سهیلا جلودارزاده*

زنان سیاست را تمیز می‌کنند

تفسیر کلمه رجل سیاسی تخصصی لازم دارد و اینکه چه مبنای قرآنی و فقهی دارد. یعنی عکس تفسیر و این نکته که خانم‌ها نمی‌توانند چه مبنایی دارد؟ در ارتباط با مساله اول بسیاری از فقهای اسلام مطرح کرده‌اند که کسانی که در تفسیر قانون اساسی بودند تفسیر کرده‌اند که منظور فرد سیاسی بوده است و شورای نگهبان جدیدا با این نوع تفسیر اعلام کرد که با ثبت‌نام خانم‌ها مشکلی ندارد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد

قبلا مرحوم آیت‌ا... هاشمی این مساله را مطرح کرده بودند در دنیا نیز می‌بینیم که در بسیاری از کشورها که زنان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر می‌شوند. حتی در بسیاری از کشورها شاهد اداره خوب دولت‌ها توسط مدیریت زنان هستیم. اصطلاحی در دنیا وجود دارد که سیاست کثیف است و تمیز کردن آن را به دست زنان بسپارید و دنیا با این سیاستمداران مرد جایی برای زندگی نوع بشر باقی نگذاشته است. در همه جا جنگ و فقر و ظلم و ستم جریان دارد. این مساله در تفاسیر مطرح شده و گفته می‌شود رجل سیاسی به معنای مرد سیاسی نیست بلکه به معنی سیاستمدار است.

در رابطه با منع قرآنی و منع فقهی ما هیچ جایگاهی نداریم. ولی قبلا حتی گفته می‌شد که زنان نمی‌توانند مسئول و رئیس باشند. چون گفته می‌شد مسئولیت تصمیم‌گیری دارد و تصمیم‌گیری نوعی قضاوت است و خانم‌ها نمی‌توانند قاضی شوند پس نمی‌توانند مدیر شوند ولی بعدها این مساله تغییر کرد و مسائل حل شد و حتی در زمان خود حضرت امام در مورد نمایندگی مجلس و سایر مسئولیت‌ها گفته شد که این مساله جا افتاده و حتی در قانون جای خود را باز کرد و امتیازاتی قائل شدند تا خانم‌ها مسئولیت قبول کنند. شاید در این زمینه حرکتی نمادین انجام شود چون به‌طور‌کلی خانم‌ها و آقایانی که می‌آیند و کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شوند به دلیل نداشتن پشتوانه قوی حزبی نمی‌توانند افراد موفقی باشند و این اولین و دومین مورد نیست و چندمین دوره ریاست‌جمهوری است که فضای نامناسب انتخابات خود را به‌طور مشخصی نشان می‌دهد. حال این وضعیت زن و مرد ندارد و خانم‌ها در مقیاسی وسیع‌تر دچار این محرومیت‌ها هستند. به‌جز مشکل عدم حمایت احزاب و نبود پشتوانه سیاسی حزب هیچ مشکل دیگری وجود ندارد و تفاوتی بین خانم‌‌ها و آقایان نیست.

*نماینده مجلس دهم

منبع: آرمان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار