ایران در رتبه دوازدهم ابتلا به کرونا در دنیا؛ روند ابتلا همچنان صعودی است

تهران (پانا) - بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه، منحنی اپیدمی این بیماری در کشور شاهد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی همراه بوده و ۱۲ استان نیز شروع پیک جدید بیماری را شاهد بودند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران در رتبه دوازدهم ابتلا به کرونا در دنیا؛ روند ابتلا همچنان صعودی است

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان به ۳۵ میلیون و ۴۰۴ هزار و ۶۷۱ نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و ۴۱ هزار و ۸۶۲ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است. همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها، ۲۶ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۶۸۶ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند. روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۴ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

در ایران نیز تا روز گذشته ۱۳ مهر ماه، مجموع بیماران کووید۱۹ به ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده و متاسفانه ۲۶ هزار و ۹۵۷ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند. همچنین خوشبختانه تا کنون ۳۸۹ هزار و ۹۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید۱۹ وزارت بهداشت، تحلیـل اسـتانی این بیماری در هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه امسال را منتشر کرد.

روش محاسبه شاخص‌ها

در محاسبات روند، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود. همچنین دسته‌بندی استان‌ها بر اساس میزان بروز در آخرین هفته انجام گرفته و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ در آخرین هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود.

برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید ۱۹ در هفته اخیر، در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.

برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به روش زیر محاسبه شد : تعداد موارد روز قبل منهای تعداد موارد ثبت شده امروز تقسیم بر تعداد موارد روز قبل ضربدر ۱۰۰.

در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی

برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی در هفته گذشته موارد زیر مد نظر قرار گرفت:

در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند افزایشی داد.

در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می‌باشد. باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر می‌باشد.

در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً روند نزولی دارد. منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیردقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

تقسیم بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش

استان‌ها بر اساس میزان بروز در هفته آخر موارد بیماری به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به ۱۱ مهـرماه

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، هر چند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور نسبتا بالا است، اما روند کشور در این هفته به ثبات رسیده و تغییرات مختصر صعودی داشته است. در ۹ استان (آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، البرز، هرمزگان، گیلان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان) روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در ۱۲ استان (لرستان، سمنان، بوشهر، خراسان شمالی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، مرکزی، آذربایجان غربی و قزوین) روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در هفت استان (قم، ایلام، همدان، اردبیل، خوزستان، کرمان و مازندران) روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در دو استان (خراسان رضوی و کردستان) روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد. احتمالاً یک استان (کرمانشاه) اخیراً یک پیک را پشت سر گذاشته است. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

جهت اطلاع از روش کار و اطلاعات بیشتر در مورد روندهای استانی در چند روز اخیر به وب سایت کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ به آدرس http://corona.behdasht.gov.ir مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار