در گفت‌وگوی پانا با کارشناس اقتصادی مطرح شد:

بخشی: تحریم فروش نفت حجم کسری بودجه را افزایش داد

دولت در انتشار اوراق و کاهش حجم خود جدی‌تر عمل کند/همه مشکلات کشور به تحریم‌ها مربوط نیست

تهران (پانا)- کارشناس اقتصادی یکی از دلایل جهش تورم را چاپ پول می‌داند و می‌گوید در شرایطی که کشور با رشد اقتصادی منفی و بحران مواجه است دولت برای برون رفت از این مشکل باید در کاستن از حجم خود و انتشار اوراق جدی‌تر عمل کند.

کد مطلب: ۱۱۲۵۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
بخشی: تحریم فروش نفت حجم کسری بودجه را افزایش داد

لطفعلی بخشی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این سوال که دلایل جهش تورمی در اقتصاد ایران را در چه می‌دانید، گفت:«یکی از دلایل جهش تورم چاپ پول است. دولت به دلایل کمبودهای کلانی که در بودجه دارد مجبور به چاپ پول است و این کار هم دائما به تورم دامن می‌زند.»

وی افزود:«دولت‌های قبل نیز در زمان فروش نفت هم با کسری بودجه مواجه بودند در حال حاضر هم که درآمد نفت قطع شده طبیعتا کسری بودجه دولت بیشتر هم شده است.»

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:«متاسفانه دولت باید از راه‌های دیگر مانند انتشار اوراق، فروش کارخانجات و کاستن از حجم خود جدی عمل کند و با توجه به جمیع جهات برای تامین مخارج دولت مجبور به چاپ پول است.»

بخشی ادامه داد:«معنای رشد اقتصادی منفی این است که عرضه کالاها و خدمات کمتر و حجم پول جامعه بیشتر می‌شود و طبیعتا شاهد تورم خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از برجام تا چه حد در تشدید نابسامانی بازارها و افزایش تورم موثر بوده است گفت:«وجود تحریم‌ها قطعا در مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی ما موثر بوده ‌است. اگر تحریم فروش نفت نبود حجم کسری بودجه دولت کمتر می‌شد ولی نباید همه مسائل کشور را به تحریم‌ها مرتبط دانست. وجود اشکالات در ساختار اقتصادی کشور از گذشته‌ها وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. »

وی در پاسخ به این سوال که نقش سیاست‌های پولی در رشد تورم را به چه میزان می‌دانید، گفت:«طبیعی است پیامد رشد نقدینگی تورم خواهد بود. اینکه چرا کسری بودجه داریم به سیاست‌های پولی و رابطه ایران با جهان برمی‌گردد که یکی از علل تورم است.»

بخشی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ سود بانکی از نرخ تورم عقب نگه داشته شده است، گفت:«این موضوع و اشکال ساختاری از گذشته وجود داشته است و در چند دهه اخیر و در اکثریت مواقع با آن مواجه بودیم و در موارد معدودی نرخ سود بانکی از تورم بیشتر بوده است. متاسفانه دولت‌ها به عمد نرخ سود بانکی را پایین نگه می‌داشتند و پس اندازکنندگان همیشه متضرر می‌شدند.»

وی در پاسخ به این سوال که استقلال بانک مرکزی تا چه حد می‌تواند در سیاست‌های پولی کشور موثر باشد، گفت:‌«با استقلال بانک مرکزی مخالف نیستم، چون بانک مرکزی باید مستقل عمل کند اما استقلال یک پیش شرط‌هایی دارد و رئیس بانک مرکزی هم باید یک آدم اقتصاددان غیرسیاسی مستقل و قدرتمند باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار