رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است

ارومیه (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۲۶۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای مناطق ۲۴ گانه و مدیران مدارس استثنایی آذربایجان غربی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است.

وی افزود: بر اساس نظریه دارایی محور و تفاوت های فردی انسان ها، نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی ها را بشناسد و تبدیل به فعل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می شود.

حسینی «توسعه انسان مبنا»‌ را یکی از اصول موثر در تعلیم و تربیت دانست و عنوان کرد: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از توسعه دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه، انسان محور است و در این توسعه انسان ها نقش اصلی را ایفا می کنند، عنوان کرد: انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.

وی افزود: امروزه در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰درصد توسعه مبتنی بر منابع و سرمایه های انسانی است.

‏معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا، همه انسان ها باید در توسعه نقش آفرینی کنند و از منبع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی شوند، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید برای رشد و توسعه همه انسان ها، ظرفیت و امکانات لازم را فراهم کند.

حسینی با بیان اینکه از سال ۱۹۵۰میلادی بحث توسعه بعد از مفهوم رشد، وارد ادبیات کشورها شد اظهار کرد: توسعه دگرگونی های کمی و کیفی از پیش تعیین شده است و برنامه ریزی های بلند مدت،‌ میان مدت و کوتاه مدت توسعه با این نگاه در کشورها شکل گرفته است.

وی افزود: نظام برنامه ریزی هسته اصلی توسعه است و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب از اصول نظام برنامه ریزی است.

معاون وزیر با بیان اینکه گاهی با شرایطی مواجه می شویم که نظام برنامه ریزی با چالش مواجه می شود، بیان کرد: در شرایط حال حاضر در نظام برنامه ریزی به دلیل ویروس کرونا دچار چالش شده ایم و نوعی از برنامه ریزی به وجود می آید که به آن نظام برنامه ریزی، پسا برنامه ریزی می گوییم.

وی افزود: در این نظام برنامه ریزی، ارزیابی پیشینی از کار پسینی انجام می‌شود. این روش با دو رویکرد برنامه‌ریزی فرض بنیاد و ادامه داشتن شرایط آموزش در هر شرایطی و داشتن سناریو برای آن شرایط و رویکرد تکنیک پابرجا با تاکید بر عدم تعطیلی هیچ ماموریتی از مأموریت های آموزش و پرورش انجام می‌شود.

معاون وزیر با بیان اینکه در وضعیت پیچیده ناشی از ویروس کرونا که با دگرگونی های سریع، عمیق، فراگیر و مبهم مواجه هستیم، نوعی نگرانی فراگیر همه سطوح جامعه را در برگرفته است، گفت: در چنین شرایطی با آموزش در بحران و بحران در آموزش مواجه هستیم و باید تداوم آموزش، پوشش حداکثری، انعطاف حداکثری، توجه به عدالت آموزشی، مدرسه محوری، تسلط کامل ارکان مدرسه بر اطلس یادگیری، سلامت محوری و تحول خواهی مبتنی بر سند تحول بنیادین مد نظر تمامی ارکان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح سهم استان آذربایجان غربی از بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی‌پرداخت و افزود: در خصوص مدرسه انطباقی یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اتیسم در سال جاری باید در استان آذربایجان غربی برای دانش اموزان با نیازهای ویژه به صورت الگویی مناسب سازی شود.

وی گفت: در قالب برنامه آموزش زبان اشاره و خط بریل نیز ۱۳۰ نفر از مدیران، معلمان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی آموزش زبان اشاره و خط بریل در استان آذربایجان غربی خواهند دید.

معاون وزیر با اشاره به وجود ۲۰ مرکز اختلالات یادگیری در آذربایجان غربی عنوان کرد: با راه اندازی ۶مرکز دیگر در سال جاری از نیاز این استان به مراکز اختلالات یادگیری کاسته خواهد شد.

وی افزود: ۴ مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان آذربایجان غربی در سال ۹۹ راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر با اشاره به کمبود ۲۱۰مدرسه استثنایی در کشور گفت: ۱۵۰مدرسه از این تعداد تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد و در حال حاضر ۹۶ مدرسه از ۱۵۰ مدرسه کلنگ زنی یا افتتاح شده است.

وی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز استثنایی ‌در سطح کشور ۱۰مدرسه استثنایی سهم استان آذربایجان غربی است که در صورت تامین زمین توسط استان، با مشارکت خیرین و از طریق سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد.

حسینی، تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان با نیازهای ویژه را از اولویت های آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار کرد: ۲۰سالن ورزشی درون مدرسه ای دویست متری در سال جاری از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس در داخل مدارس استثنایی استان آذربایجان غربی ساخته خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف در ۳۵۰ مدرسه استثنایی کشور باشگاه بازنشستگان راه اندازی خواهد شد که ۱۲ باشگاه متعلق به استان آذربایجان غربی خواهد بود.

وی افزود: راه اندازی یک پایگاه دائمی سنجش و تجهیز یک اتاق آکوستیک در این پایگاه، راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی و سامانه ندای همراه، آموزش مهارت های چند گانه به ۱۰‌درصد معلمان استثنایی استان، افزایش ۳۰‌درصدی مشارکت اولیا، معلمان و دانش آموزان و افزایش ۱۵.۵درصدی خدمات حمایتی به پیش دبستانی ها از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری برای آذربایجان غربی است.

وی در پایان گفت: در قالب نهضت توان افزایی و تهیه تجهیزات آموزشی، وررزشی و توانبخشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه ۶.۵میلیارد اعتبار برای این استان نیاز است که نیمی از این اعتبار توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار