آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از افتتاح رشته تحصیلی آتش‌نشانی برای دختران تا استخدام 73 هزار نفر در آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) _ فضای تعلیم و تربیت کشور به تدریج و با ساماندهی کلاس‌های حضوری و آنلاین در مدارس و شبکه شاد به آرامش و ثباتی نسبی رسیده و دانش‌آموزان سراسر کشور مطابق با شرایط خانواده و منطقه خود آغاز به تحصیل کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۲۷۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
از افتتاح رشته تحصیلی آتش‌نشانی برای دختران تا استخدام 73 هزار نفر در آموزش‌وپرورش

افتتاح رشته تحصیلی آتش‌نشانی برای دختران از خبرهای مهم هفته بود که در یکی از مدارس کاردانش شهر مشهد راه‌اندازی شده است. مسئولان آتش‌نشانی و آموزش و پرورش مشهد ضرورت تربیت نیروی ماهر آتش‌نشان در حوزه بانوان در این شهر را انگیزه آغاز به کار این رشته تحصیلی عنوان کردند که به نظر می‌رسد با استقبال بالای دختران مشهدی مواجه شده است.

خبر دریافت مجوز استخدام 73 هزار نفر در آموزش و پرورش برای سال جاری از زبان وزیر آموزش و پرورش نیز از اخبار هفته بود و همچنان از اخبار پربیننده این حوزه به شمار می‌رود. برخی از این نیروهای جدیدالورود از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند و عده‌ای دیگر نیز فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها هستند که طبق ماده 28 و با گذراندن دوره یک‌ساله آمورشی استخدام خواهند شد. این هفته طرح «الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» که در دستور کار کمیسیون آموزش قرار داشت به دلیل پایین آمدن کیفیت آموزشی در مدارس رد شد.

کسب شش مدال و صعود پنج پله‌ای دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی ریاضی 2020 روسیه، اظهارات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره عدم درک اهمیت در اولویت بودن مدرسه در کشور ما، تاکید مشاور امور بانوان وزارت آموزش‌وپرورش درباره جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خصوصا دختران، قول وزیر آموزش و پرورش درباره رفع مشکلات شبکه شاد تا هفته آینده، افزایش بیش از ۱۰ درصدی ظرفیت اولیه مدارس استعدادهای درخشان و اخبار مرکز بین‌الملل درباره مقررات بازگشایی مدارس ایرانی خارج از کشور از دیگر خبرهای حوزه تعلیم و تربیت طی هفته گذشته هستند.

برخی از مهم‌ترین اخبار آموزش و پرورش در هفته اخیر را در اینجا می‌خوانید:

استخدام 73 هزار نفر در آموزش‌وپرورش

این هفته وزیر آموزش‌وپرورش در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به برخی پرسش‌ها نگرانی‌های این کمیسیون در مورد تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای استخدامی آموزش‌وپرورش پاسخ داد.

محسن حاجی میرزایی با اشاره به نگرانی‌های کمیسیون در مورد تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای حق‌التدریس، نهضتی‌ها، پیمانی‌ها و خرید خدمات اظهار کرد: در سال جاری مجوز استخدام 73 هزار نفر نیروی انسانی را در آموزش‌وپرورش گرفته‌ایم که برخی استخدام‌ها از طریق همین افراد است و با استفاده از قانون ماده 28 و تحصیل یک‌ساله در دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش‌وپرورش می‌شوند.

وی با اشاره به نگرانی دیگر این کمیسیون در مورد حقوق فرهنگیان گفت: افزایش حقوق فرهنگیان در یک سال گذشته در چند نوبت انجام‌ شده است و حقوق فرهنگیان متعادل شده است و به حقوق سایر کارمندان دولت نزدیک شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان با اشاره به برخی نیروها که توقع استخدام دارند، گفت: آموزش‌وپرورش در مورد استخدام‌ها مطابق قانون و مصوبات قانونی عمل می‌کند.

طرح الحاق یک تبصره به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی رد شد

احمد حسین فلاحی در تشریح نشست هفتگی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار کرد: دستور کار نخست امروز کمیسیون آموزش بررسی طرح «مبارزه با تعارض منافع و ممنوعیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی» در راستای ساماندهی دانشگاه‌های دولتی بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: در نهایت بررسی طرح «الحاق یک تبصره به ماده (17) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» در دستور کار کمیسیون آموزش قرار داشت که این طرح نیز به دنبال جذب نیروهایی از طریق کانال‌هایی غیر از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بود که این طرح به دلیل پایین آمدن کیفیت آموزشی در مدارس رد شد.

30 رشته تحصیلی مرتبط با آموزش‌وپرورش در حوزه‌های علمیه آموزش داده می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش در حال تهیه برنامه‌های خود برای برنامه هفتم توسعه کشور است، گفت: 30 رشته تحصیلی مرتبط با آموزش‌وپرورش در حوزه علمیه آموزش داده می‌شود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست مشترک کارگروه‌های تخصصی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش که در مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: تلاش مشترک نماد دین و آموزش‌وپرورش در ارتقای رویکرد عقلانی و اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت است چراکه این رویکرد مبتنی بر گفتمان اسلام ناب و انقلاب اسلامی می‌باشد و نیازمند توجه است.

وی به رشته‌های مرتبط با تعلیم و تربیت موجود در قلمرو حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 100 رشته و گرایش در حوزه و مراکز حوزوی در حال اجرا است که از دل این رشته‌ها عرصه تعلیم و تربیت بخش اعظمی را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بین30 تا 40 رشته به‌صورت مستقیم و ده‌ها رشته به‌صورت غیرمستقیم مرتبط با آموزش‌وپرورش در بدنه حوزه‌های علمیه با 80 درصد اشتراک محتوایی فعال هستند.

افتتاح رسمی رشته تحصیلی آتش‌نشانی در هنرستان کاردانش دخترانه ریحانه مشهد

همزمان با هفته ایمنی و آتش‌نشانی، رشته تحصیلی آتش‌نشانی در هنرستان کاردانش دخترانه ریحانه شهر مشهد افتتاح شد.

این رشته تحصیلی در پی همکاری میان آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با هدف تربیت نیروی متخصص و کارآمد انجام شد.

امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با اشاره به همکاری مشترک درزمینه راه‌اندازی رشته آتش‌نشانی در هنرستان کاردانش دخترانه ریحانه ناحیه شش مشهد اظهار داشت: با توجه به جمعیت بیش از سه میلیون و200 هزارنفری کلان‌شهر مشهد، ضرورت تربیت نیروی ماهر آتش‌نشان در حوزه بانوان احساس می‌شد.

وی بابیان اینکه امیدواریم در سنوات آتی با اخذ مجوزهای لازم بتوانیم به‌طور رسمی آتش‌نشانان بانو را در بدنه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری به‌کارگیری کنیم افزود: به دنبال توسعه این فرایند هستیم وآمادگی ایجاد رشته‌های آتش‌نشانی در سایر هنرستان‌های شهر مشهد در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد وجود دارد.

کسب شش مدال و صعود پنج پله‌ای دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد جهانی ریاضی 2020 روسیه

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از کسب شش مدال رنگارنگ جهانی توسط تیم ملی دانش‌آموزی المپیاد علمی ریاضی جمهوری اسلامی ایران و پنج پله صعود رتبه تیمی کشور در شصت و یکمین المپیاد جهانی ریاضی 2020 روسیه خبر داد.

تیم دانش‌آموزی شش نفره المپیاد علمی ریاضی جمهوری اسلامی ایران که در شصت و یکمین المپیاد جهانی ریاضی 2020 روسیه شرکت کرده با کسب یک مدال طلا سه مدال نقره و دو مدال برنز با تصاحب جایگاه 18 جهانی در میان 110 کشور نسبت به سال گذشته پنج پله صعود کرد.

بررسی کاهش توان و سواد خواندن دانش‌آموزان

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش از جنس رشدی است که در یک فضای مجزا و منزوی فراهم نمی شود گفت: امروز دغدغه عمده افرادی که دلسوز آینده جامعه اند این است که باید روز به روز بر قوت مدرسه و تاثیر گذاری و خوشایندبودن آن به عنوان یک زیست بوم مورد توجه قرار بگیرد. مدرسه باید اولویت اول تمام مردم یک جامعه باشد.

محمود امانی طهرانی در نشستی خبری با بیان اینکه به آموزش و پرورش امروز به عنوان یک نیاز عینی جوامع بشری نگاه می شود گفت: تمام دنیا به این مهم رسیده است که برای بهبود همه شاخص ها ارزانترین راه، موثرترین راه و کاراترین راهکار روی آوردن به مدرسه و آموزش و پرورش است.

امانی افزود: جامعه ما سخت محتاج فرهنگ سازی در این زمینه است. جامعه ما اولویت اول بودن مدرسه را بدیهی فرض نکرده است و هنوز روی آن مناقشه وجود دارد. اولین جایی که باید ساخته شود، مدرسه است.

ابتدا باید موانع تحصیل و علل بازماندن دختران از تحصیل شناسایی شود

فرحناز مینایی پور در جلسه شورای اداری چابهار ضمن قدردانی از نگاه و توجه ویژه مسئولان استان به حوزه بانوان و واگذاری مسئولیت‌های گوناگون به این قشر تأثیرگذار در جامعه، تصریح کرد: در آموزش‌وپرورش بیشتر سیاست‌های امور زنان بر روی پیشرفت دختران که مادران آینده این مرزوبوم هستند متمرکز است تا علاوه بر تأثیرگذاری بر تربیت و فرهنگ نسل آینده، دختران ما با آموختن مهارت‌ها و تخصص‌ها به سمت راه‌اندازی کسب‌وکار رفته و شاخص اقتصادی را نیز ارتقا دهند.

مشاور امور بانوان وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص موضوع جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: ابتدا باید علل و موانع ترک تحصیل و بازماندن دختران از تحصیل شناسایی و متناسب با آن راهکارهایی برای حل مسئله ارائه شود تا بتوانیم آن دسته از دخترانی که از تحصیل بازمانده‌اند، پوشش دهیم.

مینایی پور با اشاره به نقش زنان درآینده جامعه، افزود: سرمایه‌گذاری بهتر در تعلیم و تربیت دختران سبب می‌شود تا دختران به‌عنوان مادران آینده این سرزمین پرورش‌دهنده نیمی دیگر از جامعه باشند و در تحکیم بنیان خانواده موفق‌تر باشیم.

مشکلات شبکه شاد هفته آینده حل می‌شود

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، این هفته در حاشیه مراسم یادیاران به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس در جمع خبرنگاران گفت: شبکه شاد یک نرم افزار بومی است که باید ۵۵۰ هزار کلاس درس را مدیریت کند، ممکن است در برخی مواقع این شبکه دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: با این شبکه باید کمی مدارا کرد تا از حجم مشکلات کاسته شود. در یک هفته آینده مسایل مربوط به شاد حل می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره توزیع سیم کارت شاد گفت: قرار نبود آموزش و پرورش این کار را انجام دهد، برخی اپراتورها مدعی بودند که می‌توانند سیم‌کارت شاد را تولید کنند اما در حال حاضر وزارت ارتباطات با محدودیت شماره روبرو است.

حاجی میرزایی یادآور شد: تدابیری در وزارت ارتباطات برای ارایه سرویس‌های ایمن اندیشیده شده تا بسته‌های ایمن به خانواده‌ها عرضه شود.

بازگشایی مدارس ایرانی خارج از کشور تابع شرایط کشور میزبان است

غلامرضا کریمی، رییس مرکز امور بین ­الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس ایرانی خارج کشور گفت: مدارس خارج از کشور موظف هستند براساس چارچوب‌های کشور میزبان فعالیت کنند. از این رو در مناطقی مانند کویت که اجازه بازگشایی مدارس وجود نداشته، مدارس تعطیل هستند و آموزش‌ها به صورت مجازی ادامه پیدا می‌کند.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: همچنین آموزش ها در برخی از کشورها مانند قطر و امارات به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی دنبال می‌شود.

کریمی یادآور شد: همچنین مدرسه مجازی ایرانیان برای آموزش مجازی دانش‌آموزان راه‌اندازی شده تا مطالب آموزشی به افراد علاقه‌مند در این سامانه ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه شاد به دلایل امنیتی به مدارس خارج از کشور راه نیافت، به همین دلیل یک مدرسه مجازی شبیه شاد به نام مدرسه مجازی ایرانیان در خارج از کشور راه اندازی شده است تا دانش‌آموزان بتوانند محتوای شاد را از این سامانه دریافت کنند.

رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور یادآور شد: استفاده از مدرسه مجازی ایرانیان برای دانش آموزان و علاقه‌مندان رایگان است.

کریمی اظهار کرد: مدارس خارج از کشور ایرانی با بودجه سرانه دولتی اداره می‌شود و تحصیل دانش‌آموزان در این مدارس رایگان است.

امکان تدریس زبان چینی در مدارس دولتی فراهم نیست

رییس مرکز امور بین‌­الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم زبان چینی برای تدریس در مدارس دولتی نداریم؛ بنابراین در حال حاضر امکان تدریس این زبان فراهم نیست.

کریمی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش مصوب کرده که زبان‌های انگلیسی، فرانسه، روسی، چینی و اسپانیایی می تواند در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود اما با توجه به اینکه آموزش و پرورش معلم زبان چینی ندارد، امکان این کار در مدارس دولتی فراهم نیست.

وی تاکید کرد که زبان دوم غالب در مدارس، انگلیسی است و تا به حال در هیچ یک از مدارس دولتی ایران زبان چینی آموزش داده نشده است.

کریمی یادآور شد: اگر دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی خواهان یادگیری زبان چینی باشند، مدرسه این اختیار را دارد که با استخدام معلم در این حوزه این آموزش را به دانش‌آموزان ارائه دهد. جایگزینی زبان چینی به جای انگلیسی به سختی امکان‌پذیر است. مطالب عنوان شده بعضا در فضای مجازی مبنی بر جایگزینی زبان چینی به جای زبان انگلیسی بدون توجه به محدودیت های موجود مطرح شده است.

افزایش بیش از ۱۰ درصدی ظرفیت اولیه مدارس استعدادهای درخشان

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای از مجوز افزایش بیش از ۱۰ درصدی ظرفیت اولیه مدارس استعدادهای درخشان خبر داد.

وزارت آموزش و پرورش طی این اطلاعیه با اعلام در دستور کار قرار گرفتن تصمیمات مدیریتی و انجام اقدامات متناسب با هدف جلوگیری از هرگونه تضییع حق احتمالی اعلام کرد: فرایند اعلام نتایج آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ پایان‌یافته تلقی می‌شود.

مهلت ثبت‌نامِ ترم پاییز کانون زبان ایران یک هفته تمدید شد

مهلت ثبت‌نامِ ترم پاییز ۱۳۹۹ کانون زبان ایران به دلیل استقبال زبان‌آموزان به مدت یک هفته تمدید شد و شروع کلاس‌ها از ۱۹ مهر ماه خواهد بود.

براساس تقویم ترمی جدیدِ فصل پاییز، زبان‌آموزان فعلی این مجموعۀ آموزشی می‌توانند پس از واریز شهریه از تاریخ ۵ تا ۱۱ مهرماه نسبت به ثبت‌نام خود در آدرس register.ili.ir اقدام کنند. همچنین ثبت‌نام حضوری و تحویل کتاب به زبان‌آموزان از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ مهرماه در مراکز آموزشی کانون زبان میسر است و زبان‌آموزان جدیدالورود می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این تاریخ‌ها مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. مدت زمان کلاس‌ها در هر سه گروه کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال ۹۰ دقیقه خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار