عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

برای جذب بهتر کلسیم در بدن از ویتامین دی استفاده کنید

شیراز (پانا) - به گفته عضو هیات علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، "ویتامین دی" در رشد و سلامت فردی و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش بسزایی دارد و این درحالی است که در یکی از تحقیقات اخیر در کشور، 47 درصد از جمعیت 20 تا 40 ساله جوامع شهری با کمبود این ویتامین و 32 درصد نیز ویتامین دی ناپایدار در بدن خود دارند و تنها 20 درصد از جمعیت به لحاظ "ویتامین دی" غنی هستند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
برای جذب بهتر کلسیم در بدن از ویتامین دی استفاده کنید

مرضیه اکبرزاده، امروز در جمع خبرنگاران و در مراسم رونمایی از محصولات لبنی غنی شده از "ویتامین دی" کارخانه رامک در شیراز، با تاکید بر اینکه فقر "ویتامین دی" در جوامع روستایی و شهری چندان تفاوتی ندارد، آن را مرتبط با سبک زندگی افراد دانست و گفت: تحقیقات در دنیا نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی یک مشکل جدی در تمام جوامع است و به یک پاندومی تبدیل شده است.

او با اشاره به نقش‌های متعدد ویتامین دی در بدن گفت: پیشتر تصور می‌شد که ویتامین دی تنها در رشد و استحکام استخوان‌ها موثر است اما از 15 سال پیش تاکنون تحقیقات مختلف رابطه ویتامین دی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خودایمنی، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون، سکته‌های مغزی و حتی در پیشگیری از برخی سرطان‌ها را ثابت کرده است.

او افزود: نقش‌های گسترده‌ این ویتامین در اندام‌ها و بافت‌های بدن توجه بیشتر دولت‌ها و سازمان‌های بهداشت غذایی به مسئله ویتامین دی را به خود جلب کرده است و کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی را برای بهبود شرایط جسمی افرادشان در پیش گرفته‌اند؛ که در کشور ما نیز این امر در چندسال اخیر توسط پزشکان خانواده با ارائه مکمل 50هزار این ویتامین به صورت ماهانه به افراد در بهبود شرایط موثر بوده‌است اما همچنان کمبود ویتامین در افراد وجود دارد.

او ادامه داد: برای دریافت "ویتامین دی" دو راه ممکن است یکی مواجه مستقیم بدن با آفتاب و دوم دریافت غدایی این ویتامین؛ آفتاب فقط ۱۰ درصد به جذب ویتامین دی توسط بدن کمک می‌کند و با توجه به مسائل زیستی کره زمین از جمله پارگی لایه اوزون و خطرات مربوط به سرطان پوست، دریافت مسقیم از آفتاب چندان توصیه نمی‌شود.

به گفته این متخصص تغذیه، دومین راه دریافت "ویتامین دی" از طریق مواد غذایی و مکمل‌یاری است که در مکمل‌یاری تا زمانی که قرص خورده می‌شود در بدن فرد اثر دارد و با قطع آن فرد به شرایط قبل خود برمی‌گردد.

او تنها راه ماندگاری که فقر این ویتامین را در بدن رفع کند، استفاده مداوم از محصولات غذایی غنی از ویتامین دی‌ دانست و افزود: خوشحالیم که امروز در کشور ما محصولات مختلفی از جمله لبنیات و روغن‌ها با ویتامین دی غنی می‌شوند و لبنیات یکی از بهترین گزینه‌ها برای غنی‌سازی آن با ویتامین دی بوده‌است چرا که در جذب کلسیم و سایر پروتئین های موجود در لبنیات نیز موثر است.

او با اشاره به نقش ویتامین دی در رابطه با دریافت کلسیم توسط بدن گفت: در بهترین حالت ۳۰ درصد کلسیم در بدن جذب می‌شود و ویتامین دی جذب کلسیم را در روده افزایش می‌دهد و بهتر است که بدن کلسیم را همراه با ویتامین دی دریافت کند.

مازندرانی، معاون اجرایی کارخانه رامک نیز در ادامه با اشاره به اینکه کار تولید سخت و پیچیده است و در شرایط فعلی و تحریم‌ها سخت‌تر هم شده‌است، گفت: امروز دغدغه‌های تولید خیلی زیاد است و نمی‌شود یک صنعت را با ۲۵۰۰ شاعل مستقیم حفظ کرد و ارتباطی با سایر کشورها نداشته باشیم به طوریکه ما برخی مواد اولیه محصولات و قطعات دستگاه‌ها را از خارج تهیه می‌کنیم و با شرایط فعلی و تحریم‌ها تداوم این روند بسیار سخت است.

او افزود: اما ما یک رسالت اجتماعی برای خود داریم و آن‌هم تولید محصول با کیفیت و مورد نیاز جامعه است و این را وظیفه خود میدانیم که در هرشرایطی کشوری آباد داشته باشیم و به نوآوری در محصولات متناسب با دانش و نیاز جامعه می‌پردازیم.

او در پاسخ به علت گرانی و افزایش قیمت محصولات لبنی در چندماهه اخیر گفت: در خصوص بحث همه‌گیر گرانی، از آنجا که محصولات و قیمت ما هر روز در معرض دید است در سیبل اتهام گرانی هستیم در حالی که وقتی مواد اولیه گران می‌شود به دلیل اینکه کسی از قیمت مواد اولیه خبر ندارد، تنها چیزی که مشهود می‌شود نرخ تمام شده محصولات در دسترس جامعه است.

او ادامه داد: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی‌ها و ظروف پلاستیکی و قیمت کارتن و شیر ورودی به کارخانه، عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده محصولات است که از دست ما نیز خارج است.

او با تاکید بر اینکه حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات را نرخ شیر تعیین می‌کند ، گفت: نرخ شیر هم متاثر از نرخ نهاده‌های دامی است که آن‌هم به دلیل افزایش قیمت، متاسفانه بسیاری از دامداران را مجبور به ذبح دام خود و تعطیلی دامداری‌هایشان کرده‌است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار