آخرین رویدادهای تئاتر ایران اعلام شد

تهران (پانا) - تمدید پروژه چهار فصل تئاتر ایران، حضور مدیر کل هنرهای نمایشی در تئاتر شهر، اجراهای تئاتر شهر و ایرانشهر و... از جمله خبرهای تئاتر در روز شنبه است.

کد مطلب: ۱۱۲۷۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
آخرین رویدادهای تئاتر ایران اعلام شد

براساس اعلام دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مهلت ارسال آثار پنجمین فصل از دور نوین پروژه‌ چهارفصل تئاتر ایران تا بیستم مهرماه 1399 تمدید شده است.

علاقه‌مندان به ارسال ایده‌ها در پاسخ به این فصل با عنوان «مدافعان سلامت» لازم است تا بیستم مهرماه ایده‌های کوتاه خود را برای نمایشنامه با مضمون یادشده به آدرس الکترونیکی sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند.

لازم به ذکر است، آخرین مرحله از فصل چهارم با عنوان «شهدای مقاومت» به‌تازگی به اتمام رسیده که برگزیدگان آن به انتشارات سوره‌ی مهر جهت چاپ در مجموعه‌ای تحت عنوان «فصل سفید» (نمایشنامه‌های منتخب خروجی این پروژه‌ی آموزشی) معرفی خواهند شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی از اجراگران تئاتر«صاحبدلان» قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی به همراه رییس تئاتر شهر با حضور در مجموعه تئاتر شهر از اجراهای دور دهم «تئاتر صاحبدلان» در محوطه این مجموعه و آخرین اجرای نمایش «بین یه عالمه ماهی» در تالار سایه دیدن کرد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله دارزاده مدیر تئاتر شهر جمعه شب یازدهم مهر ماه با حضور در مجموعه تئاترشهر از اجراهای دور دهم ویژه برنامه های عاشورایی تئاتر «صاحبدلان» در محوطه این مجموعه و آخرین اجرای نمایش «بین یه عالمه ماهی» در تالار سایه دیدن کرد.

محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی هم در این دیدار ضمن قدردانی از حضور قادر آشنا در اجراهای دور دهم تئاتر صاحبدلان گزارشی را از روند برگزاری این رویداد ارائه داد.

دور دهم تئاتر صاحبدلان تا ایام سوگواری اربعین حضرت سید الشهدا با اجرای نمایش های محیطی و خیابانی «در کربلا چه گذشت»، «نجواهای عزازیل»، «فقط به خاطر تو»، «آسمان دیگر»، «شبیه سردار» و «دمام نوازی» بعد از نماز مغرب و عشا در محوطه تئاتر شهر میزبان شهروندان تهرانی است.

بر اساس این گزارش مدیرکل هنرهای نمایشی پس از بازدید از اجراهای پروژه «تئاتر صاحبدلان» به همراه ابراهیم گله دار زاده رییس تئاتر شهر، شهرام کرمی مدیر کل فرهنگی هنری منطقه 5 تهران و رییس فرهنگسرای «فردوس»، فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون و محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی به تماشای آخرین اجرای نمایش «بین یه عالمه ماهی» به نویسندگی و کارگردانی امیر دلفانی در تالار سایه نشست.

امیر دلفانی کارگردان و یکی از بازیگران نمایش «بین یه عالمه ماهی» هم در اجرای پایانی این اثر نمایشی ضمن قدردانی از حضور تماشاگران در اجرای پایانی نمایشی گفت: من از همه عوامل اجرایی نمایش «بین یه عالمه ماهی» قدردانی ویژه ای می کنم که در طول این چند روز صمیمانه ترین همراهی را با ما داشتند این در حالی است که پرسنل تئاتر شهر هم در این مدت تمام تلاش خود را انجام دادند تا با همراهی مدیریت پیشین و فعلی این مجموعه پشتیبان خوبی برای گروه ما باشند. به هر حال امیدوارم تئاتر به ویژه آثار نمایشی جدی از این پس هم مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

تماشای قصه «یاماها» در تالار قشقایی / «مِرفی» را در تالار سایه ببینید

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، برنامه جدید تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر در حالی اعلام شد که با پایان یافتن اجرای نمایش های «بیداری» به کارگردانی داود دانشور در تالار قشقایی و «بین یه عالمه ماهی» به کارگردانی امیر دلفانی در تالار سایه دو نمایش جدید به کارگردانی کهبد تاراج در تالار قشقایی و نگین ضیایی در تالار سایه به صحنه می روند.

«یاماها» عنوان یکی از تازه ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج است که از روز دوشنبه چهاردهم آبان ماه با بازی پاوان افسر، لبخند بدیعی و مازیار سیدی اجرای خود را در تالار قشقایی آغاز می کند.

این نمایش که از تاریخ یاد شده ساعت 19:15 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 35 هزار تومان روی صحنه می رود، روایتی متفاوت از زندگی سه شخصیت در سه دوره زمانی متفاوت است که در عین حال با یکدیگر آشنایی دارند. این در حالی است که به گفته کارگردان ، تماشاگر در این شرایط است که با نوعی از ادبیات طهران قدیم مواجه می شود که برایش مملو از نوستالژی های تلخ و شیرین است.

رضا بهرامی مدیر تولید، ماریا حاجیها طراح چهره پردازی، رضا خضرایی طراح نور، پگاه ترکی طراح لباس، شایان جعفرپور طراح پوستر، کهبد تاراج طراح صحنه، رضا جاویدی عکاس، امید علیزاده مواد تبلیغاتی، مینا ترکمن دستیار کارگردان، مریم نورالدینی دستیار تولید و امیر قالیچی روابط عمومی و تبلیغات دیگر عوامل اجرایی نمایش «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج را تشکیل می دهند.

در تالار سایه نیز نمایش جدید دیگری با نام «مِرفی» به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی از روز جمعه هجدهم مهر ماه، ساعت 19 ، با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان اجرای خود را آغاز می کند.

کارگردان نمایش در خلاصه داستان اثر که طی برگزاری بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به عنوان یکی از آثار برگزیده معرفی شده، نوشته است: «در عین حال که نمیشه انتظار داشت اوضاع بهتر بشه دست کم لزومی نداره واهمه داشته باشیم که چیزی بدتر بشه. اوضاع همیشه همون طور هست که باقی می مونه. به این ترتیب خارج از وجود خودِ مِرفی دست کم پنج نفر به مرفی نیاز دارن»

وی درباره شیوه اجرایی نمایش نیز گفت: نمایش «مرفی» اقتباسی از رمان ساموئل بکت به همین نام و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان متفاوت ترین رمان این نویسنده است. فضایی که در آن «داستان» نسبت به آثار متاخر او نقش پررنگ تری دارد. در نتیجه این تفاوت در شیوه اجرایی نیز لحاظ شده است. ما در این نمایش تلاش کرده ایم از موقعیت های طنز آمیز که همواره در آثار بکت حضور داشته و با جهان معاصر ما هم راستاست، استفاده کنیم.

در نمایش «مرفی» (به ترتیب حروف الفبا) حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی، شادی ضیایی، رضا مرشد، امین موحدی پور به عنوان بازیگر حضور دارند. ضمن اینکه امیر مرسلی مدیر تولید و مجری طرح، لیلا سربی طراح چهره پردازی، میثم صفری طراح نور، شادی ضیایی طراح لباس، سجاد داغستانی طراح پوستر و بروشور، رضا بصیرزاده طراح صحنه، رضا جاویدی عکاس، مجید نیرومند ساخت تیزر، هدی نجفی طراح و گرافیست، بهگل شهیدی دستیار و برنامه ریز، امیر قالیچی روابط عمومی و روزبه خورزنی موسیقی اعضای اجرایی نمایش «مرفی» هستند.

اجراهای پایانی «اسموکینگ روم» و «مرثیه برای ژاله. م و قاتلش»

نمایش‌های «اسموکینگ روم» به کارگردانی سعید زارعی و «مرثیه برای ژاله. م و قاتلش» به کارگردانی میلاد فرج زاده به اجراهای پایانی خود رسیدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر، نمایش‌های «مرثیه برای ژاله. م و قاتلش» به کارگردانی میلاد فرج زاده و «اسموکینگ روم» به کارگردانی سعید زارعی مطابق با جدول زمان‌بندی‌شده این مجموعه تئاتری به ترتیب تا روزهای یکشنبه 13 و سه‌شنبه 15 مهرماه در دو سالن دکتر ناظر زاده کرمانی و استاد سمندریان به روی صحنه می‌روند.

این در حالی ست که در سالن استاد سمندریان نمایش «اسموکینگ روم» با استقبال قابل‌توجه مخاطبان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمامی ظرفیت‌های قابل‌دسترس در طول مدت اجرای خود را به فروش رسانده و تنها تعداد محدودی بلیت برای سه اجرای پایانی‌اش باقی‌مانده است.

و همچنین در سالن دکتر ناظر زاده کرمانی نمایش «مرثیه برای ژاله. م و قاتلش» نیز با استقبال هنرمندانی ازجمله مازیار میری، سجاد افشاریان، سروش صحت و ... روبه‌رو شد و روز یکشنبه 13 مهرماه با 28 شب به اجرای خود پایان می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار