درمان سرطان با روش‌های سه بعدی و با عارضه های کمتر در شیراز

شیراز (پانا) - به گفته برخی متخصصان آنکولوژیست‌ و سرطان‌شناسی نرخ بیماری سرطان در کشور رو به رشد است و تا ده سال آینده روند ابتلا بسیار افزایش می‌یابد، جلال جهانبخش نیز در این رابطه با اشاره به روش‌های درمان سرطان بر استفاده از درمان سه بعدی با استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی در درمان سرطان که عارضه کمتری برای بیمار دارد تاکید می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
درمان سرطان با روش‌های سه بعدی و با عارضه های کمتر در شیراز

شیراز به عنوان قطب گردشگری پزشکی همواره تلاش کرده تا با استفاده از به روزترین تجهیزات پزشکی، در جذب بیماران و کمک به بهبود سلامتی آنان در کشور و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نقش برجسته‌ای داشته باشد و اکنون "انستیتو کانسر پردیس شیراز" به عنوان یکی از مراکز تخصصی درمان سرطان جنوب کشور با وارد‌کردن تکنیک IMRT به عنوان پیشرفته‌ترین نوع درمان سه‌بعدی و با استفاده از به روزترین دستگاه شتابدهنده خطی پرتودرمانی در درمان بسیاری از انواع سرطان ها نقش دارد.

متخصص فیزیک پزشکی این انستیو با اشاره به اینکه در این مرکز سعی بر این شده تا با زیرساخت انسانی، تجهیزاتی و ساختمانی، مجموعه‌ای استاندارد طراحی کنیم تا شاهد درمان‌های به روز و استاندارد باشیم، گفت: این مرکز خدمات پیشرفته درمان سرطان در زمینه پرتو درمانی که وابسته به تکنولوژی است را ارائه می‌دهد تا از مراجعه بیماران به بیمارستان‌های سایر کشورها جلوگیری کند و شانس بهبود بیماران را در کشور افزایش دهد.
محسن بخشنده، افزود: در این راستا دستگاه شتاب دهنده خطی، سیستم‌های دوزیمتری و نرم افزار طراحی درمان تهیه شده تا بتوان بدون وابستگی طبق استانداردهای جهانی درمان سرطان را انجام دهیم.
به گفته او این مرکز در یک سال گذشته به درمان بیش از یک هزار بیمار سرطانی کمک کرده است و امروز با تجهیز دستگاه‌ها به تکنیک پیشرفته رادیو گرافی یا آی‌ام‌آرتی IMRT که درمان سه بعدی است به عنوان نخستین مرکز در جنوب کشور این نوید را به بیماران مبتلا به سرطان می‌دهد تا با کیفیت بالا و بدون عارضه و شانس کنترل بالای تومور دوره درمانی خود را دنبال کنند.
در این تکنیک برخلاف سایر روش‌های درمان و روش‌های دوبعدی، اشعه تنها به سلول‌های سرطانی تابیده می‌شود و از بافت‌های ساده پیرامون محافظت می‌شود و امروز در اکثر مراکز پیشرفته دنیا با تکنیک IMRT بیماران مبتلا به انواع سرطان در بخش‌های مختلف رادیوتراپی درمان می‌شوند.
به گفته این متخصص فیزیک پزشکی، تمام فعالیت‌های درمانی و تجهیزات مربوط به درمان سرطان وابسته به تکنولوژی است که باید از خارج وارد کشور شوند که با وجود مشکلات تامین ارز در کشور راه‌اندازی این مجموعه مشکلات زیادی را به همراه داشته است و برای راه اندازی این سیستم درمانی در کشور تاکنون بالغ بر ٨ میلیون یورو هزینه شده است.
تکنیک(IMRT) آی‌ام‌آر‌تی در درمان انواع سرطان سر و گردن، پروستات موثر است، به طوری که با حذف ضایعه تومورال با جلوگیری از عوارض بافت ساده می‌تواند مقدار تابش اشعه را به ۴٠ تا ۵٠ درصد کاهش دهد و این امکان را می‌دهد که جلسات درمان را کاهش دهیم.
به گفته متخصص آنکولوژیست این مرکز، استفاده از این تکنیک در درمان، فاقد پوشش بیمه پایه است که با پیگیری‌هایی که در وزارت بهداشت انجام شده اقدامات موثری در حال انجام است تا این تکنیک علاوه بر پوشش بیمه تکمیلی تحت حمایت پوشش بیمه‌های پایه نیز قرار گیرد.
جلال جهانبخش با تاکید براینکه با تکنیک سه بعدی شانس درمان بیماران افزایش یافته و عارضه آنها کاهش می‌یابد، گفت: طبق آمار گرفته شده در ده سال آینده کشور ما با افزایش افراد بیماران مبتلا به سرطان روبه رو است و این روند رو به رشد است که توجه به بخش درمان و پیشگیری بیش از پیش مورد نیاز است.
او ادامه داد: در درمان سرطان با تکنیک آی‌ام‌آرتی بحث درمان تومورهای جامد است که باعث مرگ سلول‌های سرطان می‌شود و هر چه بیمار در مراحل اولیه درمان بیماری را پیگیری کند، امکان درمان سریع‌تر است و درمان سریع بیماری علاوه بر نفعی که برای بیمار و بهبود سلامتی او دارد به نفع عموم بخش‌های مختلف درمانی در کشور نیز است بنابراین نیاز است بیماران برای افزایش شانس بهبود خود به دوران طلایی درمان توجه ویژه داشته باشد.

گزارش: سیده مریم ترابی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار