وضعیت حاد مترو به دنبال جهش نرخ ارز

تهران (پانا) - در حالی که برخی از قطارهای مترو هم‌اکنون پیمایش بیش از یک میلیون کیلومتر داشته و نیازمند اورهال (تعمیرات اساسی) هستند، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از مشکل تامین قطعات برای انجام این ماموریت خبر داده است.

کد مطلب: ۱۱۲۷۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت حاد مترو به دنبال جهش نرخ ارز

به‌گزارش فارس، فرنوش نوبخت با بیان اینکه با شرکت واگن‌سازی برای اورهال قطارها مذاکره شده است، در عین حال گفت: ما باید قطعات بخریم، ولی پول نداریم. بخشی از قطعات ساخت داخل است و بخشی هم باید از چین وارد شود. وی به افزایش نرخ دلار اشاره کرد و گفت: چون خریدهای ما خارجی است باید به دلار پرداخت کنیم و هزینه‌های ما در ماه‌های اخیر چند برابر شده است. وی با تأکید بر اینکه تعمیرات دوره‌ای واگن‌ها اکنون نیز انجام می‌شود، گفت: ‌اما بسیاری از قطارها نیاز به اورهال دارد. ما برای دریافت هزینه‌ها از دولت پیگیر هستیم. شهرداری تهران هم در دو هفته گذشته بسیار به ما کمک کرده و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری نیز پیگیر موضوع است.

نوبخت با تاکید بر اینکه اکنون روزانه ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار نفر با مترو تردد می‌کنند، گفت: هزینه‌های ما بسیار زیاد است اما درآمدمان اندک است. شرکت بهره‌برداری مترو ۸ هزار و ۳۰۰ پرسنل و ۳ هزار و ۵۰۰ پرسنل پیمانکاری دارد که این ارقام نشان از هزینه‌های سنگینی است که باید برای پرداخت حقوق و دستمزد متقبل شود. وی از خالی بودن انبار قطعات یدکی واگن‌ها نیز خبر داد و گفت: برای پر کردن انبار باید خریدهایی با نرخ امروز دلار انجام دهیم که از بضاعت فعلی این شرکت خارج است. وی درباره هزینه‌های نگه‌داشت مترو یادآور شد: نگه‌داشت ۱۲۷ ایستگاه فعال به‌صورت روزانه بر عهده شرکت بهره‌برداری مترو است و حداقل ۱۴۰ قطار نیز در خطوط سرویس‌دهی می‌کنند. البته قطارهای پشتیبان دیگری نیز وجود دارند که نگه‌داشت آنها نیز بی‌هزینه نیست. همچنین تعمیر و نگهداری ۹۰۰ دستگاه پله برقی و تامین قطعات یدکی مورد نیاز برای آنها کار دشواری است.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران درخصوص پرداخت سهم دولت در مترو گفت: دولت عموما آخر سال پرداختی‌هایی از این جنس را انجام می‌دهد و رقم آن اغلب به قدری پایین است که به اندازه درآمد یک هفته ما خواهد بود. نوبخت افزود: با وجود همه مشکلات مالی که با آن روبه‌رو هستیم، تلاش می‌کنیم مردم را نگران نکنیم و مشکلی در سرویس‌دهی مترو به مسافران رخ ندهد.پیش از این نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران وضعیت متروی تهران را «حاد» توصیف کرده و گفته بود: هم‌اکنون ۱۳۰۰ واگن در مترو فعال هستند که برخی از آنها بیش از یک میلیون کیلومتر کارکرد داشته و حدود ۳۰ درصد آنها هم نیاز به اورهال دارد، اما ناچار باید از این قطارها استفاده کنیم و این در حالی است که ممکن است در حین سرویس‌دهی دچار حادثه یا خرابی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار