حسینی اعلام کرد

راه‌اندازی 350 باشگاه ویژه فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و احمد دلبری پزشک متخصص حوزه سالمندان و رئیس انجمن سالمندان ایران میز گفت‌وگوی تخصصی با موضوع سالخوردگی جمعیت در ایران فرصت یا تهدید برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۸۵۵
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی 350 باشگاه ویژه فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در ابتدای این نشست که به طور مستقیم از شبکه شاد نیز بخش می شد ضمن تبریک 10 مهر روز جهانی سالمندان به ارائه آماری از وضعیت سالمندی در کشور پرداخت و اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که جمعیت ایران همگام با جمعیت جهان رو به سوی سالمندی می‌رود و آمار و ارقام حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن نشان می‌دهد که تعداد جمعیت سالمند ایران در طی دهه‌های اخیر در حال افزایش بوده است.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از 9 درصد جمعیت کشورمان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که این آمار در چهار دهه آینده افزایش خواهد یافت به‌طوری‌که در سال 1430 به‌ازای هر چهار نفر ایرانی، یک نفر سالمند خواهیم داشت و به عبارتی بیش از 26 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

وی گفت: شاخص جایگزینی جمعیت ایران در سال 94 حدود 2.11 بود و سال 98 به 1.7 رسید. یعنی هر خانم در سن باروری در صورتی که زنده باشد به طور متوسط 1.7 فرزند به دنیا می آورد. عدد بین المللی برای اینکه جمعیت فعلی جایگزین شود، نرخ جایگزینی 2.1 است که رشد جمعیت را به بالای یک می رساند و این عدد در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است

معاون وزیر با بیان اینکه، بهداشت، افزایش امید به زندگی و کاهش شاخص جایگزینی موجب سالمندی یک جامعه می شود اظهار کرد: بر اساس آمار ها از سال 1375 تا سال 1390 جمعیت کشور جوان شده است، از سال 1390 تا سال 1398 با ترکیب جمعیت میانسال در کشور مواجه بودیم و اکنون در حال خیز برداشتن به سمت جمعیت سالمندی هستیم.

وی افزود: افزایش نسبت سالمندان به جمعیت جوان در آینده بار تکفل را بالا می برد یعنی تعداد کسانی که می توانند کار کنند نسبت به کسانی که نمی توانند کار کنند بیشتر می شود و این بار تکفل را زیاد می کنند. رتبه ایران در این زمینه خیلی پایین است. شاخص تکفل در کشور‌های با درآمد بالا و پیشرفته ۱.2۶ است و میانگین جهانی نیز 2.2 است و این درحالی است که در ایران بار تکفل ۳.۳۹ دهم است. هر قدر این عدد بالاتر رود نشاندهنده سطح رفاه پایین تر و بیشتر شدن افراد تحت تکفل شامل کودکان و سالمندان است.

معاون وزیر با بیان اینکه با افزایش تعداد سالمندان با دو آسیب گسست نسلی و کاهش ارزش سالمندی مواجه خواهیم شد اظهار داشت: گسست نسلی یکی از آسیب های سالمندی جامعه است که ممکن است منجر به تعارض نسلی شود و در جامعه ایران با هردو آسیب گسست نسلی و تعارض نسلی مواجه هستیم و این نیز موجب کاهش ارزش سالمندی می شود.

وی افزود: در یک دهه گذشته بیش از 90 درصد سالمندان با خانواده خود زندگی می کردند که در حال حاضر این رقم به 81 درصد کاهش یافته است و این نشانگر این است که نزدیک 20درصد سالمندان یا تنها و یا در خانه سالمندان زندگی می کنند.

حسینی در ادامه به بیان راه های مواجه با جامعه سالمند پرداخت و اظهار کرد: از حیث ترکیب جمعیتی باید سیاست های تشویقی، تنبیهی و مهاجرتی بکار گرفته شود تا ترکیب جمعیت نامتقارن نشود. سالمندان از بعد کیفی نیز نیازمند امنیت، سلامت، رفاه، تفریح و مشارکت فعال داوطلبانه هستند و سالمندی دوره ای از زندگی است که می تواند با کیفیت ترین دوره از زندگی باشد.

معاون وزیر با بیان اینکه دوره بازنشستگی را باید دوره آزادی و فراغت بنامیم. اظهار داشت: دوره بازنشستگی دوره فراغت از الزامات کاری است و بازنشستگان می توانند به اموری رو بیاورند که در دوره اشتغال فرصت انجام آن را نداشتند و به آرزوهای خود بپردازند و این نیز موجب افزایش کیفیت زندگی آنان می شود.

حسینی با بیان اینکه آموزش، اشتغال و بازنشستگی سه بخش اصلی از زندگی انسان ها است اظهار داشت: در عصر جدید یک دوره بین دوره اشتغال و بازنشستگی اضافه شده است و آن دوره مهارت‌آموزی و استفاده بهینه از تجربه ‌هاست.

وی افزود: امید به زندگی در جهان رو به افزایش است .در ایران نیز امید به زندگی از ۵۴ سالگی به ۷۶ سالگی افزایش یافته است و سن بازنشستگی یعنی ۵۲ سالگی همان دوره طلایی است و در این دوره طلایی باید مهارت‌های جدید آموخته شود.

معاون وزیر با بیان اینکه در مباحث جامعه شناسی با سه دسته خانواده خاموش، متعادل و پرآشوب مواجه هستیم گفت: خانواده پرآشوب دائم در جدال با یکدیگر هستند، خانواده خاموش گفت‌وگویی با هم ندارند و خانواده متعادل با هم در تعامل هستند و حضور بازنشستگان در جمع خانواده می تواند خانواده متعادل را رقم زند.

حسینی با بیان اینکه تکریم بازنشستگان از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است اظهار کرد: در راستای تکریم بازنشستگان و با استفاده از ظرفیت خالی مدارس استثنایی در نوبت عصر 350 باشگاه ویژه فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری در کشور راه اندازی خواهد شد. در راستای استفاده از تجارب بازنشستگان ، طرح گنجینه مدیریتی نیز در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی شده است

در پایان این مراسم از بازنشستگان حوزه ستادی آموزش و پرورش استثنایی تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار