حسین نمازی: از لحظه های دراماتیک زندگی به سادگی عبور نکنیم

تهران (پانا) - حسین نمازی در کارگاه «مهندسی فیلم؛ از ایده تا فیلمنامه» چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی گفت نباید به راحتی از موقعیت های درام یا لحظه های خاص زندگی برای روایت در سینما گذشت.

کد مطلب: ۱۱۲۸۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
حسین نمازی:  از لحظه های دراماتیک زندگی به سادگی عبور نکنیم

به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، کارگاه «مهندسی فیلم؛ از ایده تا فیلمنامه» با حضور حسین نمازی نویسنده و کارگردان سینما و هنرجویان شب گذشته(شنبه ۱۲ مهر) در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی در شهر گرگان برگزار شد.

نمازی در بخشی از این کارگاه با اشاره اهمیت انگیزه و شور و شوق در هر حرفه مربوط به فیلمسازی بیان کرد: به نظرم در ارتباط با همه افراد دخیل در ساخت یک فیلم سینمایی از بازیگران جلوی دوربین گرفته تا عوامل پشت دوربین، انگیزه از تخصص اهمیت بیشتری دارد. زیرا افراد باانگیزه انرژی بیشتری صرف یک کار می کنند و نتیجه کارشان برایشان مهم است. حال اگر این عامل با تخصص نیز همراه باشد می توان از نتیجه کار مطمئن بود.

وی خطاب به دانشجویان از اهمیت ایده در یک فیلم صحبت کرد و گفت: به نظرم فیلم بد وجود ندارد. اگر فیلمی ساختید که دوستش نداشتید، به آن به چشم یک تجربه نگاه کنید. با موبایل یا دوربین نیمه حرفه ای فیلم بسازید و نگران تجربه کردن خود نباشید. مهم اندیشه و تفکر شماست که در فیلم تان نمایان شود.

کارگردان فیلم سینمایی «آپاندیس» همچنین در بخش دیگری با اشاره به اهمیت توجه به افراد و محیط پیرامون در پردازش قصه ها توضیح داد: اتفاقات زندگی روزمره لزوما دراماتیک نیستند و این وظیفه فیلمساز و نویسنده است که آن ها را به موقعیت هایی جذاب و دراماتیک برای پرداخت داستانی و تولید یک اثر تبدیل کنند. برای رسیدن به این عمق باید به سراغ آدم ها رفت و پای حرف هایشان نشست. به گفته هایشان دقت کرد و از دل آن ها قصه بیرون کشید.

وی افزود: این موقعیت ها را بهتر است به شکل سکانس نوشت و ثبت کرد. برای خود من این اتفاق بارها و بارها افتاده است. برای مثال یک بار در کلانتری موقعیت دعوایی را دیدم که هنوز در ذهنم باقی مانده است و آن را نوشتم و درامش زمانی رخ داد که یک کاراکتر در داستان در اوج درگیری نگران دیگری و موقعیت آتی اش شد. وقتی واقعیت برای بهره گیری در اختیار ماست، چرا با هوشمندی در فیلم خود از آن استفاده نکنیم؟!

نمازی با پیشنهاد قصه نوشتن درباره افراد و طبقه ای که نویسنده نسبت به آن شناخت دارد، عنوان کرد: نویسنده باید یا بهتر است از افراد و موقعیت هایی بنویسد که جنس آن ها را می شناسد. یک فرد مرفه نمی تواند خوب و دقیق درباره اهالی جنوب شهر و قشر محروم بنویسد. در فیلمنامه هیچ چیز به اندازه قصه اهمیت ندارد و نباید به راحتی از موقعیت های درام یا لحظه های خاص زندگی برای روایت در سینما گذشت.

کارگاه های فیلمسازی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با مدیریت آموزشی سعید پوراسماعیلی و به همت انجمن سینمای جوانان ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی و در نظر گرفتن ظرفیت محدود در جریان برگزاری است.

این رویداد به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار