آغاز کشت پاییزه گندم و جو در استان اردبیل

اردبیل (پانا)- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد کشت پاییزه گندم و جو در مزارع مناطق سردسیری استان اردبیل آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۲۷۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز کشت پاییزه گندم و جو در استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، احمد شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با پیش‌بینی کشت گندم در ۲۸۷ هزار هکتار از اراضی این استان گفت: در سال زراعی جاری طبق برنامه در ۵۲ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان گندم کشت می‌شود.

او همچنین از برنامه ریزی برای کشت محصول جو در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل خبر داد و افزود: امسال در ۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و ۲۵ هزار هکتار از اراضی آبی، محصول جو کشت می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تامین بذر گواهی شده و نیز نهاده‌های لازم برای کشت گندم و جو را مهمترین دغدغه کشاورزان استان اردبیل عنوان و بیان کرد: افزایش قیمت برخی کودهای وارداتی از جمله کود فسفات و پتاس سبب نارضایتی کشاورزان و عدم مصرف این کودها شده که در نهایت موجب کاهش میزان تولید محصول در تابستان سال آینده خواهد شد.

شهریار با اشاره به مشخص شدن و پهنه‌بندی مزارع گندم استان برای نظارت مهندسان کشاورزی و تشکیل کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم در استان افزود: کشت گندم در مناطق گرمسیری نیز با شروع بارندگی‌های پاییزی آغاز می‌شود.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار