انار اشتباهی نخورید

تهران (پانا) - به‌گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه برای اینکه لذت و طعم واقعی انار ساوه را تجربه کنید باید تا آبان صبر کنید.

کد مطلب: ۱۱۲۶۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
انار اشتباهی نخورید

به‌گزارش ایسنا، حسن شریفی با اشاره به ورود جبهه هوای خنک در تابستان سال‌جاری که منجر به سرحال‌تر شدن انارستان‌های قطب تولید انار جهان شد، بیان کرد: آب کافی و هوای خنک بویژه در شب‌های تابستان موجب افزایش کیفیت انار تولیدی و رنگ‌گیری مطلوب این محصول می‌شود و با پیشگیری از ترکیدگی انار ناشی از گرمای شدید هوا، میزان آبدهی آن نیز افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: برخلاف سال‌های گذشته هوای مرداد ماه امسال خنک بود و با توجه به اینکه گرم بوده و موجب ترکیدگی انار در اثر شدت گرما می‌شود انار تولید امسال از کیفیت به مراتب بهتری نسبت به سال قبل برخوردار است و با تغییرات آب و هوایی در ادامه پروسه تولید انار مقاوم خواهد بود مگر اینکه جبهه هوای بسیار سردی بخواهد به انار آسیب جدی وارد کند.

به‌گفته این کارشناس کشاورزی خنک شدن هوای تابستان سال‌جاری موجب شد پوست انار بر اثر تابش مستقیم آفتاب آسیب کمتری ببیند و امیدواریم این شرایط تا آغاز فصل برداشت که از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد ادامه دار باشد.

وی با یادآوری ورود یک جبهه هوای سرد در آذرماه سال ۱۳۹۵ و نیز زمستان سال ۱۳۸۶ که منجر به کاهش محسوس دمای هوای کشور شد، بیان کرد: بر اثر ورود این جبهه هوای سرد بخش اعظمی از باغات و مزارع کشور از جمله شهرستان ساوه که قطب کشاورزی استان مرکزی است، آسیب جدی دید و سرمازدگی آذرماه سال ۱۳۹۵ که تکرار خاطره تلخ سرمازدگی سال ۱۳۸۶ بود، منجر به کف‌بر شدن بیش از ۹۰ درصد درختان انار این شهرستان شد و بالغ بر ۵۳۲ میلیارد تومان به انارستان‌های ساوه خسارت زد.

وی ادامه داد: با گذشت چهار سال از کف‌بر کردن درختان، تولید انار در قطب تولید انار جهان به وضعیت عادی همانند سال ۹۵ و قبل از سرمازدگی برمی‌گردد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری از ۱۰ هزار هکتار باغ انار بارده در هر هکتار ۱۵ هزار تن محصول تولید شود.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه درخصوص مخاطراتی که تا پایان مهرماه احتمال درگیری آن در انارستان‌های این شهرستان وجود دارد، گفت: سازمان هواشناسی احتمال وقوع بارش‌های زودهنگام پائیزه را در برخی نقاط کشور داده است، اما تاکنون استقرار جبهه هوای سرد و بارش شدید برای استان مرکزی در مهرماه و آبان‌ماه سال‌جاری پیش‌بینی نشده است. در عین حال به باغداران توصیه می‌شود به جهت پیشگیری از خسارت‌های احتمالی، به محض فعال شدن سامانه بارشی و ورود جبهه هوای سرد اقدام به برداشت زودهنگام محصول کنند و در غیر این صورت اجازه دهند تا پروسه تولید انار به‌طور کامل تکمیل و انار با کیفیت برداشت و روانه بازار شود.

وی تصریح کرد: بنا بر اعلام سازمان هواشناسی در دو ماه آینده بارندگی موثری در استان مرکزی رخ نخواهد داد، از طرفی بارش‌های شدید برای شمال کشور پیش بینی شده و این بارش‌ها نیز منجر به کاهش محسوس دمای هوا در مرکز کشور و در حاشیه وقوع جبهه هوای سرد نخواهد شد، بنابراین به باغداران توصیه می‌شود که در برداشت انار عجله نکنند.

شریفی تصریح کرد: محصول انار باید فرآیندی را طی کند تا هنگام برداشت از کیفیت لازم و آبدهی مطلوب برخوردار شده یا به درجه "ملس بودن" که یک ویژگی جذاب برای انار ساوه است دست پیدا کند. بنابراین باغداران باید برای دستیابی به محصولی با کیفیت ممتاز صبور باشند، بدیهی است که هر چقدر زمان برداشت انار به تعویق بیفتد، کیفیت انار تولیدی افزایش خواهد یافت. از طرفی امسال به دلیل غنی شدن نسبی منابع آبی زیرزمینی و تخصیص آب از منابع آبی سد الغدیر کیفیت آب کشاورزی ارتقا یافته و به تبع آن انار با کیفیت تولید شده است.

وی در ادامه با اشاره به برداشت انار نوبرانه در این شهرستان نیز گفت: انار نوبرانه یا همان انار معروف به آلک، معرف انار تولیدی این شهرستان که آوازه جهانی دارد و برند بین‌المللی محسوب می شود، نیست و اناری است که به مراتب کیفیت کمتری داشته و مصرف نوبرانه دارد و در هنگام برداشت بهمراه انارهای ترکیده در رب‌گیری استفاده می‌شود.

وی به عرضه انار در مبادی ورودی و خروجی شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود: اناری که هم اکنون در مبادی ورودی و خروجی ساوه عرضه می‌شود همان انار نوبرانه یا انار آلک است و البته در کنار آن، انار تولیدی سایر شهرهای کشور نیز به نام انار ساوه در این شهرستان عرضه می شود که با کیفیت و طعم واقعی محصول قطب تولید انار کشور فاصله دارد و معرف انار ساوه نیست، پس بر این اساس باید تاکید کرد که هر اناری انار ساوه نخواهد بود.

شریفی افزود: کار برداشت اناری که نماینده واقعی انار ساوه است در صورتی که ساوه با جبهه هوای سرد مواجه نشود و باغداران مجبور به برداشت زودهنگام نشوند معمولا از ۲۵ مهرماه آغاز و محصول از اوایل آبان ماه به بازار عرضه می‌شود. بنابراین متقاضیان انار ساوه برای تهیه انار با کیفیت با طعم واقعی که تنها این خطه از کشور از آن برخوردار است تا آبان ماه صبر کنند.

وی تصریح کرد: به مسافران و گردشگران که از ساوه تردد می‌کنند توصیه می‌شود که برای خرید انار ساوه فعلا صبر کنند چرا که آنچه که این روزها در مبادی خروجی و ورودی این شهر عرضه می‌شود طبیعتا معرف و نماینده انار با کیفیت ساوه نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار