کواکبیان: حزب مردم‌سالاری از نامزد غیر اصلاح‌طلب حمایت نمی‌کند

تهران (پانا) - دبیرکل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد در انتخابات ریاست جمهوری از نامزد قرضی و غیر اصلاح‌طلب حمایت نمی‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
کواکبیان: حزب مردم‌سالاری از نامزد غیر اصلاح‌طلب حمایت نمی‌کند

به گزارش ایرنا، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه صرف اعلام حضور در انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ چیزی را حل نمی‌کند و باید زمینه‌های حضور را مهیا کرد، گفت: دفتر سیاسی، هیات اجرایی و همایش فصلی حزب مردم‌سالاری از من خواسته‌ است برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوم، ولی نپذیرفتم چون تجربه رد صلاحیت دارم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: البته تصمیم حزب برای من حجت است و تصمیم درباره داوطلب شدنم در انتخابات را به کنگره پیش‌رو حزب واگذار کرده‌ایم.

کواکبیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آخرین مناظره جوبایدن و دونالد ترامپ اظهار کرد: رای‌گیری در ایالات متحده آمریکا به دو شکل انجام می‌شود. در نوع اول مردم مستقیم به نامزد مورد نظر رای می‌دهند و دیگری الکترال (مجمع گزینندگان) است. کنگره آمریکا ۵۳۵ نماینده دارد که ۴۳۵ نماینده مجلس ملی و ۱۰۰ [تا ۱۰۳] سناتور در این مجلس حضور دارند. مثلا ایالتی چون کالیفرنیا ۵۵ نماینده در کنگره و به تبع آن ۵۵ رای الکترال دارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: در انتخابات قبلی آمریکا هیلاری کلینتون بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیشتر از ترامپ رای مستقیم از مردم کسب کرد ولی ترامپ با ترفندهایی رای الکترال تعداد بیشتری از نمایندگان را به دست آورد و رییس جمهوری شد. در تحلیل مناظره اول بایدن و ترامپ، طبق نظرسنجی‌ها بایدن دست بالا را داشته و از ترامپ جلوتر است.

کواکبیان افزود: مهم نیست کدام پیروز شوند اینکه چگونه عمل کنیم مهم است. از ۱۳ آبان (روز انتخابات آمریکا) تا اول ژانویه که رییس جمهوری جدید آمریکا کار خود را آغاز می‌کند، ایام مهمی است که در این فاصله سیاست خارجی ایران باید استراتژی نهایی خود را اتخاذ و آن را پیش ببرد.

وی با اشاره به اظهارت یک فعال سیاسی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان برای جو بایدن ستاد زده‌اند، یادآور شد: این نوع نگاه به جریان‌های اصیل داخلی، سطحی است و تاثیری بر بهبود شرایط کشور ندارد البته با آمدن بایدن و برگشت به برجام، ممکن است برای ایران مشکلات دیگری ایجاد شود. اگر آمریکا به برجام برگردد هر وقت که لازم باشد از مکانیسم ماشه می‌تواند استفاده کند و این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم. پیروزی بایدن برای مدتی کوتاه از حجم تحریم‌ها و فشارها می‌کاهد ولی به عقیده من «آمریکا همان آمریکا» است و این ما هستیم که باید استراتژی مشخص داشته باشیم.

این فعال اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه ما باید در این رابطه به تصمیم ملی برسیم، عنوان کرد: اگر برنامه ملی داشته باشیم هر کدام رییس جمهوری شوند، بر مبنای نقشه راه بلندمدت خود عمل خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار