مصطفی رحماندوست: فرهنگ قصه خوانی برای کودک و نوجوان باید در خانواده تقویت شود

تهران (پانا) - مصطفی رحماندوست شاعر و داستان نویس کودک و نوجوان معتقد است فرهنگ قصه خوانی ریشه در تاریخ و ادبیات ایران دارد و این فرهنگ همواره در خانواده های ایرانی رواج داشته است؛ ولی این فرهنگ در خانواده ها کم رنگ شده که باید آن را احیا و تقویت کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
مصطفی رحماندوست: فرهنگ قصه خوانی برای کودک و نوجوان باید در خانواده تقویت شود

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مصطفی رحماندوست شاعر، داستان نویس و مترجم کتاب های کودک و نوجوان به اهمیت قصه خوانی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: پایین آمدن سطح مطالعه نزد والدین یکی از عوامل مهم در کاهش علاقه به مطالعه در گروه سنی کودک و نوجوان است. تا زمانی که پدر و مادرها مطالعه نکنند و برای فرزندان خود کتاب شعر و قصه نخوانند؛ نمی توان نسل علاقمند به کتاب تربیت کرد.
شاعر کتاب «بچه ها را دوست دارم» در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی کودک افزود: مناسبت های تقویمی چون روز جهانی کودک، هفته کتاب کودک، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصت خوبی است که والدین به فرهنگ مطالعه برای گسترش کتابخوانی توجه و اهمیت بیشتری قائل شوند.
وی اظهار داشت: امیدوارم فرهنگ قصه خوانی که ریشه در تاریخ و ادبیات ایران دارد بار دیگر در بین خانواده ها رواج پیدا کند تا بتوان نسل کتاب خوان تربیت کرد.
رحماندوست اظهار کرد: در روزی که به نام روز جهانی کودک نام گذاری شده است، به این موضوع فکر می کنم که کودکان کشورم با کودکان سراسر جهان چه تفاوت هایی دارند و از چه امکاناتی برای رشد و بالندگی برخوردار هستند؟ پاسخ این سئوال یک جواب روشن دارد که باید سرانه مطالعه را میان کودکان و نوجوانان افزایش داد. به همین دلیل لازم است نهادهای فرهنگی تدابیری اتخاذ کنند تا بتوان از روش‌های مختلف سرانه مطالعه را اول در والدین و بعد در بین کودک و نوجوان افزایش داد.
این شاعر در ادامه صحبت های خود با اشاره به دیجیتال سازی منابع مربوط به کودکان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: دیجیتال سازی منابع در حوزه های مختلف از جمله کودک و نوجوان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از گذشته تا امروز در حال انجام بود اما با شیوع ویروس کرونا این روند سیر صعودی پیدا کرد و تا کنون تعداد قابل توجهی از عناوین کتاب کودک و نوجوان در این سازمان دیجیتال سازی شده است.
وی ادامه داد: البته ناگفته نماند به عنوان کسی که با سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه دیجیتال سازی منابع برای کودکان همکاری داشته ام، می دانم که این سازمان به عنوان تنها مرجع در حوزه دیجیتال سازی کتاب های کودکان و نوجوانان فعالیت کرده و آنها را در اختیار عموم مردم قرار داده است.
رحماندوست یادآور شد: در حال حاضر حدود 240 هزار عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سراسر کشور وجود دارد و در تلاش هستیم این تعداد کتاب در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز دیجیتال سازی شود. باید بگویم که تاکنون فقط یک دهم از کتاب‌های این حوزه دیجیتال سازی و در اختیار کودکان قرار گرفته است و امید است که بتوان روند دیجیتال سازی منابع را کامل تر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار