زینی‌وند: همه مدارس از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنند

تهران (پانا) - رییس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی از آموزش همزمان مجازی و حضوری در مدارس غیردولتی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زینی‌وند: همه مدارس از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنند

به گزارش ایلنا، مجتبی زینی‌وند رییس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی درباره پلتفرم‌هایی که از سوی مدارس غیردولتی ارائه می‌شود، گفت: در همان ابتدای فعالیت آموزش‌های مجازی ما اعلام کردیم که مدارس می‌توانند، از خدمات پایه شاد استفاده کنند، اما اگر قرار بود مدارسی از خدمات افزون بر سامانه شاد استفاده کنند،‌ نباید هیچ هزینه‌ای را از اولیا بابت این موضوع دریافت کنند.

استفاده از پلتفرم‌های آموزشی مجوزی برای افزایش شهریه نیست

وی با اشاره به اینکه ارائه پلتفرم‌ها از سوی مدارس غیردولتی دلیلی برای افزایش شهریه نیست، گفت:‌ به هر حال مدارس غیردولتی مبلغ مشخصی را به عنوان شهریه‌ از والدین گرفته‌اند و مبتنی بر شهریه‌ای که دریافت کرده‌اند، باید برنامه‌ریزی کرده و می‌توانند از هر پلتفرمی که احساس می‌کنند، ارتقا کیفیت آموزشی آنها را بالا می‌برد،‌ استفاده کنند.

زینی‌وند تاکید کرد: برخی مدارس از سامانه‌های مختلف استفاده می‌کنند و استفاده از این سامانه هیچ مجوزی برای دریافت شهریه اضافی از اولیا نیست. مدارس غیردولتی حق ندارند، مبلغ اضافی تحت عنوان پلتفرم آموزشی یا سامانه آموزشی خاصی دریافت کنند.

انتظار آموزش باکیفیت از مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما بر اساس توافق و مذاکره‌ای با ریاست اپلیکشین شاد و گفت‌وگویی که با وزیر آموزش و پرورش داشته‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که ‌مدارس غیردولتی با توجه به شهریه‌ای که دریافت می‌کنند، ‌طبیعتا اولیا از آنها انتظار دارند متناسب با شهریه،‌ کیفیت آموزشی را بالا ببرند.

وی ادامه داد: ما تصمیم‌گیری درباره پلتفرم‌ها را در اختیار خود مدرسه گذاشته‌ایم، شورای مدرسه برنامه‌ریزی کرده و سپس متناسب با توانش پلتفرم را تهیه می‌کند. خیلی از مدارس سامانه‌های LMS را تشکیل داده‌اند و علاوه بر آن از نرم افزارهای آموزشی هم استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود باتوجه به اینکه مدارس غیردولتی هزینه دریافت می‌کنند، کیفیت آموزشی بالایی داشته باشند. به همین خاطر اجازه داده شد از پلتفرم‌هایی که مدارس تشخیص می‌دهند، استفاده شود.

آمادگی مدارس غیردولتی برای آموزش مجازی پیش از شیوع کرونا

زینی‌وند در واکنش به اینکه مانند هر سال برخی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری از مدارس غیردولتی بوده‌اند، گفت: ما از آبان سال ۹۸ به مدارس غیردولتی اعلام کردیم از آن ۱۵ درصد هزینه‌ای که به عنوان کیفیت آموزشی دریافت می‌کند، باید یک تا ۳.۵ درصد آنها را به استفاده از آموزش‌های آنلاین و تولید محتوای الکترونیکی اختصاص دهند.

رییس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی گفت: خوشبختانه مدارس ما آمادگی این را داشتند که به سمت آموزش مجازی بروند و زمانی که مدارس بخاطر آلودگی تعطیل شدند، خیلی از مدارس ما از این بستر استفاده کردند.

زینی‌وند با بیان اینکه ما بازخورد خوبی از والدین گرفته‌ایم، گفت:‌ به محض تعطیلی مدارس در زمان شیوع کرونا؛ مدارس غیردولتی همان هفته اول تعطیلی آموزش مجازی‌ را به صورت آنلاین شروع کردند و خوشبختانه ما بازخورد مثبتی از اولیا دریافت کردیم.

همه مدارس غیردولتی آموزش قوی مجازی ندارند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در طول ایام تابستان فرصت خوبی بود تا آن دسته از مدارس غیردولتی که به خرید تجهیزات نیاز داشتند، اقدام کنند.البته اینطور نیست که بگوییم صددرصد مدارس غیردولتی از پلتفرم‌های آموزشی قوی و قدرتمند استفاده می‌کنند.

وی افزود: ممکن است مدارس از لحاظ مالی ضعیف باشند و نتوانند پلتفرم‌ها و سامانه خاص خودشان را ارائه کنند، اما اکثریت قریب به اتفاق مدارس غیردولتی الان در بحث استفاده از بسترهای آموزشی آنلاین خوب عمل کرده‌اند.

آموزش همزمان مجازی و حضوری در کلاس درس

زینی‌وند در خصوص آموزش حضوری در مدارس گفت: ما مدارس زیادی داریم که الان آموزش حضوری دارند، یعنی هم‌زمان با آموزش حضوری بستر را به گونه‌ای آماده کرده‌اند که اگر معلم همزمان به پنج دانش آموز حضوری تدریس می‌کند یک سری دانش آموز نیز در منزل به صورت مجازی همان تدریس معلم را می‌‎بینند.

وی تصریح کرد: طبیعتا این روش مستلزم تجهیزات فراوانی است؛ علاوه بر تامین تجهیزات معلمان هم باید انگیزه لازم برای این کار را داشته باشند، زیرا مدیریت و پاسخگویی همزمان به کلاس درس حضوری و مجازی تبحر می‌خواهد. مدارس غیردولتی ما در این عرصه خیلی پیشرفت خوبی داشتند و توانستند از این مساله، استفاده مطلوب را ببرند.

رییس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی بیان کرد: امیدواریم با این فرآیندی که در برخی از مدارس غیردولتی شروع شده،‌ همه مدارس غیردولتی از بابت تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری بتوانند آمادگی لازم را پیدا کنند تا ما نگرانی آموزش را در ایام تعطیلات مدارس نداشته باشیم.

همه مدارس از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که استفاده مدارس غیردولتی از پلتفرم‌های خاص خودشان، اپلیکشین شاد را در سایه قرار داده است و باعث می‌شود که این انتقاد از سوی مدارس دولتی مطرح باشد که اگر شاد خوب است، چرا مدارس غیردولتی از آن استفاده نمی‌کنند؟ گفت: اتفاقا نرم افزار شاد یک ظرفیت خوب است و الان هم همه مدارس از آن استفاده می‌کنند.

زینی‌وند گفت:‌ اینطور نیست که مدارس غیردولتی از ظرفیت شاد استفاده نکنند، آنها هم از شاد استفاده می‌کنند، اما با توجه به اینکه اولیا هزینه کرده‌اند و براساس هزینه‌ای که داده‌اند، انتظار دارند که از سایر ظرفیت‌ها نیز استفاده شود. به همین خاطر اجازه داده شده که علاوه بر استفاده از شاد از سایر ظرفیت‌ها هم استفاده کند. ‌ ممکن است یک سری فوق برنامه که در مدارس غیردولتی و سمپاد هست در سایر مدارس نباشد.

صرف هزینه دو میلیاردی برای ساخت استودیو در مدرسه

وی بیان کرد: ما اکنون در میان مدارس غیردولتی،‌ مدرسه‌ای داریم که دو میلیارد تومان برای ساخت استدیو فیلمبرداری و آموزش مجازی هزینه کرده است. چه اشکالی دارد که یک مدرسه از این ظرفیت‌ها استفاده کند؟ ممنوعیتی در این قضیه وجود ندارد و خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش این اجازه را داده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه وضعیت اقتصادی مردم وضعیت ثبت‌نام در مدارس غیردولتی چگونه بوده است؟ گفت: اوایل ما نگران این مساله بودیم،‌ آن روزها تحلیل‌های زیادی می‌شد که خیلی از مدارس غیردولتی تعطیل خواهد شد و مردم در این وضعیت نمی‌توانند، فرزندانشان را به مدرسه غیردولتی بفرستند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال به جز آن دسته از مدارسی که واقعا ضعیف بودند و نتوانستند از این فرصت استفاده کنند، ما در بحث ظرفیت‌های مدارس غیردولتی مشکلی نداشتیم و حتی برخی از مدارس از ظرفیت بیشتری به نسبت سال گذشته استفاده کردند.

زینی‌وند بیان کرد: برخی از مدارسی که سال گذشته نتوانستند، رضایت اولیا را جلب کنند یک سری محدودیت‌هایی داشتند که ممکن است آنها نیز به اندازه سال گذشته ثبت نام نداشته باشند.

کاهش ظرفیت‌ها مربوط به پیش دبستانی‌ها می‌شود

او اشاره کرد: اکثر کاهش ظرفیت‌ها مربوط به پیش دبستانی‌ها می‌شود، اولیا به هر طریق نگران هستند که فرزندانی که در مقطع پیش دبستانی هستند آسیب ببینند، ولی در مجموع آماری که ما داریم نسبت به سال گذشته چندان محسوس نیست.

زینی‌وند گفت:‌ وضعیت فعلی پیش دبستانی‌ها به برخوردها و تصمیم‌گیری‌های دوگانه نیز مربوط است که هم به داخل و هم به خارج از وزارتخانه بر می‌گردد. به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم وضعیت فعلی پیش دبستانی‌ها فقط مربوط به کروناست و این تصمیمات دوگانه بی‌تاثیر نیست.

رییس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی گفت: خوشبختانه مجلس به تعیین تکلیف در این زمینه ورود کرده است. امیدواریم که یک تصمیم گیری واحد برای مراکز پیش دبستانی و مهدکودک‌ها ایجاد شود.

ضرورت تعیین‌تکلیف تولی‌گری و تصدی‌گری پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد تولی‌گری، برنامه‌ریزی و تدوین محتوا به عهده آموزش وپرورش باشد، باید تعیین تکلیف شود و اگر قرار باشد مانند گذشته تولی‌گری و تصدی‌گری مهدکودک‌‌ها با بهزیستی باشد، ما فقط بحث نظارت بر محتواهای آموزشی و تولید محتوا را به عهده خواهیم داشت. ما برای هر دو وجه قضیه آمادگی داریم و برنامه ریزی لازم را انجام داده‌ایم.

زینی‌وند گفت:‌ ما آمادگی داریم به هر شکلی که مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص تصمیم گیری کردند، ‌به موضوع ورود کنیم، پیش دبستانی‌ها هم امسال به هر طریق با چالش‌هایی مواجه هستند. تصمیم‌گیری‌هایی در حال انجام است و شاید ما با برخی از آنها خیلی موافق نباشیم، اما هر تصمیمی که از ناحیه وزارتخانه اعلام شود ما موظف به اجرای درست آن هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در ویدیو کنفرانسی که که من با مدیران مشارکت‌های کشوری داشتیم،‌ گفته شد که بسیاری از اولیایی که فرزندانشان را از غیردولتی بیرون آوردند و به مدارس دیگر بردند، دوباره آنها را به مدارس غیردولتی بازگرداندند.

رییس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی در پایان اظهار داشت: به هر حال والدین دیده‌اند که مدارس غیردولتی ظرفیت مناسبی برای آموزش مجازی ایجاد کرده‌اند،‌ از این رو بسیاری از دانش‌آموزان که مدارس دولتی رفته بودند به مدارس غیردولتی بازگشتند. ما نیز دیگر نگران ظرفیت مدارس غیردولتی نیستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار