رئیس‌جمهوری در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا از تصویب جرائم کرونایی خبر داد؛

وضع جرائم کرونایی برای عدم رعایت اصول بهداشتی؛ از تذکر تا انفصال از خدمت و پلمپ

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تنها راه فعلی مقابله با کرونا، پیشگیری است، تاکید کرد بالاترین تخلف پنهان‌کردن بیماری است و برای این افراد باید جریمه شدید وضع شود.

کد مطلب: ۱۱۲۷۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
وضع جرائم کرونایی برای عدم رعایت اصول بهداشتی؛ از تذکر تا انفصال از خدمت و پلمپ

حسن روحانی در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در طول 7 ماه و چند هفته‌ای که اکنون کادر درمان با این بیماری درگیر هستند، فداکاری زیادی انجام داده‌اند که شایسته قدردانی است. قرار شد وزارت بهداشت این افراد را معرفی کند و مورد تشویق قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه مردم همگی باید از کادر درمان تشکر کنند، گفت: بهترین تشویق استفاده از ماسک است. همه می‌دانند که این بیماری چقدر سخت است. گروه دوم که شایسته قدردانی هستند شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. این شرکت‌های برای اولین بار به اولین واکسن انسانی آنفولانزا در داخل دست پیدا کرده‌اند. گروه سوم بخش اقتصادی کشور است، امروز گزارشی در جلسه ارائه شد که نشان می‌دهد آمار وضع اقتصادی آلمان منهای 5.2 دهم درصد، رشد منفی داشته است. یک کشور پیشرفته با همه امکانات بدون تحریم و مشکل در چنین شرایطی قرار دارند، حتما اقتصاد ما شرایط بهتری از این وضع خواهد داشت. بخش‌های اقتصادی کشور در تولید و نیازمندی‌ها و خدمات کار بزرگی انجام داده‌اند. بخش چهارم بخش اقتصاد دیجیتال کشور است، این بخش در این مدت 6 ماهه امسال نسبت به سال‌های قبل چند برابر شده است و این خیلی مهم است که ما در زمینه اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیک حرکت کنیم.

روحانی همچنین از همه رسانه‌ها و صداوسیما برای بیان واقعیت‌ها و هشدارها به مردم و نیز ایستادگی در مقابل کانال‌های معاند که هدفشان بی‌اعتمادی در جامعه ایرانی است، قدردانی کرد و گفت: ما باید کاری کنیم که در کشور همدلی، هماهنگی، هم‌افزایی ایجاد شود و همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم هم سلامت و هم معیشت مردم را تامین کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بعد از گذشت 7 ماه از کرونا در کشور به این نتیجه رسیده‌ایم که راه، پیشگیری است، گفت: ما یک پیشگیری به نام واکسن نداریم بلکه باید مردم محافظت و مراقبت کنند. چون امروزه داروی قطعی درمان کرونا نداریم بنابراین راه این است که با پیشگیری، زنجیره انتقال را قطع کنیم. در جامعه باید یک درک مشترک از یک خطر مشترک به وجود بیاید. طبع این بیماری به این صورت است که هرکجا آزادی عمل بیشتر شود هفته‌های بعد از آن مشکلات بیشتر شده است.

اگر انضباط اجتماعی کاهش پیدا کند، با مشکل مواجه می‌شویم

روحانی با بیان اینکه کرونا یک بیماری عادی نیست، ادامه داد: این بیماری فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد، بالاترین مقام اجرایی را مبتلا می‌کند، کادر درمان را مبتلا می‌کند و ... بنابراین ما به یک مسئولیت اجتماعی و با اخلاق در کشور نیازمندیم. یک فرد بیمار می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند، کسی نمی‌تواند بگوید من اعتقادی ندارم و رعایت نمی‌کنم. راهی جز تغییر سبک زندگی برای مدتی مدید نداریم. انضباط اجتماعی ما اگر کاهش پیدا کند با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: فردی که احساس می‌کند بیمار شده است یا مطمان است بیمار است، نباید بیماری خود را مخفی کند. اگر کسی مخفی کند، تخلف کرده است. او باید به دوستان، خانواده و محل کارش اعلام کند که بیمار است. وزارت کشور و وزارت بهداشت ما که می‌خواهد برای هفته آینده وضع جرائم کنند، بدانند این بالاترین تخلف است. باید یک جریمه شدید برای کسی مقرر کنیم که فهمیده بیمار است و دستورات پزشکی را هم رعایت نکرده است، به مغازه و به محل کار و ... رفته است.

وی گفت: در جلسه امروز نسبت به تهران، آنچه تصویب شد این است که همه کادر اداری ما در کشور، دولتی و ... و تمام آنهایی که کسب و کار در اختیار دارند، خودشان اگر مراعات نکردند باید با شدت به آن‌ها برخورد شود، نوع برخورد را هم قبلا مشخص کرده‌ایم از تذکر تا انفصال از خدمت، به عنوان جریمه تعیین شده است. در تهران می‌خواهیم به صورت شدید این جرائم رعایت شود. مورد دیگر خدمت دادن به کسی است که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کند، کسی که خدمت می‌خواهد باید اصول بهداشتی را مراعات کند اگر رعایت نکرد، نباید به او خدمت ارائه شود؛ اگر ارائه شد خدمت‌دهنده را مجازات خواهیم کرد. این‌ها مصوب شده است و مورد تاکید ما است. مغازه‌دار اگر رعایت نکرد به وی تذکر داده می‌شود اگر رعایت نکرد مغازه وی پلمپ خواهد شد.

وضع جرائم برای عدم استفاده از ماسک از هفته آینده

روحانی گفت: همچنین مقرر شد نسبت به کسی که از خانه خارج می‌شود، حال شخص اداری و ... باید مراعات کند و ماسک بزند، اگر استفاده نکرد باید مجازات شود و با او برخورد شود. بعد از اعلام و تذکر به وی، باید مقداری جریمه برای وی تعیین شود. این مقدار جریمه در هفته آینده تعیین خواهد شد.

رئیس‌جمهوری گفت: در جلسه امروز معلوم شد که ما نمی‌توانیم کشور ایران را در این مساله یکپارچه ببینیم. استانی بوده که فقط یک پیک داشته است و در شرایطی معمولی قرار گرفته است، بعضی از شهرها هم دو پیک داشته است. در برخی از استان‌ها پیک دوم از اول بلندتر بوده است، استان‌ها مانند هم نیستند. استان‌هایی هم داخل پیک سوم شده‌اند. شرایط استان‌ها مانند هم نیستند دلیل آن هم به نظر من این است که استان‌هایی که در عزاداری و سفرها خوب رعایت کرده‌اند، مراسم قبیله‌ای و استانی و اجتماعی و ... در هم تنیدگی نداشته‌اند، پروتکل را بهتر رعایت کرده‌اند و در بعضی از موارد کادر درمان تلاش بیشتری انجام داده است. اگر می‌خواهیم از این بیماری خطرناک فاصله بگیریم و در کنار آن زندگی عادی خود را داشته باشیم باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم. در این زمینه نه فرد و نه هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

روحانی به مراسم اربعین هم اشاره کرد و گفت: هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد، مرزهای کشور به طور کامل بسته شده است. فرمانده نیروی انتظامی در این جلسه گفتند که تعدادی اما اغفال شده‌اند و قاچاقچیان بعضی‌ها را برده‌اند و حتی مشکلات جانی برای کسانی درست شده است. تاکید می‌کنم که هیچ کس به سمت مرز حرکت نکند، این کار قانونی نیست. نیروهای انتظامی و دستگاه‌ها و ... همه باید احساس مسئولیت کنند و از جان مردم محافظت کنیم. در خود ایران هم راهپیمایی اربعین به صورت نمادین نداریم، انشالله عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار