یاوری: با همه بچه‌ها یکسان برخورد نکنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سفر به کرج بیان کرد توجه به تفاوت‌های فردی با به کارگیری روش‌های آموزشی مختلف، از فرصت‌های آموزش در دوران کرونا است.

کد مطلب: ۱۱۲۶۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
یاوری: با همه بچه‌ها یکسان برخورد نکنیم

به گزارش روابط عمومی سمپاد و به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، الهام یاوری معاون وزیر و رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در پنجاه و دومین جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: استان البرز ضمن اینکه یک تاریخ و تمدن قدیمی دارد مشاهیر و شخصیت های بزرگی را به کشور معرفی کرده که قطعا معلمان در پرورش و معرفی این شخصیت ها تاثیر زیادی داشته اند.

وی گفت: تعلیم و تربیت همواره اهمیت داشته اما در سالی که ما با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده زیرا رفتارهای اجتماعی ما که در این ایام اهمیت زیادی نیز دارند همگی به شدت تابع آموزه هایی است که در مدریه یاد می گیریم و اگر آموزش و پرورش یک کشور موفق باشد و آموزه های کلیدی و اساسی را در بین دانش آموزان زنده نگاه دارد موفق خواهد بود.

یاوری ادامه داد: در سختی ها جوهره، استعداد و توانمندی افراد دیده می شود؛ فضای فعلی اگر چه فضایی پر از تهدید و دشواری است اما یک بستر مناسب برای پیشرفت و فرصت های گوناگون و ارزشمند را پیش روی ما قرار داده است که ما می توانیم در همین بستر یک پیشروی خط شکنانه ای در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم.

معاون وزیر گفت: سند تحول بنیادین فرصت مغتنمی است و در بستر آموزش های مجازی بابد اهمیت بیشتری به این سند بدهیم و یک ارزش پایدار و نهادینه ای در این خصوص ایجاد کنیم.

یاوری بر لزوم توجه به مهارت های تربیتی و پرورشی در آموزش های مجازی تاکید و اظهار کرد: سند تحول بر آمیختگی و در هم تنیدگی "آموزش" و "پرورش" تاکید دارد بنابراین در طراحی ها و برنامه ریزی های آموزش مجازی نباید از حوزه پرورشی غفلت کرد بنابراین باید هنرمندانه و عالمانه فضایی را فراهم کنیم تا دانش آموزان به ارزش های پرورشی نیز مجهز شوند.

یاوری ادامه داد: امسال از جهت اینکه آموزش ها حضوری نیست فعالیت های پرورشی را نیز به صورت سنتی نمی توان انجام داد، باید رویکرد های نو را وارد این فضا کنیم و ارزش هایی مثل نظم پذیری، قانون پذیری، مسئولیت پذیری، مهارت های حضور در فضای مجازی و سواد رسانه ای، مراقبت از دیگران، ایثارکردن و ... را به دانش آموزان آموزش دهیم.

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: یکی دیگر از بحث های که سند تاکید دارد موضوع مدرسه محوری است تا مدرسه کانون ارزیابی، تصمیم گیری و حتی در مواردی سیاست گذاری باشد که متاسفانه توفیق زیادی در این خصوص طی سال های مختلف نداشتیم اما امسال باور ما بر این است که با داشتن سه فرصت می توانیم مدرسه محوری را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال فرصت توانمند سازی مدارس را به خصوص از جهت مدیریتی داریم به هر حال بخشی از مسئولیت ها به مدارس واگذار شده و می توانند خود را در این شرایط محک بزنند و قدرت تصمیم گیری و مدیریت بحران را افزایش دهند.

یاوری گفت: دومین فرصتی که در اختیار مدیران و مدارس قرار گرفته تجربه ورزی، فرصت درگیر شدن شرایط برنامه ریزی نشده و فرصت یادگرفتن از آزمون ها و خطاها، ثبت تجربه ها، بازخورد گرفتن از آن ها و اصلاح خطاهای گذشته است که فرصت رشد مدیران را فراهم می کند.

وی با اشاره به سومین فرصت برای تقویت مدرسه محوری در شرایط کرونایی پرداخت و گفت: وقتی به طور یکنواخت دستورات و بخشنامه ها برای اجرا به مدارس ابلاغ می شوند، اقدام در این چارچوب مشخص و برنامه ریزی شده طبیعتا امکان تمیز استعدادها و توانمندی های متفاوت نیروی انسانی را نمی دهد اما وقتی فرصتی فراهم می شود که خود فرد وارد عملیات می شود تصمیم گیری کرده و نتایج را ارزیابی می کند فرصت مناسبی برای شناسایی نیروهای توانمند و با استعداد است.

یاوری به فرصت دیگری که در ایام کرونا و از دل تهدیدها می توان استخراج کرد اشاره کرد و تصریح کرد: شخصی سازی آموزش یکی از اهدافی است که در آن با همه بچه ها یکسان برخورد نکنیم و تفاوت ها و توانمندی های آنها را بشناسیم و در روش آموزش به آن ها لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: اکنون که روش های متعددی مثل آموزش حضوری، آموزش مجازی، تلویزیونی، درسنامه ها و بسته های آموزشی و ... پیش روی ماست دانش آموز می تواند بر اساس سطح آموزشی خود، ابزار و رسانه ای که در اختیار دارد و بر اساس ویژگی های شخصی روش مدنظر خود را انتخاب کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: بحث مشارکت اولیا در مسائل آموزش و مدرسه همیشه یکی از دغدغه ها بوده و ما می خواستیم خانواده یک نقش سازنده، همراه و تعالی بخش داشته باشد که در شرایط فعلی با توجه به برخی نگرانی هایی که خانواده ها دارند می توان این بستر را برای اولیا به عنوان یک شریک راهبردی مهم فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار