محمد محمودی*

دفاع رهبری از امام، اعتدال و هاشمی

مقام معظم رهبری طی سخنان تاریخی در آغاز هفته دفاع مقدس، حق مطلب را در«دفاع از امام، اعتدال و آیت‌ا... هاشمی» به بهترین نحوی ادا فرمودند و یادگاری ماندگاری از خود بجا گذاشتند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد

برای اثبات این مدعا ابتدا باید اصل بیانات رهبری را در همین رابطه دوباره خواند. ایشان درباره پذیرش قطعنامه 598 فرمودند:... حتی قبول قطعنامه هم در پایان کار در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود در آن مقطع مدبرانه بود باید انجام می‌گرفت. اگر مدبرانه نبود اگر عاقلانه نبود «امام انجام نمی‌داد». ما از نزدیک شاهد بودیم و می‌دیدیم که چه دارد می‌گذرد. کار بسیار عاقلانه بود. بنابراین از اول تا آخر مساله دفاع مقدس یک پدیده عقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملت ایران بود و تحریف‌ها را در این باره باید مراقب بود! رهبری در این بیانات به مصداق یک تیر و سه نشان عمل کردند که جز از حکمت و درایت بهنگام ایشان برنمی‌آمد.

دفاع اول رهبری درباره تاریخ دفاع مقدس از امام صورت گرفت آن هم با این روایت صریح که «نوشیدن جام زهر هم مدبرانه بود که اگر عاقلانه نبود، امام هرگز این کار را نمی‌کردند». این اوج دفاع رهبری از امام بود که به بهترین شکل ممکن، تفاوت یک رهبر دینی و انقلابی را نسبت به دیگر رهبران انقلاب‌های دنیا مشخص کردند. دفاع دوم رهبری از اعتدال بود. اعتدالی که اگر در رهبر کبیر انقلاب اسلامی نبود شاید هرگز قطعنامه 598 پذیرفته نمی‌شد و نظام نوپای در باتلاق افراطی‌گری برخی‌ها که سودای «فتح بغداد» داشتند، غرق می‌شد. تعبیر رهبری را دوباره بخوانید. ایشان می‌فرماید پذیرش قطعنامه 598، کاری «بسیار عاقلانه» بود. پس عقلانیت راز ماندگاری نظام اسلامی و اعتدال تنها مسیر تحقق آن در تمام ادوار است.

دفاع سوم رهبری از آیت‌ا... هاشمی بود. رهبری بی‌آنکه نامی از هاشمی ببرد در دو محور عملکرد وی را ستود. اول به عنوان جانشین امام در اداره نظامی جنگ و دوم به طراح پایان سیاسی جنگ. رهبری ابتدا از نحوه هدایت ارتش و سپاه در بخش نظامی و سپس راهبری سیاست خارجی در بخش دیپلماسی با تعبیر عملکرد «مدبرانه و عقلایی» یاد کرد تا بار دیگر تمایز «عملکرد هاشمی» و مصلحت‌گرایی منحصربه‌فردش بر همگان روشن شود. جالب است که رهبری در دفاع ماندگار خود از عملکرد هاشمی از تعبیر «از اول تا پایان دفاع مقدس مدبرانه بود» استفاده کردند که دقیقا مشابه تعبیر سردار شهید حاج قاسم بود که در روز تشییع تاریخی آیت‌ا... هاشمی گفت: «آقای هاشمی از اول تا آخر، یکی بود!». البته شاید خیلی‌ها بخواهند با ایجاد مارپیچ خبری از پژواک این سخنان رهبری بکاهند تا از روشن شدن میزان انحراف و غفلت خود درباره تاریخ دفاع مقدس جلوگیری کنند ولی اینها باید بدانند این جملات رهبری به عنوان سندی محکم از حقانیت امام و اعتدال و هاشمی در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد و یقینا راه تندروها را در آینده نظام اسلامی خواهد بست.

*تحلیلگر مسائل سیاسی

منبع: آرمان‌ملی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار