واکنش بشار اسد به خواست ترامپ برای ترور وی چه بود؟

تهران (پانا) - رئیس جمهوری سوریه ضمن اعلام این‌که برخی کشورها از جمله عربستان و قطر به حمایت از تروریست‌ها در این کشور می‌پردازند، تاکید کرد، شرایط سوریه پیش از آغاز عملیات روسیه در سال ۲۰۱۵ بسیار خطرناک بود.

کد مطلب: ۱۱۲۸۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
واکنش بشار اسد به خواست ترامپ برای ترور وی چه بود؟

به گزارش العالم از روسیا الیوم، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "زوزدا" روسیه در پاسخ به سوالی درباره شرایط سوریه در سال ۲۰۱۵ اظهار کرد: اگر بخواهم شرایط آن زمان را خلاصه کنم می‌توانم بگویم بسیار خطرناک بود، تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه در حال پیشروی بودند و شهرها را با حمایت مستقیم آمریکا، فرانسه، انگلیس، قطر و عربستان و نیز حمایت غیرمستقیم کشورهای غربی و به طور کلی غرب اشغال می‌کردند. آن شرایط وخیم در سوریه به ویژه پس از ورود داعش در سال ۲۰۱۴ و اشغال مناطق گسترده‌ای از صحرای سوریه، موضوع گفت‌وگوی ما و فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی روسیه بود و البته به دلایل متعددی امیدوار بودیم این گفت‌وگوها بتوانند کمک کنند.

اسد در ادامه شرح داد: دلیل اول جایگاه سیاسی مهم سوریه بود چرا که هر گونه مشکلی در این نقطه در سراسر منطقه خاورمیانه گسترش یافته و بر دیگر مناطق تاثیر خواهد گذاشت و البته جنگ علیه سوریه نیز به دلیل اهمیت جایگاه آن مساله جدیدی نبود.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت: دلیل دیگر اینکه تروریسمی که سوریه در حال مبارزه با آن بود همان تروریسمی بود که کودکان را سال ۲۰۰۴ در مدرسه بیسلان ربود و همان بود که وارد سالن نمایش شد و افراد بی‌گناه را به قتل رساند، در واقع همان تروریسم جهانی بود و مقابله با آن در سوریه در وهله اول در راستای منافع روسیه و در مرحله بعدی برای حفاظت از ثباتی بود که چه بسا بر منافع دیگر کشورها از جمله خود روسیه تاثیر داشت.

او در ادامه این مصاحبه در واکنش به درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای ترور او که در کتاب باب وودوارد، روزنامه‌نگار آمریکایی به آن اشاره شده، گفت: آمریکا روسای جمهوری و در واقع مزدورانی دارد که خود آنها را روی کار می‌آورد و اجازه می‌دهد مدتی روی کار باشند و زمانی که نقش‌شان تمام شد آنها را کنار می‌گذارد، آنها به این رویه عادت دارند اما من از آن رئیس جمهوری‌ها نیستم و در نتیجه به این اظهارات اهمیتی نمی‌دهم و آنها من را ناراحت نمی‌کنند و احساسی هم نسبت به آنها ندارم، در واقع این گفته‌ها، اظهاراتی آمریکایی برای خود آمریکایی‌ها است.

اسد افزود: اگر به اظهارات اخیر ترامپ در کتابی که اشاره شد، بپردازیم می‌بینیم موضوع جدیدی و غافلگیرکننده‌ای وجود ندارد، سیاست آمریکا از زمان جنگ سرد و پایان جنگ جهانی دوم تا امروز سیاست سلطه، کودتاها، ترورها و جنگ‌ها است و این طبیعی است. ترامپ مساله جدیدی را مطرح نکرده است و بر عکس ما باید بپذیریم که ترامپ یک ویژگی مهم دارد که آن بر ملا کردن ساختار آمریکا است که البته برای ما روشن بود اما این سیاست با طرح مسایلی از دموکراسی، حقوق بشر و موضوعات مشابه، ماسک‌های زیبایی را بر صورت می‌زند.

گفتنی است کتاب "ترس، ترامپ در کاخ سفید" نوشته وودوارد سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در صدر کتاب‌های پرفروش آمریکا قرار گرفت، نویسنده در این کتاب از تلاش ترامپ در سال ۲۰۱۷ برای ترور بشار اسد نوشته بود.

واشنگتن با رد صحت مطالب این کتاب، انتقادهای آن از ترامپ را وهم و خیال خواند اما خود ترامپ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز اظهار کرد که به سناریوی ترور اسد فکر کرده اما جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا او را از این گزینه منصرف کرده است.

اسد در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا در طول جنگ مرگ و زندگی را احساس کرده، گفت: پیش از سال ۲۰۱۸ هر فردی در هر جایی از سوریه که رفت‌وآمد می‌کرد چه با پای پیاده، چه سوار بر اتوبوس یا خودرو، این احتمال وجود داشت که ناگهان هدف یک خمپاره قرار بگیرد و زخمی یا کشته شود، این احتمال در جنگ وجود داشت.

رئیس جمهوری سوریه درادامه گفت: فکر می‌کنم طبیعت انسان اینگونه است که به این شرایط عادت می‌کند چرا که زندگی ادامه دارد من شخصا هر روز به سر کار رفتم و هرگز متوقف نشدم چرا که گزینه دیگری وجود نداشت، این تروریسم از دهه پنجاه ما را هدف قرار می‌دهد و مساله تازه‌ای نیست، تنها در هر مرحله شیوه‌های آن تغییر می‌کند، در دهه پنجاه نوعی آشوب ایجاد می‌کرد اما مسلح نبود، در دهه شصت به سمت تحرکات مسلحانه رفت، در دهه‌های هفتاد و هشتاد سازمان یافته شده و اکنون نیز این تروریسم تاکتیک‌های خود را داشته و از حمایت سیاسی برخوردار است و برخی کشورها و بانک‌های بزرگ پشت آن هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار