در گفت و گوی پانا با عضو کمیته مزد شورای عالی کار مطرح شد:

تاجیک: زیرساخت  مزد منطقه‌ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد

تهران (پانا) -عضو کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه–اولین جلسه مزد منطقه‌ای روز سه شنبه هفته گذشته در وزارت کار با حضور  شرکای اجتماعی و نماینده وزارت صمت برگزار شد، می‌گوید زیرساخت  مزد منطقه‌ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد.

کد مطلب: ۱۱۲۹۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
تاجیک: زیرساخت  مزد منطقه‌ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که برخی منتقد مزد منطقه‌ای هستند ایا معتقد هستید که با مزد منطقه‌ای در حق کارگر اجحاف می‌شود، گفت: «اولین جلسه مزد منطقه‌ای روز سه شنبه در وزارت کار با حضور شرکای اجتماعی و نماینده وزارت صمت برگزار شد. زیرساخت مزد منطقه‌ای یا مزد بر اساس صنایع مختلف در کشور وجود ندارد،اکنون مبنا در تعیین دستمزد ماده 41 قانون کار است. کارفرماها از سال‌های گذشته به دنبال آن هستند که مزد منطقه‌ای وجود داشته باشد چون تصورشان این است که مزد کمتری پرداخت می‌کنند وگرنه مزد صنایع مختلف طبق ماده 41حداقل مزد است و در هر صورت از بین رفتنی نیست.»

وی افزود: «حداقل مزد طبق تبصره 2 باید به گونه‌ای باشد که بتواند حداقل هزینه زندگی خانوار کارگری را پوشش دهد. با توجه به مصوبات کمیته مزد در بهمن سال گذشته حدود 5 میلیون تومان سبد معیشت برای هر خانوار تعیین شده است. »

عضو کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه در شرایط عادی همیشه یکسال نسبت به دستمزد عقب افتادگی وجود دارد، اظهار کرد:‌ «در اولین جلسه‌ای که سه شنبه هفته گذشته در مورد مزد منطقه‌ای برگزار شد نمایندگان جامعه کارگری اعلام کردند که با پژوهش این موضوع و یا در اختیار داشتن اطلاعات برای تصمیم‌گیری در سال آتی مخالف نیستند اما اجرای مزد منطقه‌ای بدون پژوهش و بدون اینکه زیرساخت‌های آن وجود داشته باشد، ممکن نیست.»

وی تاکید کرد:‌ «دولت باید اطلاعات اولیه و کامل را در اختیار پژوهشگران و کمیته دستمزد قرار گیرد تا بتوان در خصوص تعیین دستمزد بهتر تصمیم‌گیری کنیم.»

وی افزود: «دولتمردان بدون اطلاعات لازم نباید اعلام کنند که مثلا سال آینده 25درصد به دستمزد کارگران افزوده می‌شود. اعلام این خبر باعث می‌شود که ترازو و خط کش ما عوض شود. در اولین جلسه مزد منطقه‌ای مقرر شد تا موسسه پژوهش تامین اجتماعی به کمک موسسه کار و تامین اجتماعی با توجه به پژوهش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام داده موضوع را بررسی کند که البته باید با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار برگزارشود.»

تاجیک ادامه داد:«در این زمینه مطمئنا بانک مرکزی،‌ مرکزپژوهش‌های مجلس، ‌مرکز آمار، وزارت صمت می‌توانند کمک شایانی به ما در این چارچوب کنند نه به عنوان اعضای تصمیم‌گیرنده به عنوان کسانیکه به موسسه پژوهش عالی تامین اجتماعی کمک کنند که بتواند اطلاعات درستی را در اختیار کمیته مزد قرار دهد.»

وی افزود:«با توجه به اینکه تهران اطلاعات و آمار درست‌تری نسبت به اطلاعات سایر شهرهای کشور دارد و ما آمار بهتری از مشاغل رسمی و حتی غیررسمی در این شهر داریم، تهران پتانسیل بهتری نسبت به آمار و اطلاعات دارد.»

وی افزود:«موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و موسسه کار تامین اجتماعی با توجه به اینکه سال گذشته در شواری عالی کار در این خصوص مصوبه داشتیم که بیایم در سال 99 برسی کنیم و در شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری بررسی کنیم دیروز این جلسه تشکیل شد و این پژوهش انجام شود و اطلاعات آن در اختیار کمیته مزد و شورای عالی کار برای تصمیم گیری قرار بگیرد.»

تاجیک گفت:‌«به غیر از شورای عالی کار هیچ مجموعه ای نمیتواند برای مزد کشور تصمیم‌گیری کند کمیته مزد هم که تشکیل شده زیرمجموعه شورای عالی کار است.»

وی در پاسخ به این سوال که ایا بحثی در مورد تغییر دستمزد کارگران در سال جدید داشتید یا خیر گفت:«این قضیه را در جلسه این هفته کمیته مزد مطرح کردم و با توجه به اینکه شرکای اجتماعی جمع هستند در جلسات آتی می‌توان پیشنهاداتی را برای اصلاح مزد کارگران در سال جاری ارایه داد.»

تاجیک گفت:«قرار نیست که صرف اینکه در جلسه‌ای طی تاریخ خاص مزد را تصمیم‌گیری کنیم. امیدواریم که نماینده‌های کارگری فکری کنند برای معیشت کارگرها که واقعا روزهای سختی را سپری می‌کنند.»

وی افزود:«دولت توانایی کمک را از راه‌های مختلف در این روزهای کرونایی برای کارگرها دارد و امیدوارم که بتوانیم در جلسات آینده تصمیمی برای نیمه دوم سال جاری بگیریم.»

تاجیک در پاسخ به این سوال که ایا ضریب مزدی برای مشاغلی که سخت و زیان آور هستند وجود دارد یا اینکه این کارگران همان چیزی که برای حقوق و دستمزد تعیین می‌شود را دریافت می‌کنند، گفت:«همان پایه را دریافت می‌کنند ولی قانون کار پیش‌بینی کرده است کسانیکه سختی کار دارند، ساعت کار کمتری را در روز مشغول کار باشند. کارگرها در شرایط عادی8 ساعت کار می‌کنند و کسانیکه در کارهای سخت و زیان آور مشغولند 6 ساعت در روز کار می‌کنند. کارگرها در شرایط عادی 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و شرایط عادی بازنشسته شدن 30 سال کار با 50سال سن است ولی برای کارهای سخت و زیان آور 20 سال است. درقانون این پیش بینی شده است ولی به غیر از این‌ها باز هم کارفرما با توجه به سطح مشاغل دستشان باز است می‌توانند به کارگرها مزایای خاص به غیر از این 6 ساعت کار را ارایه دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار