیده‌تر کند، هشدار داد: به طور کلی عفونت دندانی، خونریزی لثه، آبسه و یا عفونت در بافت نرم داخل دهان، درد خودبخود و حساسیتهای شدید دندانی( افرادی که به محض استفاده از نوشیدنی سرد و گرم دچار دندان دردهای شدید می‌شوند) از جمله درمان‌های اورژانسی محسوب می‌شوند و به تعویق انداختن این اعمال جایز نیست. از طرفی هر چه بیماری مزمن‌تر شود، درمان‌ها پیچیده‌تر و دفعات مراجعه بیمار به دندانپزشک به مراتب بیشتر خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت در ادامه با بیان اینکه درمان آبسه در دهان در اولین فرصت ضرورت دارد، توصیه کرد: اگر تورم‌ رو یا خروج چرک از داخل دهان و یا اطراف دندان را مشاهده کردید باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

وی نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها هشدار داد و تاکید کرد: مصرف خودسرانه و طولانی آنتی بیوتیک‌ها نه تنها مشکلات بیماران را برطرف نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به بروز مشکلات ثانویه و جدی در افراد شود.

به گفته این استاد دانشگاه، خونریزی اولیه و یا ثانویه دهان و دندان باید در اسرع وقت توسط پزشک متخصص کنترل شود.

درمان‌هایی که باید به بعد از ریشه کنی کرونا موکول شود

وی تاکید کرد: درمان‌های زیبایی دندان، اصلاح طرح لبخند، لمینت و کامپوزیت و روکش کردن، کشیدن دندان‌های عقل یا دندان هایی که چیزی از آن ها در داخل دهان باقی نمانده ولی در عین حال برای بیمار التهاب و عفونتی نیز ایجاد نکرده، اولویت درمانی و بهداشتی ندارند و بهتر است به زمان دیگری تا پایان ریشه کنی کرونا موکول شوند.

مرتضوی در ادامه درباره جراحی‌های دهان و دندان نیز توضیح داد: جراحی طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود و باید درمان‌هایی که با عنوان جراحی دنبال می‌شوند نیز در کرونا اولویت بندی شود. اگر بخواهیم عفونتی را از داخل دهان حذف کنیم، جراحی ضرورت دارد. به طور کلی هر اقدام جراحی که سلامتی بیمار به آن وابسته باشد باید در اولین فرصت انجام شود.

وی با اشاره به این که نوبت دهی به بیماران در زمان پاندمی‌ها یکی از موضوعات مهمی است که باید در مطب‌ها و کلینیک ها به آن توجه ویژه‌ای شود، گفت: باید ورود و خروج بیماران برای دریافت خدمات حساب شده و تحت کنترل باشد چرا که ازدحام و شلوغی علاوه بر معطلی بیشتر بیماران ریسک انتقال بیماری را بالا می‌برد.

رعایت پروتکل های بهداشتی یکی دیگر از مواردی بود که مرتضوی برای قطع و کاهش زنجیره انتقال کرونا ضرورت رعایت آن را یادآور شد و تاکید کرد: حتما مطب و کلینیکی را انتخاب کنید که کارکنان و دندانپزشک ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از ماسک، دستکش، کاور کفش و لباس استفاده کنند.

استفاده از دهان شویه‌های ضدعفونی کننده قبل و بعد از درمان یکی دیگر از مواردی بود که مرتضوی به آن اشاره کرد و گفت: استفاده از دهانشویه مناسب می‌تواند ریسک انتشار ویروس را کاهش دهد.

راهکارهایی برای به حداقل رساندن مراجعات و کاهش زنجیره انتقال

وی در ادامه استفاده از روش های مختلف برای به حداقل رساندن مراجعات را برای کاهش زنجیره انتقال بیماری از سوی متخصصان دهان و دندان خواستار شد و استفاده از پانسمان‌هایی با ماندگاری بالاتر برای بیمارانی که نیاز به ترمیم بعد از درمان ریشه دارند را راه حل مناسبی برای کاهش مراجعات ذکر کرد.

مرتضوی در خاتمه استفاده از وسیله «رابردم» را با هدف پیشگیری از پرتاب ترشحات دهانی و ایزوله شدن دندان از محیط دهان را به متخصصان دهان و دندان توصیه کرد.

پیگیری درمان‌های اورژانسی دندانپزشکی ضروری است

هادی قاسمی - عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی - نیز با اشاره به تعویق انداختن اعمال مربوط به مشکلات دهان و دندان ازسوی برخی افراد به دلیل ترس و نگرانی از ابتلا به کرونا خاطرنشان کرد: کرونا بیماری خطرناکیست ولی درعین حال پیگیری درمان های اورژانسی دندانپزشکی ضروری است. اگر دربازه زمانی مشخصی درمان‌های دندانپزشکی به تعویق بیفتد ممکن است عواقب بیشتری به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این که خیلی از پوسیدگی‌های دندانی می‌تواند منجر به ایجاد دردهای شدید دندانی شود، خطرنشان کرد: حتی در مواردی بدون درد نیز ممکن است آبسه های عفونی ایجاد شود که باید در اولین فرصت درمان شود.

قاسمی ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا خواستار شد و افزود: پوسیدگی‌های سطحی دندان نیز باید در سریعترین زمان ممکن درمان شود چرا که اگر این پوسیدگی سطحی به موقع برطرف نشود، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند به گستردگی پوسیدگی و عفونت تبدیل شود.

جرم گیری دندان‌ها در دوران پاندمی کووید۱۹

وی درباره جرم گیری دندان‌ها در دوران پاندمی کووید۱۹ نیز توضیح داد: اگر جرم های دندانی به میزان حادی ایجاد نشده باشد و یا لثه ها را درگیر نکرده می تواند این اقدام را نیز به تعویق انداخت.

قاسمی با اشاره به ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه دهان و دندان برای کودکان خاطرنشان کرد: درمان پوسیدگی‌های سطحی دندانی در کودکان یکی از درمان‌های اورژانس در دوران کرونا به حساب می آید.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت بیش از پیش پروتکل‌ها از سوی کارکنان مراکز بهداشتی اظهارکرد: خطر نه تنها متوجه مراجعه کنندگان است بلکه کادر درمان نیز از خطرات مصون نیستند بنابراین باید طبق پروتکل‌ها در محل‌هایی که یونیت‌های دندانپزشکی و ابزار آلات وجود دارد توصیه‌های بهداشتی بصورت جدی رعایت شود.

تهویه مناسب هوا، استفاده از ضدعفونی کننده های سطحی، استفاده از ماسک و وسایل حفاظت فردی و رعایت فاصله اجتماعی در مطب ها و کلینیک‌های دندانپزشکی از دیگر مواردی بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضرورت رعایت آن را برای قطع زنجیره انتقال کرونا ضروری ذکر کرد.

وی در ادامه به افرادی که برای درمان‌های اورژانسی دهان و دندان به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، توصیه کرد: قبل از مراجعه به مراکز دندانپزشکی از رعایت پروتکل ها از سوی کادر درمان و پزشک متخصص اطمینان کامل حاصل کنید.

قاسمی با اشاره به این که پیشگیری مقدم بر درمان است، تاکید کرد: مسواک زدن حداقل دوبار در روز و تغذیه محدود از مواد غذایی شیرین و دردفعات کمترضروری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار