دبیر شورای عالی فضای مجازی: هیئت‌آنلاین در حال خلق قلمرو در فضای جهانی است

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی فضای مجازی در دیدار با خادمان هیئت‌آنلاین با تمجید از حرکت موثر آنها، توصیه هایی برای بهبود فعالیت این سامانه ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۷۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
دبیر شورای عالی فضای مجازی: هیئت‌آنلاین در حال خلق قلمرو در فضای جهانی است

ابوالحسن فیروز‌آبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی در دیدار با خادمان هیئت آنلاین گفت: جنس شعائر مذهبی از نوع مشارکت است و کسب ثواب در مشارکت است. طبق فضاسازی که در 100 یا 200 سال اخیر در ذهن عامه مردم شده، اینطور جا افتاده است که شرکت در این مراسم باید حضوری باشد. اگر این شرکت با مشقت و پیاده روی و مشارکت در تهیه غذا یا برپا کردن هیئت باشد ثوابش بیشتر است. بعد بگوییم به عنوان یک عنصر اصیل در فضای مجازی بنشین و شنونده باش و از طریق فضای مجازی عزاداری کن و ثواب ببر. این کار سختی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: بحث حوزه فرهنگی و جغرافیای دینی و مذهبی در کاری که شما انجام می دهید مهم است. حوزه فعالیت پلتفورم ها جهانی است. پلتفرم‌ها از جمله هیئت‌آنلاین در حوزه جهانی خلق قلمرو می‌کنند. آن تعداد از ایرانیانی که خارج از کشور هستند نیز همزمان با مخاطبان داخل کشور، از سامانه مذهبی شما بهره می برند. وقتی به حوزه دین و فرهنگ وارد می شوید لزومی ندارد مخاطب ایرانی باشد. تمام کسانی که در قلمرو دینی و فرهنگی ایرانی و اسلامی قرار می گیرند، مخاطب شما هستند.

دکتر فیروزآبادی اذعان نمود: بحث مزیت های سرزمینی مهم است که باید در نظر گرفته شود. حوزه عزاداری اباعبدالله (ع) بکر است. رقیبی مثل اینستاگرام و تلگرام ندارد. خودتان با محبان امام حسین(ع) هستید. فرصت خوبی است بروید و خلاقیت هم داشته باشید. ان شاءالله اینترنت نسل پنجم هم که آمد واقعیت مجازی را هم راه بیاندازید. تصورم این است که در واقعیت مجازی (VR) بتوانیم جاذبه های بیشتری داشته باشیم و مشارکت بیشتری جذب کنیم. به هر حال چه در جذب مخاطب موفق شوید یا نشوید ثوابتان را برده اید. اگر بتوانید مخاطب بیشتری جذب کنید ثواب بیشتری خواهید برد. امام حسین(ع) هم راه را به شما نشان می دهد. سابقه ای که مطرح کردید که زیرساخت و فنی سامانه هیئت‌آنلاین برگرفته از یک تجربه موفق قبلی است، کار پسندیده ای است. امیدوارم در هیئت آنلاین هم به همان اندازه بتوانید مخاطب جذب کنید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: مراسمی در حفظ شعائر داریم که در طول سال ها در عصر خودش با یک نوآوری مطرح شده است. حتی ادعیه خواندنش به صورت جمعی در طول سال ها شکل گرفته است. بنابراین باید حواسمان باشد با تحولات بشری در بستر تاریخی انجام مناسک دینی دچار تحول می شوند. بحث من این است که شما برای نوآوری فکر کنید. وسیله ای بسازید که مردم به صورت تعاملی با پلتفرم شما در تماس باشند. در دوران گذشته مردم شنونده بودند. الان بیشتر از یک دقیقه نمی خواهند گوش بدهند. در عصر بمباران اطلاعات هستیم. بنابراین باید این موارد را ببینیم. منبرهای یک ساعته شاید دیگر جاذبه نداشته باشند. طرف حاضر است یک ساعت برای اباعبدالله وقت بگذارد اما این یک ساعت را می خواهد سخنرانی چند واعظ را بشنود.

فیروزآبادی در پایان گفت: در ادامه مسیر فعالیت حتما از مزیت های سرزمینی استفاده کنید. اینکه می گویند سفره اباعبدالله برکت دارد یعنی فعالیت فراگیر سامانه ای چون هیئت‌آنلاین در مدتی کوتاه و با پشتوانه مردمی. برکت کم کم می آید و قطعا در مضیقه نخواهید افتاد. قطعا مردم کمک خواهند کرد و شما یک سرمایه اجتماعی بزرگ به دست می آورید که به دنبالش می توانید مشکلات را حل کنید. دوستانی که در حوزه عزاداری اباعبدالله کار کرده اند در زندگی دنیایی هیچ ضرری نکرده اند. هم دنیاست و هم آخرت. خداوند به شما توفیق داده است. شاید از دعای مادرانتان بوده است، ولی خداوند شما را هدایت کرده و به این راه افتاده اید. کار بسیار خوبی است. به نظرم تجزیه و تحلیل نظری هم در کارتان داشته باشید.

سامانه هیئت آنلاین به آدرس Heyatonline.ir به عنوان مرجع پخش زنده هیئات و مراسم های مذهبی فعالیت می نماید. مخاطبان می توانند از این طریق و یا استفاده از اپلیکیشن آن به محتواهای مذهبی دلخواه دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن هیئت آنلاین با بیش از 42 هزار نصب فعال، محتوای سامانه را در اختیار کاربران قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار