راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از کف روبی دریا

صید میان آبی جایگزین « ترال» می‌شود؟

تهران (پانا) -  صید ترال یا کف‌روب تنها روشی است که برای صید میگو در دریا استفاده می‌شود که به گفته کارشناسان محیط زیست این روش می‌تواند به دریا و آبزیان آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد کند اما از آنجا که هم‌اکنون روش دیگری برای صید میگو وجود ندارد تنها رعایت برخی نکات و توجه به روش‌های بازدارنده می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها کمک کند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
صید میان آبی جایگزین « ترال» می‌شود؟

به‌گزارش ایران، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در این‌باره گفت: صید میگو که لزوماً با روش ترال انجام می‌شود و روش دیگری وجود ندارد می‌تواند برای بستر دریا آسیب‌زا باشد لذا برای برون رفت از این وضعیت، مدیریت صید برای این صیدها و تور ترال تعریف کردیم تا آبزیان کوچک و‌ ریزی که قابلیت تجاری ندارند اما با استفاده از روش ترال به ناچار وارد تور صید می‌شوند راه فراری به بیرون از تور داشته باشند.
غلامرضا جعفر ابراهیمی افزود: همچنین به صیادان توصیه کرده‌ایم که هرچیزی که وارد تور می‌شود و می‌تواند به دریا آسیب بزند اعم از گرگورها و تورهای فرسوده و... که در دریا ریخته شده را جمع‌آوری کنند و به ساحل بیاورند و پلاستیک و بطری‌های نوشیدنی و... را که با خودشان به همراه دارند در دریا رها نکنند.

روش صید میان آبی جایگزینی برای روش ترال
وی در خصوص روش جایگزین روش صید ترال نیز گفت: قرار شد روش صید میان آبی را محققان در مرکز تحقیقات شیلات برای صید میگو انجام بدهند که به صورت پایلوت انجام شود که هنوز این روش محقق نشده چون این روش نیازمند ابزار لازم و شناورهای خاص و... است که ما هنوز آنها را در اختیار نداریم.
ابراهیمی ادامه داد: در روش صید میان آبی، میگوها در مسیر حرکتشان به سمت ساحل و قبل از اینکه به کف دریا برسند، باید صید شوند تا به کف دریا، سایر آبزیان و زیستگاه آنها آسیب وارد نشود.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر تأکید کرد: از یک طرف روش ترال آسیب زاست اما از طرف دیگر میگوی باارزشی که عمده آن نیز در آب‌های استان بوشهر یافت می‌شود و بازارپسند و ارزآور محسوب می‌شود و ارزش صادراتی دارد، باید صید شود بنابراین تنها راه کنونی رعایت قوانین و استانداردهاست.
ابراهیمی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر هم از همین روش ترال برای صید میگو استفاده می‌شود ابراز امیدواری کرد که صید میگو به سمت استفاده از روش میان آبی سوق داده شود.

جریمه متخلفان صید میگو به ارزش یک میگو نیست
وی با اشاره به قوانین برخورد با صیادان متخلف میگو که شامل 3 ماه تعلیق پروانه است که هم برای ناخدا و هم شناور اعمال می‌شود، گفت: مسئولان استان بوشهر بخصوص شورای تأمین استان با توجه به تخلفات در زمینه صید ترال نظرشان این بود که جریمه مضاعف هم برای این دسته از صیادان در نظر گرفته شود که علاوه‌بر تعلیق 3ماهه پروانه، برای بار نخست اعمال قطع 3 ماه سهمیه سوخت یارانه‌ای و برای بار دوم قطع 6ماه سوخت یارانه‌ای برای صیادان متخلف اعمال می‌شود، که در کاهش بروز تخلفات بسیار مؤثر بوده است چراکه شناوری که نتواند 6 ماه سوخت یارانه‌ای بگیرد عملاً نمی‌تواند وارد دریا شود چون تهیه سوخت آزاد هم برای شناوران به صرفه نیست. ابراهیمی ادامه داد: با وجود این قوانین، به‌دنبال آن هستیم که بخش جریمه نقدی قوانین اصلاح شود چون مربوط به سال 75 بوده و بسیار ناچیز است.البته اخیراً برای صید لاک پشت و کوسه جریمه سنگینی در نظر گرفتند اما اگر شناوری در زمینه میگو تخلف کند نهایت تا یک میلیون تومان جریمه می‌کنند در صورتی این جریمه حتی ارزش یک دانه میگو را ندارد چون هرمیگو قابلیت سالانه 600 هزار تا یک میلیون تخم‌ریزی دارد که امیدوارم این قانون اصلاح شود.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر درباره همکاری نیروی دریایی سپاه با شیلات در خصوص دستگیری متخلفان افزود: دریابانی و نیروی دریایی سپاه هم با وجود اینکه در شرح وظایف آنها نیست با یگان حفاظت منابع آبزیان هماهنگی تنگاتنگی دارند و متخلفان صید ترال را متوقف می کنند و تحویل یگان می‌دهند تا مراحل قانونی آن طی شود.

تجهیز تمامی شناورها به سیستم ردیاب تا پایان امسال
ابراهیمی ادامه داد: برای مقابله با تخلفات صیادی ما با کمبود نیرو مواجه هستیم. 245 هزار کیلومتر مربع وسعت دریاست و تعداد شناورها و نیروهای گشت باید بیشتر شوند تا بتوانیم در این زمینه دریا را کنترل کنیم. البته شیلات دارد به سمتی می‌رود که سیستم ردیابی را روی شناورها نصب کنند تا شیوه کنترل بهتر شود.
وی بیان کرد: می‌توان از طریق این سیستم ردیاب، در داخل سازمان شیلات تخلفات را مدیریت کرد چون اگر شناورهای لنج هر لحظه از مسیر یا حوزه خودشان خارج شوند، این انحراف مسیر به آنها اطلاع داده می‌شود البته هم اکنون این شیوه در مورد کشتی‌ها اجرا می‌شود.ابراهیمی ادامه داد: امسال تا پایان سال باید تمامی شناورهای لنج به این سیستم ردیاب مجهز بشوند که اگر این اتفاق بیفتد کمک شایانی به پیشگیری از تخلفات صیادی خواهد کرد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر اظهار کرد: تاکنون حدود 465 فروند شناور در این طرح ثبت‌نام و هزینه نصب را نیز واریز کردند که برای حدود 24 فروند شناور سیستم ردیاب نصب شده و قرار است تا پایان سال تمامی شناورها به این سیستم مجهز شوند. ابراهیمی، مشکل عمده شیلات را وجود قایق‌های صیادی بدون شناسنامه و هویت اعلام کرد و گفت: تعداد این قایق‌ها کم نیست و هرسال هم به آنها اضافه می شود. این قایق‌ها ممکن است حرفه اصلی‌شان صیادی نباشد و به‌صورت تفریحی به صید بپردازند اما بدون مجوز وارد دریا می‌شوند و هیچ کدام از قوانین را رعایت نمی‌کنند و از بنادر و مناطقی هم وارد دریا می‌شوند که مأموری در آن نقاط وجود ندارد و بدون پرداخت عوارض و تعرفه‌ها صیادی می‌کنند و این امر موجب ضایع شدن حقوق صیادان قانونمند و دارای مجوز و دلزدگی آنها شده است.

رعایت استانداردهای صید تنها راه کاهش آسیب به دریا
معاون فرماندهی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان بوشهر نیز در خصوص صید میگو به روش ترال گفت: صید میگو در سال، فقط در یک مقطع زمان کوتاه مثلاً 40 تا 45 روز انجام می‌شود که این زمان با تشخیص کارشناسان تحقیقاتی پژوهشکده میگو انجام می‌شود چون از قبل گشت‌های تحقیقاتی را انجام داده و تشخیص داده‌اند که میگو‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده و باید برداشت شود. غلامرضا آغاجری افزود: برداشت میگو در زمان اعلام شده از سوی کارشناسان، باعث می‌شود که فضا برای تخم‌ریزی مجدد میگو فراهم و برای بهره‌برداری سال آینده آماده شود. وی با اشاره به قوانین برخورد با خاطیان صید میگو اظهار داشت: در نظر گرفتن 3ماه محرومیت از صید برای متخلفان، موجب کاهش صیادی غیرمجاز شده است اما مسلماً در واقعیت این تخلفات هیچ وقت به صفر نمی‌رسد.آغاجری در خصوص راه‌های کاهش صیادی غیرمجاز گفت: در این زمینه بارها برای صیادان کلاس‌های آموزشی برگزار شده که تأثیرگذار هم بوده چون هم‌اکنون تعداد صیادان غیرمجاز بسیار کم شده است.وی ادامه داد: به‌دلیل خاص بودن روش ترال، باید ادواتی که برای صید میگو استفاده می‌شود حتماً استاندارد باشد و فقط در مناطقی که شیلات مشخص می‌کند صید انجام شود و در مناطق ممنوعه و حفاظت شده و زیستگاه‌های حفاظت شده و ممنوعه صیادی نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار