نظر آیت‌الله هاشمی در مورد رئیس‌جمهور شدن زنان چه بود؟

تهران (پانا) - فائزه هاشمی پیرامون نظر آیت‌الله هاشمی درباره رئیس‌جمهور شدن زنان گفت «ایشان تعیین سهمیه برای حضور زنان در مجلس را به مجمع برد. زمانی که سیاست‌های کلان انتخابات نوشته می‌شد این پیشنهاد مطرح شد که بابا حامی ‌آن بود ولی رای نیاورد. برای ریاست‌جمهوری زنان صحبت ایشان را به خاطر دارم.»

کد مطلب: ۱۱۲۸۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
نظر آیت‌الله هاشمی در مورد رئیس‌جمهور شدن زنان چه بود؟

روزنامه آرمان ملی در شماره امروز خود نوشت: «رئیس‌جمهوری زن»؛ سال‌هاست که زنان تلاش می‌کنند تا به کاندیداشدن و جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری برسند. شهریورماه بود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد «منع قانونی برای ریاست‌جمهوری زنان وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی رئیس‌جمهور زن هم داشته باشیم.» این اظهارات سبب طرح سوالاتی در اذهان شد که چرا سال‌هاست طرح ادعای رجل سیاسی بودن که شرط کاندیداشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری است و زنان رجل نیستند، مانع حضور زنان شده بود. با استناد به اظهارات کدخدایی باید منتظر ورود زنان شاخص به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باشیم.

از سوی دیگر در این روزها جامعه با موضوعاتی مواجه است که پاسخی به آنها داده نشده؛ موضوعاتی مانند روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی و سوالاتی که درباره آن وجود دارد. در راستای موضوعات مطرح شده در کشور فائزه ‌هاشمی فعال سیاسی حوزه زنان ‌با این روزنامه گفت‌وگو کرده است که چکیده از آن را در ادامه می‌خوانید:

* ریاست‌‌جمهوری زنان بحثی است که همیشه وجود داشته است. بابا حول و حوش انتخابات 92 بود که گفت: «با استناد به مدارک قرآنی و روایی ثابت کردم که زنان می‌توانند در همه زمینه‌های جامعه حضور داشته باشند. وی در پاسخ به تقاضای تفسیر واقعی از کلمه «رجل» در مباحث سیاسی کشور گفت: دکتر بهشتی که رئیس مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی بود، بعدها اعلام کرد که منظور از کلمه «رجال سیاسی» اعم از زن و مرد است.» رجل به معنی چهره شناخته شده سیاسی و به معنی بشر است و فقط به معنی مرد نیست و زنان هم باید بتوانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند. در سال 88 هم آقای کدخدایی گفته بود برای ریاست‌جمهوری زنان منعی نداریم، اخیرا نیز ایشان به عنوان سخنگوی شورای نگهبان به این موضوع اشاره کرده و گفته ریاست‌جمهوری خانم‌ها منع قانونی ندارد. خوشبختانه فضای خوبی ایجاد شده، زن و مرد و اصلاح‌طلب و اصولگرا و کارشناسان ار این موضوع حمایت می‌کنند.

* نکته اصلی این است که مرد نبودن مــعنای رجــل سیاسی باید تبدیل به تفسیر رســمی‌ شود تا نهادینه شود، تفسیر رسمــی ‌با گــفت‌وگو فرق می‌کند. طبق آیین‌نامه شورای نگهبان، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس یا حداقل یکی از اعضای شورای نگهبان می‌توانند تقاضای این تفسیر را کنند، بنابراین انتظار از آقای‌ روحانی این است که طبق وظیفه خود در یک روند حقوقی به‌دنبال اخذ تفسیر در این زمینه از شورای‌نگهبان باشد و موضوع را حل کند.

* در قانون اساسی ویژگی‌هایی برای رئیس‌جمهور ذکر شده که هر کاندیدایی اعم از زن و مرد باید آنها را دارا باشد.

* اگر آقای قالیباف هم وارد این موضوع شود، خیلی خوب است، خوشبختانه خانم‌های اصولگرا نیز از ریاست‌جمهوری زنان حمایت کرده‌اند، به نظر می‌رسد در این مورد اختلافی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود ندارد و خواسته‌ای عمومی ‌است. همین که فضا به نحوی است که درباره این موضوع به این وسعت گفت‌وگو می‌شود، کار بزرگی است؛ اینکه رئیس‌جمهور زن داشته باشیم یا نه بحث دیگری است. اتفاق مبارکی است که طبق گفته آقای کدخدایی کاندیدا بودن زنان منع قانونی ندارد.

* وقتی ثبت‌نام و حضور گسترده باشد، احتمالا نتیجه هم بهتر است. اگر منِ نوعی که شرایط لازم را دارم یا ندارم ثبت‌نام کنم و مثلا 100 خانم دیگر هم ثبت‌نام کنند، یک حرکت مدنی و نمادین رخ می‌دهد که نشان می‌دهد طالب چه هستیم و به‌نظرم حرکت خوبی است. بعد از فوت اعظم طالقانی خانمی ‌پیشنهاد داده بود که به یاد ایشان زنان بسیاری برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند و راه ایشان را دنبال کنیم.

خود شما کاندیدا می‌شوید؟

به این موضوع فکر نکرده‌ام. باید کمی‌جلوتر برویم و شرایط را بسنجیم ولی در کلیت قضیه من موافق ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هستم. شرایط جامعه هم مهم است و باید در آن زمان تصمیم گرفت.

آیت‌ا... ‌هاشمی ‌درباره رئیس‌جمهور شدن زنان رایزنی داشتند؟

ایشان تعیین سهمیه برای حضور زنان در مجلس را به مجمع برد. زمانی که سیاست‌های کلان انتخابات نوشته می‌شد این پیشنهاد مطرح شد که بابا حامی‌آن بود ولی رای نیاورد. برای ریاست‌جمهوری زنان صحبت ایشان را به خاطر دارم که در ابتدای گفت‌وگو به آن اشاره کردم.

در بحث‌های درونی و خانوادگی و گفت‌وگو‌های پدر و دختری نظر ایشان چه بود؟

نظرش مثبت بود، اعلام هم کرد. با حضور زن‌ها در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی موافق بود، تاکیدی که همیشه به خانم‌ها داشت این بود که درس بخوانید و مطالعه کنید تا از لحاظ محتوایی پر و حرفی برای گفتن داشته باشند. بابا همیشه می‌گفت که خود خانم‌ها مقصر هستند، اگر خودتان به خودتان رای بدهید حتی می‌توانید تمام مجلس را بگیرید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار