سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد؛

مسیر بازگشت آمریکا؛ پذیرش اشتباه، بازگشت به تعهدات و جبران خسارت

خطیب‌زاده: آنچه که من در مقام سخنگویی و ظریف در مقام وزیر خارجه بیان می‌کنند مواضع ایران است/ سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود/اتفاقات بزرگی برای کشور رخ می‌دهد، گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مهم نیست کدام حزب در آمریکا رای بیاورد تاکید کرد مسیر بازگشت آمریکا روشن است، باید بپذیرد اشتباه کرده، به تعهدات برگردد و خسارت را جبران کند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
مسیر بازگشت آمریکا؛ پذیرش اشتباه، بازگشت به تعهدات و جبران خسارت

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران به فرارسیدن اربعین حسینی اشاره کرد و ضمن تسلیت این ایام، گفت: امیدوارم همه آن‌ها که رسالت حسینی و زینبی دارند با صلابت راه خودشان را ادامه دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امسال راهپیمایی بزرگ اربعین اتفاق نخواهد افتاد، اظهار داشت: دل‌های مومنان از همه ادیان راهی کربلاست. مردم در جمهوری اسلامی ایران نیز در تلاش هستند بتوانند به صورت دورادور این عزای حسینی را برپا کنند. امیدواریم سال دیگر بدون کرونا "هم‌راهپیمای" هم به سوی کربلا باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گاه‌شمار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، گفت: روز ۱۳ مهر آقای ظریف به نمایندگی از رئیس‌جمهوری سفر یک روزه‌ای به کویت داشت؛ برای تسلیت درگذشت امیر کویت به مردم و دولت و همچنین به امیر جدید تبریک گفت و همراهی جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در این هفته ظریف با همتای روسی گفت‌وگو داشت، اظهار داشت: در روز ۱۰ مهر هم با وزیر امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد و همچنین در سفارت کویت برای امضای دفتر یادبود درگذشت امیر کویت حاضر شد.

ایران طرحی را برای توقف درگیری نظامی آذربایجان و ارمنستان تهیه کرده است

وی با بیان اینکه تحولات همسایگان شمالی را به دقت رصد می‌کنیم، گفت: از روز اول اعلام کردیم، مسیر نظامی برای حل این مسئله وجود ندارد. ما تاکید می‌کنیم باید هرچه زودتر توقف درگیری نظامی صورت بگیرد و گفت‌وگوها آغاز شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف درگیر و دولت‌های منطقه و همسایگان پیگیری خواهد شد. امیدواریم هر دو طرف از ادامه جنگ و خشونت اجتناب کنند و حقوق عدم تعرض به غیر نظامیان را رعایت کنند؛ جمهوری اسلامی تعرض به خاک خودش را تحمل نمی‌کند، هرچند به صورت ناآگاهانه باشد.

کشورهای اروپایی به موجب برجام تعهد دارند مانع لغو تحریم تسلیحاتی نشوند

خطیب‌زاده در ادامه درباره موضع اخیر آلمان درباره تحریم‌های ایران، گفت: اینکه اروپا چه تصمیمی برای ادامه تمدید تحریم تسلیحاتی بگیرد، بر عهده خودشان است، اما آن‌ها به موجب برجام تعهد دارند مانع لغو تحریم تسلیحاتی نشوند. جمهوری اسلامی ایران از حق خودش استفاده خواهد کرد.

وی همچنین درباره انتفاع اقتصادی ایران از برجام، اعلام کرد: اروپا نشان داد، چقدر در انجام تعهدات اقتصادی خودش در قبال برجام ناتوان است، حتی درباره اینستکس هم نتوانسته کاری انجام دهد. توصیه من این است که پایتخت‌های طرف برجام دقت کنند. تاریخ قضاوت خواهد کرد کدام طرف به برجام متعهد بوده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله موشکی ارمنستان به برخی شهرهای استراتژیک، گفت: یک اصل اساسی عدم تعرض به غیر نظامیان است. ما بدون لحظه‌ای مکث اعلام کردیم این کار از نظر ما مردود است و تمام تلاش‌ها باید برای خاموش شدن این آتش درگیری‌ها باشد.

مجاز نمی‌دانیم طرف‌های خارجی در امور عراق مداخله داشته باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر نمایندگانی از سازمان ملل به عراق گفت: در سفر دو هفته قبل وزیر امور خارجه عراق به تهران، درباره موارد متعددی صحبت و بعد از ملاقات‌های تهران مواضع خودمان را اعلام کردیم. حفظ جایگاه مرجعیت در عراق برای ما مهم است، مجاز نمی‌دانیم طرف‌های خارجی در امور عراق مداخله داشته باشند و مردم عراق باید آنطور که می‌خواهد امور را پیش ببرند.

وی با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق مستحکم‌تر از گذشته ادامه پیدا می‌کند، گفت: متاسفانه برخی طرف‌های خارجی ابایی ندارد که بگویند در امور داخلی عراق مداخله می‌کنند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نامه‌ای از آمریکا دریافت کرده‌اید، اظهار داشت: من نمی‌دانم کدام نامه را می‌گویید.

گفت‌وگوهای صلح افغانستان باید بین‌الافغانی برگزار شود

سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری با خبرنگاران، درباره مسائل و تحولات افغانستان و اینکه طالبان مسیر مذاکرات را اشتباه می‌رود، افزود: آمریکا و زلمای خلیل‌زاد نماینده دولت افغانستان نیستند. این افتضاح تاریخی برای آمریکا باقی است که به افغانستان لشکرکشی و شهروندان و غیرنظامیان را کشت و آواره کرد. همین آمریکا هجده سال بعد برمی‌گردد و با طالبان مذاکره می‌کند! مسیر آمریکا، زورگویی است. گفت‌وگوها باید بین‌الافغانی و در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی این کشور و احترام به حقوق همه اقشار باشد. جمهوری اسلامی ایران هم تلاش می‌کند این گفت‌وگوها به صورت اصیل برگزار شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، گفت: ایران به برکت جوانان و دانشمندان نیازهای خودش را در سطح بالایی تامین می‌کند. قطعا وزارت دفاع هم برای نیاز خودش اقدام خواهد کرد.

مسیر بازگشت آمریکا روشن است؛ بپذیرد اشتباه کرده، به تعهدات برگردد، و خسارت را جبران کند

وی درباره برجام نیز اظهار داشت: اصلا اهمیتی ندارد آمریکایی‌ها برای مصرف داخلی خودشان چه حرفی می‌زنند، برای ما ملاک قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. رئیس‌جمهوری آمریکا با وقاحت تمام خروج خودش از برجام را اعلام کرد و حداکثر فشار را به ایران آورد. پس مهم نیست کدام حزب در آمریکا رای بیاورد. اگر آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد مسیر روشن است؛ باید بپذیرد اشتباه کرده، به تعهدات برگردد، و خسارت را جبران کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای مختلف دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای را برای مسافرت افراد قائل شده‌اند، گفت: با طرف‌های ترک درباره سفرها به ترکیه گفت‌وگو داشته‌ایم. این سفرها مربوط به شهروندان مقیم، دانشجویان و کسانی که روادید بلندمدت دارند برقرار است، اما سفرهای توریستی به دلیل حساسیت‌ها برقرار نمی‌شود.

سخنگو دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره اقدامات وزارت خارجه برای پس گرفتن طلب‌های کشورمان از کره جنوبی، گفت: با سرعتی که ما تمایل داریم، کار پیش نمی‌رود‌. درخصوص خرید دارو و برخی اقلام گفت‌وگوهایی داشتیم. بانک مرکزی هم پیگیر است. به ویژه برای خرید واکسن آنفولانزا و کرونا در حال پیگیری هستیم.

خطیب‌زاده همچنین درمورد طرح روسیه برای انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و نگاه ایران به این طرح گفت: طرح روسیه طرح جدیدی نیست و این طرح در سال‌های قبل نیز به نوعی دیگر مطرح شده است و اکنون با سازمان‌دهی و نگاه جدیدی بار دیگر از سوی مقامات روسیه مطرح شده، طرح روسیه یکی از نزدیکترین طرح‌ها به طرح ایران برای انجام گفت‌وگو و ایجاد ثبات در منطقه (طرح صلح هرمز) است. من از جزئیات آن مطلع هستم. ما با هر طرحی که فراگیر، جامع و تامین‌کننده منافع کشورها در منطقه باشد همراهی می‌کنیم و معتقدیم که طرح ایران (طرح صلح هرمز) جامع‌ترین طرح و بومی‌ترین طرحی است که ارائه شده است.

صهیونیست‌ها نگران مرزهای خودشان باشند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران مبنی بر اینکه ما به دنبال این هستیم که با کشورهایی که به تازگی با این رژیم صلح کرده‌اند جبهه واحدی علیه ایران شکل دهیم، گفت: صهیونیست‌ها بهتر است که نگران مرزهای خودشان باشند. هر کسی که به جنوب لبنان رفته باشد و آن منطقه را دیده باشد می‌داند که من از چه سخن می‌گویم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با بحران اقتصادی، سیاسی، هویتی و اجتماعی دامنه‌داری روبرو شده و در حال غرق شدن است، تصریح کرد: این اظهارنظرها ارزش پاسخ دادن ندارد و ما معتقدیم که هر کس در منطقه ما خود را به این خانه سست بیاویزد فقط خودش دچار مشکل می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با آخرین وضعیت سند راهبردی بین ایران و چین و اینکه گفته می‌شود موانعی در راه پیشبرد این توافق وجود دارد، گفت: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. این سند نقشه راه تجاری بلندمدت بین ایران و چین است و تاکنون چندین بار بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است تا بتوانیم به سند نهایی دست پیدا کنیم.

وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه کشورمان با یکی از روزنامه‌های سراسری مبنی بر اینکه برخی براساس سیاست داخلی و جناحی و حزبی بر سر پیشبرد اهداف وزارت خارجه بعضا موانعی را ایجاد می‌کنند، گفت: ما تاکید بر این داریم که سیاست خارجی کشور نباید گروگان سیاست داخلی شود و هر وقتی چنین اتفاقی بیفتد منافع کشور به درستی تامین نمی‌شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه نیمی از حاکمیت است که در حوزه‌های خارجی فعالیت می‌کند. ما می‌گوییم سیاست داخلی را به سیاسیون بسپاریم و سیاست خارجی را به دیپلمات‌های کارکشته جمهوری اسلامی ایران که به دنبال منافع مردم و کشور هستند و همواره سعی داشته‌اند که نمایندگان شایسته‌ای برای ایران سربلند در عرصه‌های بین‌المللی باشند و در همین راستا باز هم تاکید می‌کنیم که سیاست خارجی را نباید گروگان سیاست داخلی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گاهی می‌بینیم که از سوی برخی از تریبون‌های رسمی و حاکمیتی در ارتباط با برخی از مسائل در عرصه سیاست خارجی دیدگاهی متفاوت از دیدگاه وزارت خارجه که بیانگر دیدگاه رسمی جمهوری اسلامی است بیان می‌شود گفت: ایران کشوری است که در آن گفت‌وگو و پویایی وجود دارد. ما یک جامعه تک‌صدایی نیستیم و افراد نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند و این از افتخارات ایران است که یک جامعه پویا در آن وجود دارد و افراد و تمام مراجع در ایران حق اظهار نظر دارند و این یک امر شناخته شده است.

وی در عین حال افزود: مواضع جمهوری اسلامی ایران را وزارت خارجه بیان می‌کند و آنچه که من در مقام سخنگویی و آقای ظریف در مقام وزیر خارجه بیان می‌کنند مواضع ایران است.

وی ادامه داد: مواضع ایران در ارتباط با موضوع قره باغ نیز مواضعی روشن و شفاف است و به نظرم ما در ارتباط با این مسئله شفاف‌ترین مواضعی را که یک کشور می‌توانسته بگیرد داشته‌ایم.

اتفاقات بزرگی برای کشور رخ می‌دهد، گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سند راهبردی 25 ساله بین ایران و چین گفت: روند تدوین سند از امروز آغاز نشده بلکه از سال 94 و سفر رئیس‌جمهوری چین به تهران در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند بارها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.

وی گفت: ما اینگونه سندها و قراردادها را منعقد نمی‌کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب‌آوری اقتصادی‌مان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیل‌های بالایی است و تصمیم‌سازان در کشور از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جاهای مختلف حضور پیدا می‌کنم. انشاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می‌دهد. گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.

وی ادامه داد: ما نواقص خود را می‌بینیم. شرمنده مردم ایران هستیم ولی قول می‌دهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا حرکت کنیم و اسناد جامع مثل سند مورد اشاره در راستای ظرفیت بخشی بیشتر به توانمندی‌ها و پتانسیل‌هایی است که در کشور وجود دارد.

وی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه گفت: همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده‌ایم این معاونت نقش تسهیل‌کننده امور در این حوزه را دارد.

وی افزود: مردم ما به خاطر تحریم‌ها تحت فشار جدی هستند. ارزش پول ایران به دلیل این فشارها و تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است و اینها چیز پنهانی نیست. گرچه از دیگر سو قدرت تاب‌آوری اقتصاد ایران را در برابر این فشارها نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما در بسیاری از حوزه‌های تحریمی می‌توانیم خودکفا شویم. همانطور که پیش از این نیز چنین امری تحقق پیدا کرده است، گفت: وزارت خارجه شبانه روز و بدون وقفه در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار و فعالیت می‌کند و از طرف دیگر ما نمی‌توانیم خیلی از اتفاق‌ها و کارهایی که انجام شده است را مطرح کنیم ولی این اطمینان را می‌دهم که تمام توان خود را در این حوزه به کار بسته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی از رسانه ها گزارش دادند که از سوی ایران وسایل نظامی به ارمنستان منتقل شده است، گفت: ما گزارش هایی که در ترکیه در این زمینه پخش شده است را دیده ایم، قویا آن را رد می کنیم و چنین مسائلی صحت ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ایران در مسیر گذر ارمنستان قرار دارد و ما متعهد هستیم که این مسیر برای عبور اقلام غیرنظامی به مقصد ارمنستان حفظ شود و این تعهد هیچ تعارضی با نگاه ما مبنی بر اینکه اجازه نمی دهیم از این مسیر برای عبور اقلام نظامی استفاده شود ندارد و ما اجازه نمی دهیم که از این مسیر سوءاستفاده‌ای شود. دیدگاه ما در مورد اتفاق رخ داده روشن و شفاف است. ما باید تلاش کنیم که آتش این جنگ هر چه زودتر خاتمه پیدا کند و دو کشور ارمنستان و آذربایجان در ارتباط با این موضوع به یک حل و فصل دائمی برسند. چنانکه این بحران هر چه زودتر خاتمه پیدا کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اصابت برخی از موشک‌ها به مناطق غیر نظامی و افراد غیر نظامی در جریان درگیری های آذربایجان و ارمنستان گفت: یک اصل اساسی برای ما عدم تعرض به غیر نظامیان و مکان های غیر نظامی است و ما شفاف و بدون لحظه‌ای مکث اعلام کردیم که هر دو طرف باید در جریان این درگیری‌ها این اصل را رعایت کنند. تعرض به غیرنظامیان و مکان‌های غیر نظامی برای ما قابل قبول نیست و بار دیگر اعلام می‌کنیم که در این درگیری‌ها باید به حفظ جان غیرنظامیان و حفظ اماکن غیر نظامی توجه شود و به آنها آسیبی وارد نشود و در همین چارچوب باید همگی تلاش کنیم که بین دو کشور آتش بس ایجاد شود و ارمنستان و آذربایجان در راستای حل این مسئله گفت‌وگوهای خود را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که امارات بار دیگر ادعاهایی را در مورد جزایر سه گانه ایران مطرح کرده است و از طرف دیگر طبق برخی از اخبار منتشر شده قرار است که امارات به همراه اسرائیل پروژه ساخت لوله‌های نفتی را در خلیج فارس به پیش ببرد گفت: ما هر کشوری در همسایگی مان هر چقدر هم خطا کند سعی می‌کنیم که براساس سیاست حسن همسایگی آن کشور به مسیر درست باز گردد. امارات متحده عربی سال‌هاست که در برخی از حوزه‌ها در مسیر غلطی گام برمی‌دارد.

وی با رد اظهارات مقامات اماراتی در ارتباط با جزایر سه گانه ایران خاطرنشان کرد: ایران از کسی اجازه نمی‌گیرد که در مرزهای سرزمینی خود چه اقداماتی را انجام دهد. این جزایر سه گانه به صورت قطعی و بدون شک متعلق به ایران هستند و اینگونه (اظهار نظر مقامات اماراتی) حقی را برای کشوری در مورد این جزایر ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در وضعیت حضیض خود به سر می‌برد و سعی می‌کند که دیگران را نیز با خود به زیر بکشد. امیدواریم که امارات با این رژیم زیر آب کشیده نشود و سعی کند که خود را از این مسیر نجات دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انجام پروازها به سمت ترکیه و برخی از محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: کرونا یک واقعیت است و بر اساس این موضوع از سوی کشورها از جمله ایران پروتکل های سفت و سختی برای مسافرت و رفت و آمد تدوین شده است.

وی با اشاره به رایزنی های دو کشور جهت انجام پرواز بین دو کشور گفت: این پروازها شامل ایرانیان مقیم ترکیه، دانشجویان و یا کسانی است که دارای ویزای بلندمدت هستند و این در مورد سفر اتباع ترکیه به ایران نیز صدق می کند. پروازها در مورد سفرهای توریستی باز نشده است و ما تمایلی به باز شدن نداریم. چرا که دو کشور درگیر کرونا هستند. ما نمی توانیم سفرهای عادی و توریستی را باز کنیم و بیان چنین درخواستی درست نیست.

وی همچنین در ارتباط با موضوع بحث محدودیت‌های تسلیحاتی و خرید برخی تسلیحات توسط ایران از برخی کشورها، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوران چهل سال گذشته همواره با محدودیت‌هایی تسلیحاتی از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورها روبرو بوده است و ما به برکت توانمندی و پتانسیل نیروهای جوان خود توانسته‌ایم در این عرصه به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بعد از پایان محدودیت‌های تسلیحاتی وزارت دفاع بر نیاز و حق خود در این ارتباط اقدام می‌کند و نیازهای خود را تامین می‌کند.

وی همچنین در مورد برخی از مباحث در کمپین یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ارتباط با موضوع برجام، گفت: آن کشوری که پایان حضور خود را در برجام را اعلام کرد و رئیس جمهور کشور با خوشحالی و وقاحت کامل امضای خروج خود از این توافق بین المللی را به همگان نشان داد رئیس جمهور آمریکا بوده که کارزار فشار حداکثری را علیه ایران آغاز کرده و جامعه جهانی را تهدید کرده است که در صورتیکه با ایران همکاری کند آنها را تنبیه می کند و به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند نبوده است.

وی ادامه داد: برای ما فرقی نمی‌کند که در زمانی که این اتفاق افتاده کدام حزب بوده است، آمریکا به عنوان یک کشور از برجام خارج شده است و باید متوجه مسئولیت خود در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: اگر این دولت و یا هر دولت دیگری در آمریکا بخواهد به مسیر درست برگردد مسیر آن روشن است. اول از همه باید بپذیر که اشتباه کرده است. تروریسم اقتصادی علیه ایران را متوقف کند. به تعهدات خود برگردد و آنها را جبران کند. هر دولتی که در آمریکا بر سر کار می آید و مایل است که به برجام باز گردد باید این مسیر را طی کند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: سیاست ایران در برابر آمریکا یک سیاست کاملا محاسبه شده و دقیق است.

وی ادامه داد: ایالات متحده مسئول ترور بزدلانه و ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی در کشور دیگری به نام عراق است و در سطح ملی این دولت آمریکاست که باید پاسخگوی این جنایت باشد. ما در این ارتباط شخصی به نام ترامپ را نمی‌شناسیم. ما مسئولیت را متوجه رئیس جمهور آمریکا می دانیم و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ترامپ در سطح فردی هم به مردم خود و جامعه جهانی نشان داده است که چه ویژگی‌هایی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید مجدد مبنی بر اینکه مواضع ما در ارتباط با آمریکا روشن است، گفت: ایالات متحده آمریکا ناقض تعهدات خود بوده است. ایالات متحده آمریکا تروریسم اقتصادی علیه ایران آغاز کرده است و این ایالات متحده آمریکاست که باید به مسیر درست بازگردد. این دولت و آن دولت برای ما فرقی ندارد. ما به رفتار آمریکا توجه می کنیم. ما اقدام آمریکا در ترور سردار بزرگ ایرانی سردار قاسم سلیمانی را نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم و همانطور که پیش از این نیز گفتم ما اهل تهدید نیستیم بلکه اهل اقدام هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این روابط همواره مبتنی بر اصول فنی و حرفه‌ای بوده است. آژانس متعهد شده که از فشارهای سیاسی فاصله بگیرد و ایران هم با حسن نیت اجازه دسترسی به دو سایت مدنظر آژانس برای حل و فصل دائمی مسائل مطرح شده را داده است.

وی در مورد مشکل ایجاد شده برای تعدادی از دانشجویان ایرانی برای دریافت ویزا از جمله در مورد آلمان گفت: سفارت‌های ایران در کشورهای مختلف این موضوعات را پی‌گیری می‌کنند، البته حوزه شینگن مقررات خاصی با توجه به شیوع کرونا دارند و ویزاهای موقت و توریستی اجازه ورد ندارند، حل مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی موضوع مهمی برای ما است و در حال پی‌گیری آن هستیم.

وی ادامه داد: برخی از مشکلات نیز مربوط به تعطیلی سفارت‌خانه‌های خارجی بود که این موضوع نیز تا حدودی حل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست که حدود یک ساعت و با حضور تعدادی از خبرنگاران به صورت حضوری برگزار شده بود در مورد ادعاهای مقامات سعودی مبنی بر این که ایران به تعهدات برحامی خود عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که حق دارند در خصوص توافق هسته ای ایران صحبت کنند. عربستان در چارچوب ان پی تی موظف است به تعهداتش پایبند باشد. به ریاض تذکر می‌دهیم که به تعهدات بین‌المللی‌اش توجه داشته باشد و پایبند باشدو اجازه بدهد مسیر بین المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضاً پنهانی و غیرآشکارش با دقت پیگیری شود ، ما این موضوع را به مجامع و نهادهای بین‌المللی نیز گفته‌ایم، آنها نیز در مسیر درست قرار دارند تا عربستان را به تعهدات خود پاسخگو کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار