حسینی میلانی: سازمان بوستان‌ها برای ثبت ملی درختان کهن پیشقدم شود

تهران (پانا) - رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد علیرغم هزینه هنگفت از سوی مدیریت شهری برای حراست و حفاظت از درختان و فضاهای سبز، درخت‌زدایی خزنده در سطح معابر و کوچه‌ها مشاهده می‌شود که مشارکت مردمی در محلات نقش مهمی متوقف ساختن این روند دارد.

کد مطلب: ۱۱۲۸۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
حسینی میلانی: سازمان بوستان‌ها برای ثبت ملی درختان کهن پیشقدم شود

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، سید آرش حسینی میلانی عصر امروز در حاشیه نمایشگاه عکس درختان کهن تهران گفت: در بسیاری از شهرهای دنیا، درختان را گرامی داشته و به نماد مهم فرهنگی آنها تبدیل شده‌اند. چنار در تهران می‌تواند چنین نمادی باشد. از قدیم این درخت را شاه درختان گفته، عنصر ثابت و اصلی در امامزادگان بوده و نماد سرسبزی و آبادی است.

وی با بیان اینکه چنارها و فضاهای سبز بخشی از نیازهای شهروندان تهرانی را تامین می‌کنند، اظهار داشت: شاید این نیاز مانند قبل شفاف و ملموس نباشد اما درختان از نظر فرهنگی بخشی از باورهای محلی ایرانیان بوده و در بسیاری از محلات، عنصر وحدت‌بخش محله‌ای بوده و هستند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هم‌اکنون نیز بوستان‌ها و فضاهای سبز در برخی از محلات تبدیل به نماد یکپارچگی محله‌ شده‌اند و پیرامون آنها گروه‌های اجتماعی مختلف با یکدیگر تعامل داشته و درختان به آنجا روح، نشاط و شادابی می‌بخشد.

حسینی میلانی بهبود شرایط زیستی را یکی از کارکردهای مهم درختان در تهران برشمرد و تصریح کرد: این درختان به خاطر ایجاد طراوت و کاهش حرارت محیطی نقش مهمی در ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش تالمات روحی و روانی دارند.

وی با اشاره به وجود ۴۵ هزار هکتار فضای سبز در سطح شهر تهران خاطرنشان کرد: علیرغم هزینه هنگفت از سوی مدیریت شهری برای حراست و حفاظت از درختان و فضاهای سبز، شاهد یک درخت‌زدایی خزنده در سطح معابر و کوچه‌ها هستیم که مشارکت مردمی در محلات نقش مهمی در متوقف ساختن این روند دارد.

رییس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری افزود: شهرداری هر چند درختان را آبیاری کرده و آنها را هرس می‌کند اما ساخت و سازها با درختان محلات و معابر نامهربان هستند. در نارمک تهران چنین اتفاقی در حال رخ دادن است که گویا بخشی از مشکل آنها به خاطر کمبود منابع آبی است که باید برای آبرسانی به آنها توجه جدی داشت.

حسینی میلانی با اشاره به نمایشگاه عکس درختان کهن تهران ابراز داشت: این نمایشگاه بدیع و مردمی است که مردم و شورایاران با عشق و علاقه درختان کهن محلات خود را شناسایی کرده و از آنها عکاسی کرده‌اند.

وی با ضروری دانستن ثبت میراث طبیعی تهران بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، ثبت میراث طبیعی را وجه همت خود قرار داده و در همین راستا چند چنار هم ثبت ملی شده‌اند. در این راستا برای ثبت دیگر درختان و چنارهای کهن تهران هم سازمان بوستان‌ها پیشقدم شود تا با همکاری شورایاری‌ها این دارایی سبز تهران به افتخار محله‌ای شهروندان تبدیل شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار