وزیر راه و شهرسازی:

ایران امروز دست بلند در دریاها به لحاظ ظرفیت دفاعی، امنیتی و راهبردی دارد

تهران ( پانا) - وزیر راه با تاکید بر اینکه فرهنگ دریا و دریانوردی و توسعه ظرفیت‌های بهره‌برداری از دریا در مشاغل گوناگون باید به وجود آید، می‌گوید امروز ایران برخلاف گذشته دست بلند در دریاها داشته و به لحاظ ظرفیت دفاعی و امنیتی و همچنین عمق راهبردی، جمهوری اسلامی ایران در دریاها حرکت می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران امروز دست بلند در دریاها به لحاظ ظرفیت دفاعی، امنیتی و راهبردی دارد

به گزارش ایسنا، هشتمین جلسه شورایعالی اقیانوس‌شناسی به ریاست وزیر راه و شهرسازی در محل این وزارتخانه با حضور اعضا برگزار شد. محمد اسلامی در این جلسه تاکید کرد: امروز ناوگان نفتکش و باری ایران و کاری که نیروهای مسلح در دریاها انجام می‌دهند، زمینه را برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم کرده‌اند و کافی است مشخص شود که چه می‌خواهیم تا به امور دریا و اقیانوس‌شناسی بیش از پیش مسلط شویم.

هشتمین جلسه شورایعالی اقیانوس‌شناسی امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل این وزارتخانه با حضور اعضا برگزار شد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن اشاره به کوتاهی انجام گرفته در تاخیر ۱۰ ساله در برگزاری جلسه این شورا که آن را یک تاخیر تاریخی برشمرد، اظهار داشت:‌براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند همه کشورها به دریا رسیدند و پیشروی کردند ما عقب نشینی داشتیم در بحث توسعه دریامحور، نقاط ساحلی در کشورهای بزرگ، قطب‌های مهم و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی و اجتماعی به حساب می‌آید. به شکلی که کانون‌های فعالیت، کار و تلاش این کشورها پیرامون مناطق ساحلی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: به همین خاطر باید این کوتاهی تاریخی با همت اعضای این شورا جبران شده و در جهت فعال بودن به یک نقشه راه رسید. در این خصوص لازم است منابع مورد نیاز کارهای مطالعاتی در این شورا و اقدامات مورد نظر به دولت و سازمان برنامه بودجه گره زده نشده و با حضور چند سازمان توانمند، این امور متوقف نشود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ ایران جزو معدود کشورهای منطقه و حتی در مقایسه با کشورهای جهان از نظر دسترسی به دریا بوده و خط مستقیم تا قطب جنوب داریم. به همین خاطر داشتن یک ایستگاه اقیانوس‌شناسی در قطب جنوب یک کار پسندیده بود و نباید آن را در جهت رشد و نمو منابع انسانی خودمان یک کار بلندپروازانه قلمداد کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ دریا و دریانوردی و توسعه ظرفیت‌های بهره‌برداری از دریا در مشاغل گوناگون باید به وجود آید، اظهار داشت: امروز ایران برخلاف گذشته دست بلند در دریاها داشته و به لحاظ ظرفیت دفاعی و امنیتی و همچنین عمق راهبردی، جمهوری اسلامی ایران در دریاها حرکت می‌کند. امروز ناوگان نفتکش و باری ایران و کاری که نیروهای مسلح در دریاها انجام می‌دهند، زمینه را برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم کرده‌اند و کافی است مشخص شود که چه می‌خواهیم تا به امور دریا و اقیانوس‌شناسی بیش از پیش مسلط شویم.

در این جلسه که با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام گرفت، مقرر شد جلسات شورایعالی اقیانوس‌شناسی سالی ۲ بار و هر شش ماه برگزار شود که دومین جلسه سال ۹۹ در زمستان باشد. همچنین تشکیل کمیسیون دائمی این شورا با حضور اعضای فعال برای بررسی طرح‌های کمیته های مربوطه و ایجاد یک همگرایی در تدوین و تلفیق کارها، دیگر بند مصوبه در جلسه هشتم شورایعالی اقیانوس‌شناسی بود. ارائه پیشنهادات اعضا برای جهت‌گیری و پیگیری‌ها در این شورا برای تهیه نقشه راه توسعه دریا محور ذیل طرح جامع توسعه دریاشناسی (شامل همه لایحه‌های بحث دریا واقیانوس) ‌از دیگر مواردی بود که در این جلسه به تصویب رسید.

در این جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس سازمان هواشناسی به عنوان معاونان وزیر راه و شهرسازی و همچنین نمایندگانی از سازمان محیط زیست، شرکت نفت، شیلات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دیگر دستگاه‌های حاضر در این شورا، حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار