تشکل های دانش آموزی؛ ابزاری قوی برای تربیت تمام ساحتی دانش آموزان

زاهدان (پانا) - تربیت جهادی، روشنگری سیاسی، احترام به دموکراسی و فراگرفتن مهارت های امدادی از جمله نیازهای یک دانش آموز برای ورود به جامعه و برعهده گرفتن نقش های اجتماعی در آینده است که با عضویت در تشکل های دانش آموزی می توان در طول دوران تحصیل به آن دست یافت.

کد مطلب: ۱۱۲۶۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
تشکل های دانش آموزی؛ ابزاری قوی برای تربیت تمام ساحتی دانش آموزان

براساس سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت تمام ساحتی نخستین و مهمترین رسالت آموزش و پرورش کشور است و برای اینکه این اتفاق بیفتد مدرسه باید به یک نهاد تربیتی فرهنگی تبدیل شود. تشکل های دانش آموزی یکی از ابزارهای قوی آموزش و پرورش برای انجام این رسالت خطیر است.

هر دانش‌آموز در دوران تحصیل خود فرصت حضور در چهار تشکل سازمان دانش آ‌موزی، بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزی و هلال احمر را دارد. هر کدام از این چهار تشکل با توجه به اساسنامه خود اهدافی برای تربیت اعضای خود تعریف کرده که در نهایت دانش آ‌موزان عضو این تشکل ها در عرصه های مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، سازندگی، ورزشی، علمی، دفاعی امدادی و غیره به اهداف مدنظر دست می یابند.

در این میان برخی دانش آموزان هستند که به طور همزمان در چند تشکل عضویت دارند. با وجود اینکه چند تشکلی بودن می تواند منجر به تربیت دانش‌آموزی با چند مهارت مختلف شود اما از سوی دیگر با توجه به تفاوت خط مشی تشکل به عقیده برخی کارشناسان تربیتی چند تشکلی بودن ممکن است نوعی چندگانگی را در دانش آ‌موز تقویت کند.

مزایای چندتشکلی بودن چیست؟

زهرا سلطان آبادی یکی از دانش آموزان چند تشکلی سیستان و بلوچستان است که عضویت یک دانش آموز در چند تشکل مختلف را یک مزیت می داند.

وی که هم اکنون رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان است در گفت و گو با پانا به بیان مزیت های چند تشکلی بودن دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: من خود دانش آ‌موز چند تشکلی هستم اگرچه هر تشکلی مسیر خاصی دارد، اما در نهایت یک هدف کلی وجود دارد و آن رشد و بالندگی ایران اسلامی است.

نائب رئیس مجمع اعضای پیشتازان سیستان وبلوچستان ادامه داد: عضویت دانش آموزان در هر یک از تشکل‌های مدرسه اجتماعی شدن، مسئولیت‌پذیری و جمع‌گرایی را برای آنان در پی دارد و دانش‌آموزانی که در این تشکل‌ها فعالیت دارند در آینده در اجتماع پیشرو خواهند بود و این به‌خاطر نقش و مسئولیتی است که در هنگام تحصیل در مدارس برعهده داشته‌اند .

سلطان آبادی به اهمیت ارتباط نمایندگان و اعضای تشکل های مختلف با یکدیگر اشاره کرد و گفت: نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی با داشتن تعامل و ارتباطات خوب و قوی می‌توانند بسیاری از طرح‌ها و امور را در مدارس عملیاتی کنند و این مهم در سایه روابط خوب امکان‌پذیر می‌شود. اگر تشکل ها با هم تعامل داشته باشند یقینا اعضای آنها رشد بهتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: پیشنهادات و راهکارهایی که توسط نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی مطرح می‌شود چون از درون مدرسه می‌آید بسیار واقعی، کاربردی، جالب و قابل تامل است .

رئیس مجلس دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان افزود: دانش آموز می تواند با عضویت در چند تشکل علاوه بر کسب مهارت های مختلف از اهداف و سیاست های هر تشکل آگاه شود و به خود فرصت انتخاب بهتر را بدهد.

سلطان آبادی ادامه داد: تربیت جهادی، روشنگری سیاسی، احترام به دموکراسی و فراگرفتن مهارت های امدادی از جمله نیازهای یک دانش آموز برای ورود به جامعه و برعهده گرفتن نقش های اجتماعی در آینده است که با عضویت در چهار تشکل دانش آموزی می توان در طول دوران تحصیل به آن دست یافت.

وی خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یک دانش آموز چند تشکلی به همه دانش آموزان توصیه می کنم خود را به این تشکل ها پیوند بزنند و در این زمینه با برنامه ریزی پیش بروند چرا که در این صورت نه تنها دو رکن آموزش و پرورش به هم آسیب نمی زند، بلکه مانند یک اهرم دو سویه هر یک دیگری را قوی تر می کند.

مشاور جمعیت هلال احمر شهرستان ایرانشهر همچنین یادآور شد: نکته مهم در موفقیت دانش آموزان چند تشکلی اطلاع از حقوق دانش آموزی خودشان است که سبب می شود فعالیت بهتر و موثرتری در این تشکل ها داشته باشند.

سلطان آبادی به ارتباط موثر دانش آموزان با نمایندگان خود در مجلس و تشکیلات دانش آموزی اشاره کرد و گفت: بهتر است تا دانش آموزان با نمایندگان خود در مجلس و تشکیلات سازمان دانش آموزی ارتباط بگیرند و نمایندگان خود در تشکل ها را بشناسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار