توضیحات رئیس سازمان بهزیستی درباره تحصیل رایگان معلولان

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی درخصوص تحصیل رایگان افراد دارای معلولیت توضیحاتی داد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات رئیس سازمان بهزیستی درباره تحصیل رایگان معلولان

وحید قبادی دانا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق ماده 9 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، افرادی که بر اساس آزمون وُسع مبتنی بر سامانه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان در هفت دهک اول قرار دارند و دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید هستند، می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت پرداخت از پرداخت شهریه برای یکبار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: واحدهای آموزش عالی موظف هستند نسبت به ثبت‌نام، انجام امتحانات و انجام صدور مدرک افراد پذیرفته شده، بدون دریافت شهریه از فرد مشمول اقدام کنند و سازمان بهزیستی هم موظف است که بعد از ثبت‌نام نسبت به تسویه حساب افراد نیازمند واجد شرایط دارای معلولیت با واحدهای آموزش عالی اقدام کند.

وی اضافه کرد: همچنین سازمان سنجش آموزش نیز موظف است فهرست افراد دارای معلولیت پذیرفته شده در واحدهای آموزش عالی را در هر سال تحصیلی به سازمان بهزیستی کشور اعلام کند. بر این اساس در نیمسال اول سال تحصیلی 97 -98 سازمان بهزیستی مبلغ 18 میلیارد تومان بدهی خود را به دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت کرد و برای نیمسال دوم تحصیلی 97- 98 و سال تحصیلی 98 -99 هم مبلغ 30 میلیارد تومان هفته گذشته به حساب دانشگاه آزاد اسلامی واریز شد.

قبادی دانا در ادامه گفت: همچنین از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کردیم که برای سال تحصیلی جدید یعنی 99-1400 دسترسی الکترونیکی به سازمان بهزیستی دهد تا هزینه شهریه تحصیلی دانشجویان واجد شرایط مشمول را به حساب این دانشگاه آزاد واریز کنیم و امیدواریم طی دو هفته آینده این کار محقق شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برای فرزندان دارای سرپرست غیر موثر که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند اعم از فرزندانی که در شبه خانواده‌ها حضور دارند یا امداد بگیر هستند و کسانی که به زندگی مستقل انتقال پیدا کردند و سن پذیرش آنها در بهزیستی کمتر از 16 سال بوده است نیز این امکان فراهم است تا شهریه این افراد در دانشگاه‌های غیردولتی به طور کامل پرداخت شود اما سایر افراد که تحت پوشش بهزیستی هستند و دانشجویانی که نیازمند هستند و دهک درآمدی آنها یک تا هفت است و تحت پوشش قرار دارند در دو گروه زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها که دارای پرونده در سازمان بهزیستی باشند و همچنین دانشجویانی که سرپرست خانواده آنها دارای معلولیت شدید یا خیلی شدید است نیز تا سقف اعتبارات مصوب و در صورت تامین اعتبار می‌توانند بخشی از هزینه تحصیلی خود را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که نیازمند هستند و در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند و در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند نیز به عنوان کمک هزینه تشویقی تحصیل در هر ترم بر حسب مقطع تحصیلی‌شان از کاردانی تا دکتری مبلغ 400 هزار تومان تا 2 میلیون تومان را هر ترم دریافت می‌کنند که در سال تحصیلی 98 - 99 در دو ترم این مبلغ برای دو هزار و 900 نفر از این افراد شارژ شد.

قبادی‌دانا گفت: امیدواریم دانشگاه‌هایی که دانشجویان ما در آن تحصیل می‌کنند شرایطی را ایجاد کنند که به لحاظ مناسب‌سازی و دسترس پذیری شرایط مناسبی را برای تحصیل افراد دارای معلولیت باشد و شرایطی ایجاد شود که به طور مستقل مانند سایر دانشجویان در فضای دانشگاه حضور پیدا کنند و به تحصیل ادامه دهند.

وی تاکید کرد: همچنین جا دارد از دانشگاه‌های مختلف و تحت پوشش وزارت علوم و خصوصاً دانشگاه آزاد که طی تفاهم نامه ۲۵ درصد تخفیف شهریه به افراد تحت پوشش بهزیستی می‌دهد، داشته باشم و تقاضا کنم همه مسئولان در دانشگاه‌ها منزلت اجتماعی و قدر این عزیزان که تحت پوشش بهزیستی هستند را لحاظ کنند. این دانشجویان افراد مستعد هستند که در شرایط سخت با تکیه به خداوند و سعی مضاعف به این مرتبه دست پیدا کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار