در گفت و گوی پانا با مدیر یک هنرستان تشریح شد

صفر تا صد تحصیل در رشته‌های هنرستانی

تهران (پانا) - امروزه اقتصاد ما از نداشتن نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر در رنج است و مشاغل سنتی ما که گاهی منبع نیرومندی برای ایجاد درآمد و اشتغال هستند، به دست فراموشی سپرده شده اند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
صفر تا صد تحصیل  در رشته‌های هنرستانی

همه ساله شاهد صدها هزار جوان فارغ التحصیل هستیم که غالباً فاقد مهارت فنی و حرفه ای هستند و از مشاغل فنی و حرفه ای دوری می کنند. همانطور که می دانیم تغییر ساختار نظام آموزشی در کشور ما به منظور ترغیب دانش آموزان به رشته ها و شاخه هایی صورت گرفته است که در آنها تأکید عمده بر مهارت آموزی است. از این رو جهت معرفی برخی از رشته های شاخص و پرطرفدار در میان دانش آموزان گفتگویی با «اکرم محبی»، مدیر هنرستان فدک داشته ایم که در ادامه می خوانید.

اکرم محبی، مدیر هنرستان فنی و حرفه ای فدک، در گفت و گو با پانا گفت: امیدواریم با معرفی به هنگام رشته های این حوزه، اهم مشکلاتی که در زمینه گرایش دانش آموزان به آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وجود دارد، برطرف شود.

وی در ادامه افزود: هنرستان فدک دارای سه رشته نقشه کشی و معماری، گرافیک و طراحی دوخت است. دانش آموزان این رشته ها با کسب مهارت‌های مورد نیاز می توانند به راحتی بعد از فارغ التحصیل شدن وارد بازار کار شوند.

محبی درباره رشته گرافیک گفت: گرافیک یکی از هنرهای تجسمی که دارای کاربردهای متنوع و گسترده است. طراحی گرافیک با به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف نظیر "کاغذ دیواری، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و ... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جمله این تکنیک ها می توان به عکاسی و نقاشی و روش‌های مختلف چاپ اشاره کرد. در هنر و طراحی گرافیک از عکس، تکنیک‌های مختلف طراحی، تکنیک های مختلف نقاشی، انواع روش های چاپ دستی و هر نوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود. در مجموع گرافیک یک اثر هنریست که می خواهد پیامی را از طریق بصری در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برساند. فارغ التحصیلان این رشته فرصت‌های شغلی زیادی را می توانند داشته باشد و تبلیغات فقط قسمتی از آن است. این در حالیست که تبلیغات محدوده خاصی ندارد. طراحی روی جلد کتب، صفحه آرایی مجلات و روزنامه‌ها، تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کاری آنها قرار دارد.

وی افزود: در ایران دو شاخه عمده کاری چاپ و انتشارات برای یک گرافیست وجود دارد. یک گرافیست در نهایت با چاپ و تولید انبوه سر کار دارد. تصویرسازی کتاب، صفحه آرایی مجلات و روزنامه‌ها، تهیه پوستر و بروشور و گرافیک تلویزیونی از آن گرافیک است. او می تواند تعیین کند برای مثال مجری تلویزیونی چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگ ها در گیرنده ها اعم از رنگی با سیاه و سفید به خوبی مشخص شود. هنرجویان رشته گرافیک بعد از فارغ التحصیل شدن در هنرستان در تابستان سال سوم می توانند در کنکور فنی و حرفه‌ای یا سراسری شرکت کرده و بعد از قبولی در کنکور در مقطع کاردانی و کارشناسی به تحصیل در دانشکده و دانشگاه های هنر بپردازند.

محبی درباره معرفی رشته معماری گفت: رشته معماری سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمان ها و دیگر سازه های فیزیکی است. معماری هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسی است. باید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز متمایز ساخت. گرچه عمده بناها نظیر خانه ها و مکان های عمومی کاملا در حیطه دانش معماری است. برخی سازه ها و بناهای دیگر مثل "یادمان ها، پل ها، کارخانه ها و غیره" وجود دارند که در مرزی بین معماری و مهندسی یا معماری و هنر قرار می‌گیرند. دانش آموزان رشته معماری بعد از اخذ دیپلم و یادگیری نرم افزارهای مربوطه می‌توانند در شرکتهای ساختمانی کار نقشه کشی انجام دهند. یا با اخذ فوق دیپلم و کسب تجربه به عنوان سرپرست کارگاه مشغول به کار شوند و همچنین با اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علاوه بر فعالیت های قبلی به عنوان ناظر ساختمانی و طراحی معماری و در مقطع بالاتر به کارهای آموزش و پژوهش در قالب استاد یا هیئت علمی دانشگاه بپردازند.

دانش آموزان رشته معماری می توانند در مقطع کاردانی پیوسته در یکی از دانشگاه های دولتی و موسسات غیردولتی و دانشگاه آزاد و سماء در مراکز علمی کاربردی در گرایش های معماری و طراحی داخلی ادامه تحصیل بدهند و پس از گذشت دوره های کاردانی و کارشناسی در مقطع بالاتر ارشد و دکترا در دانشگاه های معتبر ادامه تحصیل دهند و در این مورد هیچ گونه محدودیتی برای هنرستانی ها وجود ندارد.

محبی گفت: رشته طراحی و دوخت یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است. طراح لباس باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و علایق آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علایق آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد. این رشته در دانشگاه در سه مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ارشد به نام هایی دیگر جذب دانشجو دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار