برنامه جدید رئیس‌جمهوری فرانسه درباره «اسلام» چیست؟

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری فرانسه برنامه بحث‌برانگیز خود را برای مقابله با واگرایی اسلامی در این کشور اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۷۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
برنامه جدید رئیس‌جمهوری فرانسه درباره «اسلام» چیست؟

به گزارش برنا، مانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی در شهر لمورو گفت: واگرایی اسلامی یک مشکل است و این مشکل، یک ایدئولوژی است که مدعی است قوانین خودش بایستی بر قوانین جمهوری (فرانسه) برتر باشد.

سخنرانی رئیس‌جمهوری فرانسه به شدت مورد انتقاد مسلمانان این کشور قرار گرفت، چون آنها نگران هستند که این برنامه که قرار است در دسامبر به پارلمان ارائه شود، باعث سوءاستفاده بیشتر علیه آنها شود.

براساس این طرح جدید، برخی از سازمان‌های غیردولتی یا سازمان‌هایی که خلاف قانون و ارزش‌های کشور عمل می‌کنند، ممکن است تعطیل شوند یا با حسابرسی‌های مالی شدیدی روبرو شوند.

ماکرون مدعی است که برخی از والدین مسلمان به فرزندانشان اجازه شرکت در کلاس‌های موسیقی یا رفتن به استخرها را در مدارس نمی‌دهند و همچنین گفته، حجاب یا روسری نباید در داخل مدارس استفاده شود: "مدارس باید تحت کنترل شدید باشند و تاثیر و نفوذ خارجی در فرانسه تحمل نمی‌شود."

رئیس‌جمهوری فرانسه با اعلام اینکه آنها از نزدیک با شورای مسلمانان فرانسه همکاری می‌کنند، گفت: این طرح هدفش اسلام آزاد عاری از نفوذ و تاثیر خارجی در فرانسه است. همچنین، به امامان جماعت از ترکیه، مراکش، الجزایر و سایر کشورها اجازه کار در فرانسه از ۲۰۲۴ داده نمی‌شود. بجای آن، امامان جماعت از جوامع مسلمان خود فرانسه ملزم به دریافت آموزش و دریافت مجوز هستند.

ماکرون تاکید دارد که هدف از این برنامه دفاع از جمهوری (فرانسه) و ارزش‌های آن با دور کردن مذهب از آموزش و بخش عمومی است.

اما این طرح مناقشه برانگیز از نخستین باری که پیشنهاد شد با انتقادهایی روبرو بوده و برخی از نمایندگان جامعه مسلمان آن را "اسلام هراسی" می‌دانند.

محمد موسوی، رئیس شورای مسلمانان فرانسه پیشتر هشدار داده بود که آنها با هرگونه طرح و اقدامی که مسلمانان را از انجام اعمال مذهبی‌شان برحذر دارد، مخالفت می‌کنند.

شش میلیون نفر یا به عبارتی هشت درصد ساکن فرانسه مسلمان هستند که بزرگترین اجتماع مسلمانان در یک کشور اروپایی به شمار می‌رود.

سخنرانی بحث برانگیز ماکرون همچنین در رسانه‌های اجتماعی هم مورد انتقاد قرار گرفت. یاسر لوتی، یک فعال حقوق بشر فرانسوی پس از سخنرانی ماکرون در توئیتی نوشت، سرکوب مسلمانان یک تهدید بوده و حالا یک وعده شده است.

برونو ماکائس، یک فعال سیاسی پرتغالی نیز در توئیتی نوشت: ماکرون دیگر احساساتش را درباره اسلام مخفی نمی‌کند. او دیگر نمی‌گوید اسلام رادیکال بلکه می‌گوید "اسلام، دردسر است". فکر نمی‌کنم که هیچ یک از رهبران غربی تا به حال چنین صحبت‌هایی را درباره اسلام داشتند. همیشه تمایز دقیق بین اسلام و جنبش‌های بنیادگرایی وجود داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار